• Kärlek x 3

    Medicinsk hjälp för amningen ska komma igång?

    Hej!


    Finns det ngn som har fått hjälp direkt efter förlossningen då tidigare amningsförsök inte har kommit igång?


    Saken är den att jag väntar 3e skrutten nu och jag vill inget annat än att amma och tidigare 2 gånger har inte fungerat.


    Med första blev jag lämnad vind för våg och efter 3 dagar med såriga, blödande vårtor och en bebis som inte fått i sig ngt alls så fick vi rådet att ge ersättning.
    Efter det så "godissnuttade" bebisen tills det inte kom ngt alls ur brösten (efter typ 2 månader) och vi ersatte resten av målet med ersättning.
    Med barn nr 2 så förberedde jag och tyckte själv att jag var lugn inför amningen. Hade inställningen"funkar det inte så löser det sig ändå" men kämpade från första stund med att pumpa, pumpa, pumpa och så länge det inte fanns tillräckligt av mig så matade vi bebisen med ersättning i kopp så den inte skulle vänja sig med flaska. Fick även nässpray utskrivet av Dsk, men även den utan någon som helst verkan.

    Amning är en väldigt känslig fråga och man känner sig väldigt utsatt när man sitter där i köpcentrumet med en flaska i högsta hugg och folk som glor ogillande när de går förbi.....
    Och tydligen ska försvaret man har att man inte kan amma inte vara tillräckligt för folk att förstå. Alla kan sägs det...men jag är mycket osäker i den frågan då jag har försökt allt som står i min makt för att det ska komma igång.

    Att man skulle vara LAT för att man ger ersättning och att man använder det så att man kan dricka, röka osv. och slippa amningen är helt sjukt att folk tänker.
    De personer vill jag verkligen ska få känna hur jävla jobbigt det är att känna sig otillräcklig som mor att inte kunna ge sitt barn det bästa som finns. 

    Åter till frågan;

    Har någon fått medicinsk hjälp direkt till fördel för amningen?

  • Svar på tråden Medicinsk hjälp för amningen ska komma igång?
  • Papayia

    För det första vill jag bara säga att om det funkar att amma så är det bra, men om det inte funkar och du ger ersättning så är det bra ändå. Det vet du, även om det säkert känns surt.
    Jag tänkte med en gång på den den "mannen" i usa (som varit kvinna) som fick barn. Hannes sambo, kvinna fick tydligen något preventivmedel i förväg så hon fick mjölkproduktion... Vet inte om det är möjligt i sverige eller om man kan göra sånt när man är gravid.
    Kolla med amningsmottagningen eller så, så du kan få ett bra stöd redan innan.


    Mamma till Alex
  • Kärlek x 3

    Tack!!! Smart..tänkte inte på det.
    har TVÅ UNDERBARA barn som klarat sig med ersättning{#lang_emotions_laughing}

    Ska prata med min BM när det närmar sig också så jag får det inskrivet i journalen.
    Tänkte om det var ngn som fått hjälp så man har lite mer "kött på benen" när det kommer på tal!

  • Nynning

    Hej!

    Vad starkt av dig att du gör ett tredje försök! Stå på dig så att du verkligen får hjälp av amningsmottagningen. Jag hade själv stora problem med att få min amning att funka, något som jag upplevde som frusterande var att det verkar finnas olika "skolor" inom amningsexpertisen. Jag fick stränga råd av amningsmottagningen att inte använda amningsnapp medan BVC förespråkade detta. Nu löste det sig utan, men man vill ju inte bli mer förvirrad än vad man redan är. Amning är verkligen laddat och det är hemskt tråkigt om det finns folk som tror att man ej ammar pga lathet. Hoppas du hittar medcinsk hjälp som funkar.

    Lycka till!

  • Marlene

    Du kan dricka amningste, vissa tycker att det hjälper.

    Annars så är nog det bästa tipset läs på! och se till i förväg att du har bra hjälp som du kan använda dig utav (ett kunnigt BVC, en amningsmottagning, en hjälpmamma som du har förtroende för)

  • Nina76

    Håller med ovanstående om att det är starkt av dig att orka försöka en tredje gång. När min dotter kom till världen lite för tidigt så ordinerade läkaren tilläggsmatning redan på BB. Det förstörde amningen för mig. Dessutom fick man lika många råd som det fanns BM där... Förvirrande... På Amningsmottagningen fick jag bäst hjälp med det akuta. Hos Amningshjälpen fick jag mest och bäst stöd för att jag verkligen ville amma. Det var när jag fick öronakupunktur hos en privat akupunktör som jag verkligen fick igång det och slutade med ersättningen. Tog 2 1/2 månad. Detta var min övertyglese och jag anser mig vara "amningsförespråkare", men jag ser inget problem med att mata sitt barn med flaska, och tror absolut inte att mammor gör det för att de är lata. Hoppas att du får den hjälp du behöver. Lycka till!

  • Michas

    Jag har fått Motilium / Domperidone utskrivet för att öka mjölkproduktionen (vet inte om det heter samma på svenska). Det fungerade utmärkt för mig. Mjölken rann till ca 30-45 min efter varje gång jag tog en tablett (4 st / dag för min del).

    Annars så får du prova alla husmorskurer för att öka produktionen : dricka mycket, amningthé, fänkål, anis, pumpa ur brösten ordentligt minst var tredje timme...

  • Kärlek x 3
    Michas skrev 2009-05-03 23:13:34 följande:
    Jag har fått Motilium / Domperidone utskrivet för att öka mjölkproduktionen (vet inte om det heter samma på svenska). Det fungerade utmärkt för mig. Mjölken rann till ca 30-45 min efter varje gång jag tog en tablett (4 st / dag för min del).Annars så får du prova alla husmorskurer för att öka produktionen : dricka mycket, amningthé, fänkål, anis, pumpa ur brösten ordentligt minst var tredje timme...
    ska t aoch kolla upp de där tabletterna!

    Tack alla för svar!
Svar på tråden Medicinsk hjälp för amningen ska komma igång?