• Pynta

    Stresshantering.

    Någon som har lidit av stress, men som har fått hjälp med att hantera det?

    Var fann ni hjälpen och hur gick behandlingen till?


    Den vise är inte lärd; den lärde är inte vis.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-06 10:08
    Vad har du för erfarenhet av gruppterapi. Bra eller dåligt?
  • Svar på tråden Stresshantering.
  • Millimina

    Jag var väl stressad antar jag, även om diagnosen blev depression. Och jag blev helt hjälpt av kbt, nu känner jag igen stressen som inte är bra för mig och vet hur jag ska hantera situtationen. KBT gjorde så att jag förstod hur jag skulle tänka, sen har jag gjort som man "ska", vilket inte är det lättaste, även om det låter lätt.. förstås

  • Pynta

    Jaha. Jag skev ett svar men glömde skicka.

    KBT alltså.

    Har hört mycket gott om den metoden och också framlagt önskemål om att få det. Men det tycks som att i den allmänna bespingsivern finns KBT bara att tillgå i form av gruppterapi, och det vill jag verkligen inte ingå i. Jag är långt ifrån någon gruppmänniska, och att då sitta i grupp och prata om privata saker är mig helt främmande.
    Men jag kanske har fel. Gruppterapi kanske är värsta grejen, något superbra som jag har missat......men det tror jag inte. Men rätta mig gärna om jag har fel.


    Den vise är inte lärd; den lärde är inte vis.
  • Pynta

    Hm...Här har inte svaren direkt haglat in. Vad kan det bero på?

    Att stress inte är den stora folksjukdom som det rapporteras om i media, eller att det inte finns någon direkt hjälp att få?


    Den vise är inte lärd; den lärde är inte vis.
  • ica

    Har inte sökt hjälp men haft hjälp av tanken om vilka krav på mig som är rättmätiga. Eller förtydligat vem krav jag behöver bry mig om. T ex vem som har rätt att kräva min hjälp. Jag har rätt att säga nej utan förklaring. Att det räcker att vi i min familj mår bra. Det är inte mitt ansvar att fixa presenter och fixa och dona alltid. Andra kan ta sin del. Jag har rätt att sitta ner och ta det lugnt. Ta en promenad mm. Det är inte själviskt att sköta om sig själv.

  • Meteorit

    Det är bra att prata om det. Hur är du annars ställd till Cannabis? Är du erädd för eventuellt psykiskt beroende? Annars kan det vara värt ett försök - såtillvida att du inte är negativt ställd till denna drog från början. Eller att du är rädd för det nämnda beroendet, i alla dess formen - rekommenderar inte nikotin eller alkohol i detta fallet. Dock kan avslappningen hjälpa tillfälligt. Kanske får du tid att tänka medan du njuter av ruset. Annars är en idé att klippa kontakter eller förbindelser med vissa saker i livet, även om det enbart är temporärt. Att inkludera mera terapi kanske ökar stressen om inte lite bagage slängs ur flygplanet, så att säga.

  • Mandarina
    Meteorit skrev 2009-07-25 15:50:42 följande:
    Det är bra att prata om det. Hur är du annars ställd till Cannabis? Är du erädd för eventuellt psykiskt beroende? Annars kan det vara värt ett försök - såtillvida att du inte är negativt ställd till denna drog från början. Eller att du är rädd för det nämnda beroendet, i alla dess formen - rekommenderar inte nikotin eller alkohol i detta fallet. Dock kan avslappningen hjälpa tillfälligt. Kanske får du tid att tänka medan du njuter av ruset. Annars är en idé att klippa kontakter eller förbindelser med vissa saker i livet, även om det enbart är temporärt. Att inkludera mera terapi kanske ökar stressen om inte lite bagage slängs ur flygplanet, så att säga.
    Ursäkta? JA det finns verkligen människor till allt - framför allt här på familjeliv. Sorry, kunde inte låta bli.
  • ica

    Cannabis är ju illegalt så jag förstår inte hur man minskar stressen genom att begå brott.

  • DavidWilson

    Jag gick igenom cannabisinducerad depersonalisering och det fick mig att inse många saker som att inget i livet är permanent eller ditt nuvarande tillstånd av medvetande. Med andra ord blir du bättre med tanke på tid och lite arbete. Om du har en psykisk störning, räknar du med cykling: vissa dagar blir lyckligare än andra.

Svar på tråden Stresshantering.