• Prins Albin

    Barnbok om att ha två mammor...någon som har ngt tips?

    Jag vill ha tips på någon bra barnbok för små barn 3-4 år, som handlar om att ha två mammor. Någon som vet?

  • Svar på tråden Barnbok om att ha två mammor...någon som har ngt tips?
  • mamma 2 B

    "Malins mamma gifter sig med Lisa"
    Malin har två mammor och två pappor.

  • kirei

    Flying free. Är på engelska och går att beställa från Amazon.com.

    Handlar inte OM att ha två mammor, men huvudpersonen har två mammor (det är alltså inte huvudtemat, vilket känns rätt synmpatiskt).

    (Jag gillar inte Malins mamma gifter sig med Lisa. Den känns lite konstig om man har donatorspappa ist för vanlig pappa.)

  • Egalia

    "Emma and Meesha my boy: A two mum story" från amazon.com. Om Emma som har två mammor och en katt. Emma gör alla möjliga tokiga saker med katten som mama och mummy får stoppa. De är alltså med helt naturligt i boken vilket är underbart. Det blir inte problematiserat eller något som måste förklaras vilket är strålande.

    Tycker också att det är svårt att hitta böcker om att ha två mammor, ofta är det två pappor med också vilket i och för sig inte är fel men det är bra att också ha böcker som handlar om just barnets egna familj. Men amazon har en del på engelska.

  • kirei
    Egalia skrev 2009-06-01 18:28:27 följande:
    "Emma and Meesha my boy: A two mum story" från amazon.com. Om Emma som har två mammor och en katt. Emma gör alla möjliga tokiga saker med katten som mama och mummy får stoppa. De är alltså med helt naturligt i boken vilket är underbart. Det blir inte problematiserat eller något som måste förklaras vilket är strålande. Tycker också att det är svårt att hitta böcker om att ha två mammor, ofta är det två pappor med också vilket i och för sig inte är fel men det är bra att också ha böcker som handlar om just barnets egna familj. Men amazon har en del på engelska.
    ja, den gillar vi också
  • Anelan

    När jag läst denna trådstart kan jag inte låta bli att tipsa om kram-märkta böcker. Böcker som är kram-märkta är kollade ur ett demokrati-, jämställdhets och mångfalldsperspektiv. Ett annat tips är förlagen Olika, Sagolika samt Vilda. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om deras böcker och om de fina reaktioner jag har fått från barnen jag läst dem för både på förskolor och vänners barn.

    Jag kan inte låta bli att även slå ett litet slag för Vombat förlag (www.vombatforlag.se/) som har som ambition att ge barn och ungdomar ?böcker att läsa och förundras över, böcker att känna igen sig själva och varandra i men också böcker som samtidigt utmanar tanken och erbjuder nya världar att erövra.? De poängterar vikten i att inte framställa det normbrytande som något avvikande eller som något som måste problematiseras, vilket jag tycker är väldigt viktigt.

    http://www.krammärkt.se

    vildabok.blogspot.com

    www.olika.nu

    www.sagoliktbokforlag.se

    www.bockerforbarn.se kan man lätt söka efter och filtrera barnböcker efter pris, antal sidor etc.

  • Anna83

    "min familj" handlar också om hur olika familjer kan se ut... har skaffat barn "själv" och tycker det är viktigt att berätta för min son att familje kan se ut på många olika sätt; att endel kanske har två mammor å endel två pappor, å endel kanske bara har en mamma eller en pappa. och att de också finns dom som både har en mamma och pappa...
    tror de e viktigt även för hetro familjer att barnen får veta sånt tidigt så att dom tycker att det är helt normalt och inget konstigt med det...
    ska nog köpa några ex av den boken å ge till kompisar =)

  • Egalia
    Anna83 skrev 2009-08-23 22:14:14 följande:
    "min familj" handlar också om hur olika familjer kan se ut... har skaffat barn "själv" och tycker det är viktigt att berätta för min son att familje kan se ut på många olika sätt; att endel kanske har två mammor å endel två pappor, å endel kanske bara har en mamma eller en pappa. och att de också finns dom som både har en mamma och pappa...tror de e viktigt även för hetro familjer att barnen får veta sånt tidigt så att dom tycker att det är helt normalt och inget konstigt med det... ska nog köpa några ex av den boken å ge till kompisar =)
    Låter som en bra ide, att dela ut boken till omgivningen. Håller med om att alla borde tala om att familjer kan se ut precis hur som helst. Ska kolla upp boken du nämner. Vi fick nyligen "Familjeboken" av våra vänner (också regnbågsmammor), den förklarar hur barn blir till och vad en familj är på ett jättebra sätt. Illustrationerna är lite...hmm...annorlunda men boken är stålande. För äldre barn men är också bra för oss vuxna som lite guide i hur man kan förklara fenomenet familj och det där med blommor och bin...
Svar på tråden Barnbok om att ha två mammor...någon som har ngt tips?