• JaMA08

    HSS-spolning. Gör det ont???

    Vi ska göra HSS eller spolning av äggledarna inom 3månader men jag undrar hur ni upplevde den undersökningen?? Gjorde det mycket ont????? Snälla skriv era erfarenheter, är nervös inför undersökningen.. Mvh JaMa

  • Svar på tråden HSS-spolning. Gör det ont???
  • timberhochmandie

    Vad betyder HSS? Jag har gjort äggledarspolning, men det där med HSS förstår jag inte, så jag vet inte om jag kan svara.

  • timberhochmandie

    Jag hade läst här om folk som fick ont och så där så jag var lite nervös, men jag tyckte inte att det var jobbigt alls! Skulle ta en ipren en timme innan men det glömde jag så jag tog en panodil i bilen på vägen in (kanske 45 min innan vi fick komma in) och jag tror inte att jag hade behövt den ens. Det kändes lite lustigt när det kändes som om det rann vätska inne i buken (och det var väl precis vad det gjorde!) men det enda som man möjligen kan påstå gjorde lite ont vad när han tryckte lite med VUL-staven för att se ordentligt. Det var ju fråga om vanligt tryck (inte värre än om man klämmer hårt utanpå magen) och väldigt kortvarigt så det är väl knappt ens att man i det här sammanhanget kan kalla det för smärta.

  • JaMA08

    Tack för ditt svar, blev du gravid efter HSG?? Hur lång tid tog det??

    Andra som har erfarenheter av HSG som vill dela med sig???

  • KickiHH

    Hej
    Gjorde spolning för tre veckor sedan och det känndes.
    De skrev i brevet att man skulle ta alvedon eller ipren en timma före besöket , jag vet inte om det hjälpte så mycket men bara de spätt upp och fått 'spolslangen'på på plats så känns det STOR

  • KickiHH

    Ursäkta , klickade fel på datorn och meddelandet gick iväg inan jag var klar.
    Det känns mycket bättre bara de tar bort spekulum och ska börja spola för själva spolningen känns bara som spänning över buken just när de spolar in vattnet.

  • MajaBella

    Hejsan,

    jag gjorde spolningen förra året. Jag fick ett stolpiller med smärtlindring när jag kom till KK. Jag upplevde att det gjorde väldigt ont när läkaren förde in katetern - sjukt ont till och med - men det gick över snabbt. Själva spolningen kändes ingenting och då hade jag inget flöde genom vänstra äggledaren men dock genom den högra.

    Jag blev inte gravid efter spolningen, tyvärr... så nu är vi istället inne i IVF-svängen.

    Lycka till!
    /Maja

  • NenneN

    Tyckte det spände lite, men inte så farligt ont.Det sägs att et gör rätt ont omdet är nåt stopp..Jag blev inte gravid efter, men blev med ivf.

  • Boo8

    Jag tyckte det gjorde ont när de kuffade själva katetern inne i livmodern men själva spolningen gjorde inte ont men det beror nog på om det är stopp eller så också o mina tubes var helt ok... Lycka till.

    Men det går väldigt fort så det gick ju ändå bra nu i efterhand.

  • Nuni

    Men katetern förs ju inte in I livmodern den fästes ju bara på livmodertappen. =) Inte skrämmas för mkt ;)


    Boo8 skrev 2009-05-01 12:09:10 följande:
    Jag tyckte det gjorde ont när de kuffade själva katetern inne i livmodern men själva spolningen gjorde inte ont men det beror nog på om det är stopp eller så också o mina tubes var helt ok... Lycka till. Men det går väldigt fort så det gick ju ändå bra nu i efterhand.
Svar på tråden HSS-spolning. Gör det ont???