• Smulan1973

    Korea

    Min man ska på jobb i Korea (Incheon) i oktober, och undrar nu lite inför resan.

    Vilka vacinationer behöver man?
    Behövs visum?
    Är det dyrt att shoppa?
    Är det något speciellt som är extra billigt?
    Hur är kostnaderna på teknik och kläder?
    Är det något annat man ska tänka på?

    Kom gärna med tips och trix om ni har några.

  • Svar på tråden Korea
  • Paprikan

    Hej!

    Vi var i Seoul för 1 ½ månad sedan. Vaccinera sig behöver man inte om man inte ska ut i djungeln, men hör med en vaccinationsbyrå för säkerhets skull. Visum behövs inte. Det är ungefär lika dyrt där som här i Sverige, vi fyndade ingenting. Men det finns säkert saker som kan vara billiga, det är dock inte som i Kina. Det är väldigt västerlänskt (iaf i Seoul) och de flesta går klädda i kostym och högklackat, trots att man får gå upp och ned för mååånga trappor dagligen

    Kolla in english.visitkorea.or.kr/enu/index.kto

    Lycka till på resan!

  • Biene
    Paprikan skrev 2009-06-02 11:06:04 följande:
    Hej!Vi var i Seoul för 1 ½ månad sedan. Vaccinera sig behöver man inte om man inte ska ut i djungeln, men hör med en vaccinationsbyrå för säkerhets skull. Visum behövs inte. Det är ungefär lika dyrt där som här i Sverige, vi fyndade ingenting. Men det finns säkert saker som kan vara billiga, det är dock inte som i Kina. Det är väldigt västerlänskt (iaf i Seoul) och de flesta går klädda i kostym och högklackat, trots att man får gå upp och ned för mååånga trappor dagligen Kolla in english.visitkorea.or.kr/enu/index.ktoLycka till på resan!
    Håller med. Jag har också varit på en längre resa till Seoul genom jobbet och tycker också det är ett väldigt västerländskt land. Jag uppfattade inte heller saker och ting särskilt mycket billigare än här hemma, förutom kanske spa-behandlingar mm på hotellet där jag bodde .

    Jag köpte en del hantverk och typiskt koreanska saker som deras speciella te-muggar med lock i koreansk glasyr mm. Om man är inne på typiskt Koreanska saker och tror på hälsokost, så är den koreanska Ginseng den bästa och mycket billigare än hemma har det sagts mig.

    Maten är fantastiskt god, mycket vitlök och kryddor.

    Vad gäller vaccinationer så behöver man inget särskilt för Korea sådär, men man måste alltid kolla att man har de vanliga standard-vaccinationerna up-to-date när man åker och det gäller ju alla länder förstås. Kolla på den här länken för vad som gäller för Korea och vad du ev måste förnya eller lägga till.
    www.vaccination.nu/vaccin/KR.cfm
  • Lost in Seoul

    Tycker nog det går att fynda kläder till riktigt bra priser jämfört med Sverige. Men allt beror på var man handlar och vad så klart. Storlekar kan också vara ett litet problem om manär lång och inte handlar på de stora varuhusen.

    Om du undrar något mer så är jag kvar i Seoul 1 år till så det är bara att fråga.

Svar på tråden Korea