• nenne31

    Längd och vikt på era 9 åriga flickor?

    Jag undrar hur långa era 9 åriga flickor är? och vad dom väger..men mer intresserad av längden.
    Min dotter är 9,5 år och 136 cm lång och väger 29 kg.
    Tycker hon e väldigt lång? men det e hon kanske inte....
    M-99,S-02,M-07
  • Svar på tråden Längd och vikt på era 9 åriga flickor?
  • Annamaja

    Min dotter blev 9år nu i mars. Jag har inte kollat hur lång hon är på ett tag. Kollade i oktober tror jag då var hon 140cm lång. Hur mycket hon väger kommer jag faktiskt inte ihåg nu

  • Gurkburken

    Min dotter är också 9,5 år och hon är 140 cm lång och väger 28-29 kg.
    Om jag tittar runt bland hennes kompisar födda samma år så känns hon ganska så medellång för sin ålder. Några är kortare, ganska många är lite längre eller lika långa men så är ju många av dem födda tidigare än henne på året.

  • nenne31
    Ja då e hon inte så lång trots allt .....jag som tyckte det...:)
  • ims67

    Min flicka blev 9 i mars.Hon är 1.49 lång och väger 40,5.Japp hon är lång och ståtlig.

  • mady

    flicka 9 år i februari ca 136cm och 25kg ganska nätt liten dam...

  • paulamammatill3

    Hej!

    Min dotter blir 10 år nu i juni och hon är 142 cm lång och väger 30 kg..Helt normalt . Sen så har alla barn sina egna "kurvor" dom ska följa ju,,,men jag tycker det låter helt normalt det din dotter väger och längden.

    Kram

  • MBert

    Ja de växer fort och då tycker man ju de blir långa.
    Är du/ni intresserade av att veta hur "normaltillväxtkurvan" ser ut?

    För en flicka på 9,5 år så är medellängden 136 cm och vikten 30 kg. Mitt i prick alltså TS...

    +/- 1 SD är 129-142 cm, 26-36 kg
    +/- 2SD är 123-148 cm, 21,5-43 kg

  • Busbellan

    Min dotter på 9,5 år är 130 cm lång och väger 20-21 kg.
    jag tycker hon är pytteliten, hon är ca 10 cm kortare än den som är nästminst i hennes klass. De allra flesta av hennes klasskompisar är nog ca 145 cm och lite över. den längsta är en bra bit över 160 cm


    Mamma till Nora, August och Ella
  • MBert

    När barnen är i den här åldern är det ett jättespannvidd i längd och vikt beroende på när de börjar komma i puberteten, vilket de gör i den här åldern (8-13 år). Flickor börjar växa fortare samtidigt som brösten börjar växa - det är så puberteten startar i 9 fall av 10.

    Men de som växer fort tidigt kommer att stanna i växten tidigare än de som växer sakta. Det är de som kommer sent in i puberteten som blir längst på sikt eftersom de har längre tid på sig att växa.

Svar på tråden Längd och vikt på era 9 åriga flickor?