• s0nia

    Vad göra när barn bits och nyps?

    Min 14 månaders son bits och nyps mest hela tiden.
    Vet att nästan alla barn gör det någon gång när dom är små.
    Men hur ska man säga åt dom när dom är så små?

  • Svar på tråden Vad göra när barn bits och nyps?
  • EmiliaG

    Precis som du säger till ett äldre barn eller sätter gränser för sonen annars.

    Gäller att säga till precis när det sker, ej ta upp i efterhand. Ner på barnets nivå, titta i ögonen, säga "nej, så får man inte göra" eller vad ni nu väljer för formulering. Kort och lagom tillsägande. förlångt så tappas poängen bort. Och sedan upprepa upprepa varje gång han nyps eller bits.

    Ju mer han kan kommunicera själv och prata och sätta egna gränser mot andra desto mindre kommer han ta till fysiskt försvar.

  • s0nia
    EmiliaG skrev 2009-05-12 18:12:50 följande:
    Precis som du säger till ett äldre barn eller sätter gränser för sonen annars.Gäller att säga till precis när det sker, ej ta upp i efterhand. Ner på barnets nivå, titta i ögonen, säga "nej, så får man inte göra" eller vad ni nu väljer för formulering. Kort och lagom tillsägande. förlångt så tappas poängen bort. Och sedan upprepa upprepa varje gång han nyps eller bits.Ju mer han kan kommunicera själv och prata och sätta egna gränser mot andra desto mindre kommer han ta till fysiskt försvar.
    Jo, men det hjälper ju inte. Men han kanske fortfarande är för liten för att förstå att det gör ont när han bits. Sen har han precis nu också börjat med att göra något ännu mer när man säger till. Så till slut så blir han riktigt förbannad och skriker.
    Vilken ålder kommer barn in i trotts åldern eller är det kanske bara det att han har kommit på att han är en egen individ?
  • Erkens mamma

    Jag har valt att sätta ner mina barn och gå ifrån dem när de nyps och biter. Det har funkat bra då det inte får den effekten att man ger dem uppmärksamhet när de bråkar/biter.

  • EmiliaG
    s0nia skrev 2009-05-12 18:52:57 följande:
    Jo, men det hjälper ju inte. Men han kanske fortfarande är för liten för att förstå att det gör ont när han bits. Sen har han precis nu också börjat med att göra något ännu mer när man säger till. Så till slut så blir han riktigt förbannad och skriker.Vilken ålder kommer barn in i trotts åldern eller är det kanske bara det att han har kommit på att han är en egen individ?
    Han förstår att han gör fel, det tror jag absolut! Men det där med att förstå orsak och verkan är något annat... att förstå att det gör ont när han biter andra är nästa steg som kommer med åldern.
    Att protestera genom att fortsätta eller ökapå är absolut ett sätt att testa gränser, "trottsa" och visa sin egen vilja helt klart. Lite av den varan finns absolut vid varje ålder på olika nivå och sätt... men stora trottsåldern tror jag man brukar säga är vid 3års ålder - men tycker som sagt alla alla åldrar har sina perioder!

    Jag tror ändå på att med lugn, utan att du själv trissar upp sig, säga nej och sedan avvakta. Kanske som Erkens mamma skrev - gå ifrån, men innan markera med ord också anser jag. Men man får klura ut en metod... behöver ju inte vara att nyp och bett är riktade mot en själv, och då kan man ju inte gå ifrån när situationen uppstås.
  • mek0311

    Det TS skriver låter som min dotter, även hon 14 mån. Hon har någongång bitit till men river en på armen och i ansiktet. Skriker i högan sky.
    Har svårt att takla detta. Har försökt säga till henne, men har inte hittat min metod ännu. Säger till henne ajaj, nej, gått ifrån henne. Det är antagligen en fas som förhoppningsvis snart ska går över. Har även hört att det hör till hennes personlighet genom att vara bestämd och har svårt att uttrycka sig så liten som hon är.

  • prutt

    min nyps eller bits inte, men boxa till någon är inga problem. Brukar ta tag i hans arm, sätta mig på huk "INTE SLÅSS"! sedan ger jag det andra barnet uppmärksamhet. Nu börjar elias förstå mer vad jag säger så då får han gå och ge det andra barnet en kram som förlåt.

  • Soldyrkaren

    Säg i från vänligt men bestämt och visa hur man gör i stället, men framför allt: uppmuntra, uppmuntra när/om hon bara kramas eller pussas i stället och tala om att du tycker om det.

  • Soldyrkaren
    Soldyrkaren skrev 2009-06-02 13:08:37 följande:
    Säg i från vänligt men bestämt och visa hur man gör i stället, men framför allt: uppmuntra, uppmuntra när/om hon bara kramas eller pussas i stället och tala om att du tycker om det.
    Ursäkta - han - menar jag. Läste flera inlägg på en gång.
  • s0nia

    Han bits inte lika mycket längre. Men när det väl händer så säger jag nu bara nej, och om han fortsätter så lyfter jag ner honom/går ifrån honom.
    Sen de där med att han nyps och rivs så säger jag bara "klappa fint" och så får han beröm när han gör det istället. Funkar faktiskt bra. :)
    Känner att det är bättre att hitta något sätt att berömma på istället. Blir så mycket negativt annars.

  • Karand

    Läser tråden, har 16 mån tvillingar varav den ene biter den andre hela tiden...har pågått i 3 mån nu och det är ordentligt tröttsamt. Vi märkte att det blev bättre när vi körde mjuka linjen och lärde honom klappa/pussa istället,men ser att vi halkat tillbaka nu när jag är inne och söker stöd. Bara på det igen....men man blir så arg och tycker så synd om brorsan som har märken över hela kroppen

    Hälsn Karin

  • 2barn88

    Jag lärde mig att man alltid ska gå fram till barnet, tag tag i det typ ta tag i armen sätta sig på huk och berätta att så gör man inte! Det är aj aj. typ

    o det har fungerat jättebra på min äldsta...

    Att stå på andra sidan av rummet och säga nej så får du inte göra, har aldrig fungerat...

    O om barnet inte riktigt förstår, ska man ta till med den mörka rösten... ( inte skrika ) men ändra sin röst så den blir lite hårdare... Barnen förstår då.. i vilken ålder dem än är i...

  • meemlowe

    Små barn som ännu inte lärt sig använda talet använder det dom kan när dom blir glada eller ledsna... ja för alla känslor!
    Att dom bits och nyps på sina föräldrar kan ofta vara ett sätt för dom att tala om att dom älskar en, eller för att tala om att dom är arga.

    Men självklart så ska man inte tillåta detta beteende, jag själv tror på att ignorera beteendet helt, precis som med hundar..=)
    Får dom ingen uppmärksamhet för det så slutar dom tillslut och sen när dom lär sig använda ord bättre så kommer det säkert att sluta...

  • Postis

    Vi lärde vår son att klappa fint istället och gav det positiv uppmärksamhet. Han testar ibland fortfarande vilken reaktion han får om han biter eller slår oss, men då säger vi bara lugnt (tar ev bort hans mun/händer från oss) att han ska klappa fint och då brukar han göra det och då blir vi glada.

  • Minxy

    Leo (15 månader) nyps när han blir uppspelt/glad - och då säger jag alltid "Inte nypas, klappa fint" och ger honom beröm när han klappar min arm fint istället för att nypas i den.
    Han pratar inte mycket än (mamma, dada, bil, nalle, klocka, titta, där) så jag förstår ju att han har svårt att kommunicera ut sin glädje på "rätt" sätt.


    ***S+M=L***
  • Lullibi

    Man kan köpa en vetebulle och låta den ettåriga babyn nypa i bullen. Man nyper i den flera gånger själv efter en stund nyper babyn i vetebullen..

Svar på tråden Vad göra när barn bits och nyps?