• Sigrid

    Diskussionstråd för oss med Rosacea

    Jag har insett att jag inte är ensam om att ha rosacea. Det skulle kännas bra att ha ett forum för oss drabbade att prata och tipsa om krämer, behandling, smink m.m.

  • Svar på tråden Diskussionstråd för oss med Rosacea
  • Sigrid

    Någon som provat produkterna Rosacea Care?
    Har hört en här på familjeliv som använder dem, men vill gärna ha fler referenser innan jag testar själv.

  • Mamsie

    Hej hopp!
    Jag misstänker att jag har rosacea

    Efter ca 1 månad med ytterst få produkter i ansiktet så börjar jag hitta det som funkar för mig:
    Tvättar med vatten och en specialtvättlapp av microfiber.
    Smörjer in mig med Miniderm.
    Sparsam makeup, mjuka borstar.

    Jag tänkte testa mineralmakeup, funderar på id bare minerals eller Isadora. Billigaste möjliga tack!
    mary kay är ett annat sminktips.

    Hårföningen är varsammare med svalare luft - varmluften blir jag blossande röd av!

    Förhoppningsvis blir huden efter ett tag så bra att jag emellanåt kan fuska med andra produkter. Det vore skönt för plånboken nämligen!

  • Lioness

    Hejsan!

    Tror jag fått rosacea, fullt med utslag i hela ansiktet.

    Lite frågor:
    - är detta något som blommar upp då och då eller har man det så här resten av livet?
    - smittar det?
    - klämma eller inte klämma?

    Lioness

  • TereseA

    här är en till..vet inte om det är eksem el psoriasis..
    jag är liksom fläckig i pannan,tinningen,nedanför ögonen..det försvinner om jag solar.

    hur vet man att det är eksem el rosacea?


    Akiim är mitt liv 071004
  • Sigrid
    Lioness skrev 2009-04-09 15:22:40 följande:
    Hejsan! Tror jag fått rosacea, fullt med utslag i hela ansiktet. Lite frågor: - är detta något som blommar upp då och då eller har man det så här resten av livet? - smittar det? - klämma eller inte klämma? Lioness
    Jag vet inte riktigt. Min rosacea varierar från vecka till vecka. Just nu har jag utslag, men ibland är jag bara röd/rodnad. Värst är det i samband med mens och ägglossning (för mig). Tror inte att det smittar, det sa läkaren inget om. Jag försöker att inte klämma.
  • Sigrid
    TereseA skrev 2009-04-09 22:46:00 följande:
    här är en till..vet inte om det är eksem el psoriasis.. jag är liksom fläckig i pannan,tinningen,nedanför ögonen..det försvinner om jag solar. hur vet man att det är eksem el rosacea?
    Har för mig att det blir värre av värme/sol för de som har rosacea, men jag vet inte om det är lika för alla.
  • TereseA
    Sigrid skrev 2009-04-10 17:29:38 följande:
    Har för mig att det blir värre av värme/sol för de som har rosacea, men jag vet inte om det är lika för alla.
    ok..jag googlade på lite bilder...jag verkar som jag har torr eksem.
    Akiim är mitt liv 071004
  • Sigrid

    Har ni tips på något bra täckstift?
    Jag brukar inte ha på något över utslagen, men ibland vill jag inte att de ska synnas och då vill jag dölja dem. Men jag vill ha något som är bra och som inte gör det värre.

Svar på tråden Diskussionstråd för oss med Rosacea