• Olivers  Mamma

    Argument för och emot rökning på allmän plats

    Jag håller på med ett arbete i skolan och skulle gärna vilja ha både rökares och icke-rökares argument till varför rökning på allmän plats ska vara tillåten/ej tillåten.
    Inga personangrepp eller diskussioner om huruvida rökning är farligt eller ej.
    Just det sakliga är jag intresserad utav.
    Tack på förhand

  • Svar på tråden Argument för och emot rökning på allmän plats
  • Pop84

    Jag tycker inte att det borde vara tillåtet, då rökningen 'drabbar' folk som inte har valt det. Det värsta som finns är när man står i köer eller folksamlingar med folk som röker. Vad folk gör i sina egna hem är däremot helt upp till dem och inget jag har någon åsikt om

  • Pop84

    Vet inte något mindre respektlöst än när det står rökare och bolmar precis vid sjukhusentréer, tänker de inte alls eller?

  • Tecken

    Du får två pro- och två kontraargument av mig:

    P1 = Allmänplats är just det; allmän - alla ska få vistar där och göra vad de vill.
    P2 = Om rökning förbjuds, vad kommer då sen? Förbjuda allt som luktar?

    C1 = Allmänplats är just det; allmän. Alla ska kunna vistas där, även de med t ex astma.
    C2 = Passiv rökning är skadligt.

  • Tecken

    Fråga: Du skriver att du är intresserad av "just det sakliga" - hur menar du då? Är det någon särskilt typ av argument du är ute efter, eller vill du att argumenten ska stödjas av premisser?

  • LAMadde

    Där jag bor i Kalifornien är det rökförbud utanför allmänna bygnader (affärer, sjukhus.etc). Tror man måste va minst 10m. fr ingången till en bygnad. Att vara rökare är ett personligt val, men röken påverkar andra än bara dig själv och därför tycker jag det är helt rätt att man inte får röka på allmäna platser. Min pappa är rökare och tycker det är a pain in the behind att inte kunna röka var han vill när han är och hälsar på.. men samtidigt så gör det ju att han röker mindre, för det blir krångligt. Så tummarna upp för rökrutor ute på stan


  • Pormoicheia

    Är fd rökare och tycker absolut att rökare ska få röka på allmän plats.
    Däremot så skulle det ju inte skada med utsatta platser/rökrutor avsedda för just rökning.

    På det viset behöver ju folk inte vara mitt uppi det menar jag.

  • Olivers  Mamma
    Tecken skrev 2009-04-14 11:41:33 följande:
    Fråga: Du skriver att du är intresserad av "just det sakliga" - hur menar du då? Är det någon särskilt typ av argument du är ute efter, eller vill du att argumenten ska stödjas av premisser?
    Jag var inne och läste lite andra trådar och det var mycket tyck och tänk, allstå känslomässigt i det hela och mycket huruvida rökning är farligt eller ej och det är inte det jag är ute efter utan just mer påtagligt varför man bör få/inte få röka på allmäna platser Du satte väldigt mycket huvudet på spiken och det tackar jag dig för
  • vackrastarflow

    Ja jag tycker att det är ok att röka på allmän plats, men ibland bör det sunda förnuftet påminna rökarna om var som är lämpligt och inte. Det säger ju liksom sig självt att man inte röker i busskur, utanför sjukhusingång och andra allmänna ingångar.

  • Olivers  Mamma
    LAMadde skrev 2009-04-14 11:41:56 följande:
    [citat]
    Där jag bor i Kalifornien är det rökförbud utanför allmänna bygnader (affärer, sjukhus.etc). Tror man måste va minst 10m. fr ingången till en bygnad.

    Har du någon aning om vad som ligger bakom det beslutet?
  • vackrastarflow

    Olivers Mamma skrev 2009-04-15 19:29:44 följande:


    [citat] Där jag bor i Kalifornien är det rökförbud utanför allmänna bygnader (affärer, sjukhus.etc). Tror man måste va minst 10m. fr ingången till en bygnad. Har du någon aning om vad som ligger bakom det beslutet?
    I USA är det här med passiv rökning väldigt uppmärksammat. Det finns tom en stad i LA County som har förbjudit all rökning på allmänna platser. Har för mig att det var Pasadena, men det kan vara fel.
  • Olivers  Mamma
    vackrastarflow skrev 2009-04-15 20:57:44 följande:
    Olivers Mamma skrev 2009-04-15 19:29:44 följande:
    I USA är det här med passiv rökning väldigt uppmärksammat. Det finns tom en stad i LA County som har förbjudit all rökning på allmänna platser. Har för mig att det var Pasadena, men det kan vara fel.
    Jag vet att på disneyland har de "certain smoking areas" men det kanske bara är där och inte i hela anaheim
  • Ewald01

    Emot: Man påverkar andras hälsa och välbefinnande och därför ska rökning på allmän plats förbjudas!

  • Ingo53

    På allmän plats är man sällan ensam, det är medicinskt konstaterat att 60 personer dör i lungcancer av passiv rökning varje år i Sverige. Flera tusen rökare dör av lungcancer men varför ska de som inte röker drabbas. Förbjud rökning på alla allmänna platser.

  • Lovatic91
    Pormoicheia skrev 2009-04-14 11:44:46 följande:

    Är fd rökare och tycker absolut att rökare ska få röka på allmän plats.

    Däremot så skulle det ju inte skada med utsatta platser/rökrutor avsedda för just rökning.

    På det viset behöver ju folk inte vara mitt uppi det menar jag.


    Så de som har astma sks utsättas för fara?
Svar på tråden Argument för och emot rökning på allmän plats