• idiblon

    Vad i helvete ÄR den där klumpen i halsen?

    Jag googlar och googlar, har gjort det i flera år. Frågat läkare. "Det är inget, men beror på oro", etc. Jag skiter väl för fan i om det inte är något där, något fysiskt är det ju som ger den känslan även om det beror på oro eller stress eller ångest eller vad det nu än må vara? VAD är det då. Muskelspänningar? Jaha, är det en vild gissning eller? Öppen magmun? Jaha, kanske det, kan man få veta något konkret? Känns som att läkare gissar lite hej vilt och sedan är det inte mer med det. Finns det ingen forskning gällande det, eller? Det tycks ju vara oerhört många människor som lider av det, från och till.

    Antingen vet ni vad jag menar, eller så vet ni det inte. Men någon kanske googlar bättre än jag?

  • Svar på tråden Vad i helvete ÄR den där klumpen i halsen?
  • 02Smulan

    Har också upplevt det där av o till.... oro, ångest är ju vad de brukar säga och jag känner nog igen mig i det. Spänningar helt enkelt. Det jävliga är ju att det går ju som inte att slappna av så bra i halsen så man får bort den där känslan....
    Läste i nån läkarbok att förr (typ på 1800talet eller nåt) så sa man till kvinnor som hade den där känslan av en klump i halsen, att dom skulle föreställa sig att dom svalde kyrktornet (!!), ja skumt jag vet men jag gissar att det var ett sätt att få dem att på nåt sätt kunna slappna av i halsen sen.
    Ja, inte vet jag.
    Mitt släpper iaf efter en period, blir mkt mer om jag fokuserar på det.

  • idiblon
    02Smulan skrev 2009-04-18 16:43:59 följande:
    Har också upplevt det där av o till.... oro, ångest är ju vad de brukar säga och jag känner nog igen mig i det. Spänningar helt enkelt. Det jävliga är ju att det går ju som inte att slappna av så bra i halsen så man får bort den där känslan.... Läste i nån läkarbok att förr (typ på 1800talet eller nåt) så sa man till kvinnor som hade den där känslan av en klump i halsen, att dom skulle föreställa sig att dom svalde kyrktornet (!!), ja skumt jag vet men jag gissar att det var ett sätt att få dem att på nåt sätt kunna slappna av i halsen sen. Ja, inte vet jag. Mitt släpper iaf efter en period, blir mkt mer om jag fokuserar på det.
    Ja, jag har levt med det av och till under många år och kan numera hantera det, men det påverkar mig ändå eftersom det är så påtagligt. Jag har fortsatt googla och hittat en del om något som heter reflux, där magnunnen inte är riktigt stängd (om jag förstått det rätt) och det skulle kunna stämma. Oftast uppstår mitt problem när jag väljer att lägga om kosten för att gå ner i vikt, dvs när jag äter MINDRE, vilket får mig att undra om min periodvisa överätning har något samband med den där känslan, att ju mer jag äter desto bättre känns det. Men jag vet inte, jag vill bara komma till botten med det. Som det är nu så är det inte panikångest som jag tidigare haft, allt annat känns toppen förutom den där jäkla klumpen. Och jag köper inte att tusentals träffar på google om samma problem handlar om läkare som kommit med diffusa förklaringar som inte säger ett dugg och skyller på stress och oro, samt att många människor äter ångestdämpande medicin för det, när det uppenbarligen måste finnas någon mer självklar anledning. Visst tror jag att klumpen kan uppkomma av dessa anledningar, men jag tror även att det kan gå åt andra hållet, klumpen kan skapa oro, stress och ångest. Jag vill att någon går till botten med det, men jag trampar ju såklart vatten. Att skriva på fl gör ju knappast från och till, men jag vill VERKLIGEN höra andras upplevelser och tankegångar! Jag vill ha bort klumpen, jag vill ha en förklaring till det fysiska OAVSETT om klumpen skulle ha uppstått av psykiska besvär.
  • 02Smulan

    Ja en läkare ska ju ändå kolla så det inte är sköldkörtelproblem eller nåt annat ju, så att man kan känna sig trygg. Det ska man kräva!
    Reflux är väl halsbränna va? Att inte magmunnen håller tätt så att magsaft åker upp i halsen... kanske kan leda till en klumpkänsla i halsen, vet inte riktigt.

  • idiblon
    02Smulan skrev 2009-04-18 18:01:48 följande:
    Ja en läkare ska ju ändå kolla så det inte är sköldkörtelproblem eller nåt annat ju, så att man kan känna sig trygg. Det ska man kräva! Reflux är väl halsbränna va? Att inte magmunnen håller tätt så att magsaft åker upp i halsen... kanske kan leda till en klumpkänsla i halsen, vet inte riktigt.
    Ja, men magsyreproblem har jag inte. Märkligt. Tugga tuggummi funkar.
  • 02Smulan
    idiblon skrev 2009-04-18 18:19:39 följande:
    Ja, men magsyreproblem har jag inte. Märkligt. Tugga tuggummi funkar.
    Ok, jaa men då känns det ju ändå som att det har med spänningar att göra, när du tuggar tuggummi får ju käken mm "annat att göra" ...
    Men jag VEET hur det är, skitsvårt att bli av med det.
    Jag har haft samma grej med både huvudvärk och hjärtklappning, jag vet att det beror på spänningar och oro, men inte faan kan man liksom bara trolla bort det fast man vet om det heller...
  • idiblon
    02Smulan skrev 2009-04-18 21:10:35 följande:
    Ok, jaa men då känns det ju ändå som att det har med spänningar att göra, när du tuggar tuggummi får ju käken mm "annat att göra" ... Men jag VEET hur det är, skitsvårt att bli av med det. Jag har haft samma grej med både huvudvärk och hjärtklappning, jag vet att det beror på spänningar och oro, men inte faan kan man liksom bara trolla bort det fast man vet om det heller...
    Men det är ju en sak om man mår dåligt, en annan om man inte mår dåligt men det ligger där och påminner hela tiden. Även om det är spänningar eller öppen magmun så borde ju något fysiskt kunna påvisas? Det är det jag vill veta vad är och kunna åtgärda, för det psykiska som EVENTUELLT påverkar tänker jag aldrig ta itu med då det inte ens går. Om man bara hade sluppit den där fysiska känslan så hade ju allt varit bra!
  • Gege

    Är det i halsen eller på halsen?
    Sköldkörteln kan ställa till en del och kännas om den är förstorad.

  • idiblon
    Gege skrev 2009-04-19 11:52:39 följande:
    Är det i halsen eller på halsen? Sköldkörteln kan ställa till en del och kännas om den är förstorad.
    Precis vid svalget. När jag först sökte läkare p.g.a problematiken för flera år sedan gjordes sköldkörtelstester och de visade inget onormalt.
  • Pallas

    Jag fick en sån klump som biverkning av en medicin jag åt. Speciellt påtaglig blev klumpen när jag gäspade. Men jag kan inte föreställa mig vad det är för fysiologiskt fenomen som ligger bakom.

  • idiblon
    Pallas skrev 2009-04-20 08:02:17 följande:
    Jag fick en sån klump som biverkning av en medicin jag åt. Speciellt påtaglig blev klumpen när jag gäspade. Men jag kan inte föreställa mig vad det är för fysiologiskt fenomen som ligger bakom.
    Jag har märkt ett samband med när jag är i ketos. Luskar och luskar... Vill verkligen komma fram till det.
Svar på tråden Vad i helvete ÄR den där klumpen i halsen?