• Kalle Karls mamma

    nätverk mot mobbing

    Vi är några föräldrar i min dotters klass som ska starta upp ett nätverk ang mobbing,
    Tjejerna i klassen är elaka mot varandra och skolan gör inte mycket.

    Vi har nu tänkt samla dessa 13 tjejer en gång i veckan och hitta på något roligt.
    Vi har planer på att vandra en bit på skåneleden, spela lite brännboll, grilla lite korv, låna en gympa hall och leka lite skeppsbrott.

    Målet är att vi ska kunna åka iväg en natt och ligga i vindskydd med en mysig brasa och grilla gott.....

    Någon som har några tips att komma med vad man mera kan göra. Kanske finns det någon som har ett redan och kan komma med lite input...


    Man ska inte va så jävla rädd för att drunkna så man inte ser land i sikte....
  • Svar på tråden nätverk mot mobbing
  • lillekatt

    Jag har inte engagerat mig i liknande, men tycker det är bra att ni föräldrar försöker ta tag i mobbningen, om nu skolan inte orkar göra mer(vilket är väldigt synd). Dock vet jag inte riktigt om jag som mobbad skulle våga åka iväg med ett gäng tjejer som uppenbarligen inte tycker om mig? Hur förhåller sig klassen till detta? Vet inte riktigt hur gamla dessa barn är, men det kanske inte är så skoj att umgås med sina klasskamrater som man inte klickar med och kanske rent av blir mobbade av.

  • Rut Blad

    Hej, vilken trevlig idé!

    Nu vet inte jag vilken ålder det är på tjejerna eller var du bor i landet. Men varför inte få igång tjejerna att få upp intresse för utbildning och suget att få lära sig mer? Hjälpa tjejerna att lära sig att samarbete med läxor och studier så att det blir kul.

    Iaf har mina haft både grupparbeten och enskilda arbeten att jobba med hela tiden. Kanske kombinera det med besök på t.ex. museum om det är relevant för pluggandet.

    Är de i moppeåldern så kan det vara kul att kanske arrangera något som har med trafik och trafiksäkerhet. Kanske hitta någon möjlighet att övningsköra moppe tillsammans.

    Tråkigt att skolan inte kan följa lagen när det gäller att minska mobbning. Vi har haft bra skolor här där det har fungerat. Och man kan ju önska att det vore så överallt.

    Och dina förslag är också bra, jag bara fyllde på.

    Lycka till, tror på ditt förslag.

  • Disco

    Har ni något liknande Boda Borg eller nåt i närheten? Nåt där de får lösa uppdrag, samarbeta, lösa gåtor och anstränga sig fysikst. Öva självförsvar så at ttjejer blir mer enade.Lasergame, Bowling. Massagekurs ihop . Låter verkligen som en kanonidé. Hoppas ni får trevligt!

  • Beatrice

    Låter mysigt, men har ni tänkt på att den/de mobbade kanske inte tycker det är så mysigt?

    Ännu mer tid då man antingen väljer att inte vara med för att man mår dåligt eller ännu mer tid då man umgås med folk som mobbar en.

    Om ni gör detta måste ni vara massa vaksamma och hålla koll på att alla mår bra och att alla har trevligt. Kan vara svårt att se.

    Jag vet inte hur illa situationen är. Om den inte är så allvarlig så kan det kanske funka, men annars är jag tveksam.

Svar på tråden nätverk mot mobbing