• Isabelles85

    Pollenallergi och medicinen

    Hej!

    Ni som är gravida/ammar.
    Och är pollenallergiska som innan tog Aerius och Nasonex mot allergin, vad har ni tagit istället? Har ni gått tillbaka till doktorn och fått gravidvänlig allergimedicin eller finns det på apoteket?...för det står att man helst inte ska ta dessa om man är gravid/ammar.

  • Svar på tråden Pollenallergi och medicinen
  • milli79

    Jag har inte tagit de mediciner du skriver men fått endel pollen besvär. Hade svår allergi när jag var yngre men apotekets grejer funkade aldrig fick bara biverkningar. Nu tar jag allmyn kapslar från hälsokosten vilka funkar jättebra på mig, hjälper nästan direkt.

    Tar man"vanlig" medicin förstör man ofta c-vitamin vilket är synd då c-vitamin hjälper lite mot allergi. Jag tar 1000mg depå c-vitamin (Great Earth)som utsöndras gradvis & oxå innehåller quercetin som även det är bra mot allergi. Tar oxå msm (svavel, bra mot astma/allergi) samt bra multivitaminer/mineraler för att stärka upp kroppen.

    Sen har jag Nasaleze som är ett pulver från hälsokosten som man "puffar" upp i näsan. Det är helt naturligt gjort på cellulosa. Funkar snabbt. Skyddar så att pollen inte kommer in i kroppen.

  • Annican001

    Jag hade en mängd andra allergimediciner tidigare som det stog att man skulle konsultera läkare vid graviditet.
    Var därför på lungkliniken och fick tips om Certizin 10 mg (piller), Livostin ögondroppar och Rhinocort nässpray.
    Min barnmorska manade på mig med hur viktigt det är att ta mina astmamediciner under graviditeten, för att ha fullgod syresättning. Så Kortison är fritt fram! (Pulmicort, Ventoline, Combivent m.fl.)

    Hör med BM, eller lungan!

  • sophiefia

    Äter som vanligt, samma mediciner efter att ha frågat mina läkare på Sahlgresnak. Tar även Rhinocort också..så de som su tar är ingne fara iaf..=)

  • LyckligaGatan

    JAg frågade ang Aerius, som jag åt tidigare. Den fick man verkligen inte äta tydligen, vet ej varför. De tipsade om Zyrlex alt Clarityn. Nasonexen kan du ju använda ändå iom att den bara verkar lokalt.

    För min del hjälper det lite men inte alls fullgott.

  • Mallan77

    Tycker du ska tala med din läkare.
    Det gjorde jag. Ingen utav de mediciner jag åt innan var ok.
    Jag ringde läkaren på vc och fick ny medicin utskriven via
    telefon. Smidigt och känns bra att veta att medicinen är ok för
    mig att äta som gravid.

  • Carroline83

    Jag fick Tavegyltabletter utskrivna (var dom enda dom rekommenderade vara säkra) och rhinocort nässpray. Men det är väl olika från läkare till läkare.

  • dosedumman86

    Jag fick tipset från distrikssköterskan att skippa all sån medecin så länge ja klara mig! Så ja försöker snora mig igenom...

  • Sofia 1983
    Carroline83 skrev 2009-05-13 21:37:09 följande:
    Jag fick Tavegyltabletter utskrivna (var dom enda dom rekommenderade vara säkra) och rhinocort nässpray. Men det är väl olika från läkare till läkare.
    Jag har också fått Tavegyltabletter utskrivna.
  • Sockiplast

    Rhinocort Aqua och Livostin var ok enligt min doktor. Inga tabletter alls får jag ta, äter annars Cetirizin i pollentider.

  • stjierna

    Hej hej!

    jag tog de mediciner som du har tagit innan jag blev gravid. Dock har jag nog lite tur för det mesta av min pollenallergi verkar ha försvunnit iochmed graviditeten! MEN, det finns vissa saker jag fortfarande inte tål och det är gräs i stora mängder. Jag var inne på apoteket och hon frågade var jag hade mest besvär - näsan - och rekommenderade att bara behandla lokalt, det vill säga med nässpray för det går inte ner i magen på samma sätt som en tablett gör. Jag använder Rännessans Pollen (ny för i år!) och den funkar underbart! Det är också bara gjort på saltvattenlösning och eucalyptus -testa!

  • Sinne

    De enda allergitabletterna jag får äta för min läkare är tavegyl. Har även fått Rhinocort aqua utskrivet. Måste be om ögondroppar också, kliar så jag håller fan på bli tokig!

    Pulmicort tar jag både morgon och kväll nu under pollensäsongen, annars kvävs jag.

  • Nynne

    Jag fick cetirizin godkänt som jag äter året runt pga pälsdjursallergi. Till den tar jag flutikazon teva som nässpray som också ska vara ok.

  • Tullemi

    Jag fick Tavegyl och Lomudal nässpray. Min läkare sa att jag skulle sluta med Rhinocort Aqua, men det verkar ju som andra läkare säger att den är OK?!

  • buketten

    Jag har också haft pollenallergi sen jag var liten. Det verkar som om det är olika bud beroende vem man pratar med. Antagligen för att det inte finns så mkt forskning eller information om allergi och graviditet. Jag fick iaf tavegyl utskrivet via telefon av läkare som absolut inte rekommenderade andra mediciner eftersom det inte finns studier som visar att de är ofarliga. Om man går in på fass så kan man slå upp sin medicin och se vad det står. Fliken man kollar på heter typ "mer info" eller något sånt. Där kollade sjuksköterskan jag pratat med också.

    Fick också info om att rhinokort aqua funkar utmärkt vid graviditet. Jätteskönt med lite kortison i näsan :)

  • MaryMalou

    Loratadin, clarityn, cetirizin, nasonex mfl preparat är inte okej att ta under graviditet enl. FASS. Däremot kan ju en läkare göra en annan bedömning. Jag fick nasonex utskriven men kände att läkaren var lite velig kring om det verkligen var bra att ta den så jag låter bli den för säkerhets skull.

  • Isabelles85

    Gud vad många bra tips!

    jag klarar mig än så länge,(men man vet aldrig ) men tack för alla superbra tipps man fått! tacktacktack! :D

Svar på tråden Pollenallergi och medicinen