• Bling

    Vad kan dränering kosta??

    Någon som låtit "byggjobbare" göra detta jobbet och kommer ihåg vad det kostade? Jag och min man är INTE praktiskt lagda eller det minsta händiga och jag har svårt att se oss kära grävmaskin o.s.v. Dessutom har jag ryggproblem och fixar inte att bära sten och annat! Blir det väldigt dyrt??

  • Svar på tråden Vad kan dränering kosta??
  • planerat09

    Beror på hur mycket som ska göras och hur stor yta det handlar om.

    Men man får nog räkna med att det kostar runt 100.000kr om man vill att "byggjobbare" ska göra ALLT jobb.


     


    Kolla runt och jämför priser. Det lönar sig i slutändan!


    Här har vi "bara" anlitat en grävare som kom och grävde upp, sen gjorde gubben resten med själva dräneringen. Nu väntar vi på att grävaren ska komma och fylla igen. Så för oss kom vi undan väldigt "billigt" eftersom vi gjorde det mesta själva.


     

  • Bling

    Det lät ju som en smart lösning! Vad betalade ni för det då? 100 000:- är ju mycket pengar... Som man kanske hellre lägger på något annat!

  • Repro

    Vi tog in tre offerter och alla tre lade sig på ungefär 2000 kr/meter som skulle dräneras (grävning, isolering med isodrän, återfyllning, grov återställning osv).

    De enda som kan svara på vad det kommer att kosta för just dig är de som svarar på din offertförfrågan. Det finns mycket som varierar båda när det gäller tids- och materialåtgång.

  • planerat09

    Vi hade jätte problem med att hitta information om just dränering.
    VAd är det bästa för vårt hus. Vad är bästa materialet för just vårt hus osv..
    finns en stor uppsjö av olika varianter på alla material.

    När man frågar stora byggföretag som k-rauta eller Bauhause etc så är det ju självklart att de säger typ - Köp vårt det är bäst!!
    Så var noga med att titta runt och försök att fråga MASSOR utav kunnig personal om vad som är bra till just ert hus!!

    Klart att man måste ta in offerter från olika byggföretag..Anars kan det bli riktigt dyrt!!

  • Bling

    Tack för tipset!! Har också tänkt på det, sitter inte på några sådana kunskaper tyvärr

  • mian7373

    Vi har precis tagit in ett flertal offerter på dränering av husgrunden. De flesta höll sig runt 2000 kr/m och då ingick allt såsom uppgrävning, isolering, återfyllnad och återställning och då räknades det med platonmatta med cellplastisolering utanpå eftersom vi har en inredd källare som vi vill få bättre klimat i.
    För oss skulle det totalt kosta 110 000 kronor och av det får vi sen dra av halva arbetskostnaden av det i rot-avdrag.

  • Bling

    mian7373: OK, tack! Jag glömmer hela tiden att ROT-avdraget finns! Dränering verkar mycket dyrare än jag trott iaf om man vill ha hjälp med det!! Min man tyckte inte det var så akut, men det är inte gjort någon dränering sedan huset byggdes för 70 år sedan så jag tyckte man kunde göra det "bara för att"...

  • CoolaSuperMamsen

    Ni som bara anlitat grävare och gjort resten av jobbet själva vad har ni gett?

    kommer en grävare hit på lördag han kommer ta ca 10.000 kr för att gräva tre sidor vi har sutteräng villa sen kommer ju allt annat som platon platta rör grus mm. vet ej vart det ska sluta.


    stolt mamma till 4 flickor och en liten änglapojke,
  • abnocto

    Det är bara på jobbet man får rotavdrag, inte på materiel, så man inte tror att man får rotavdrag på 100.000 sek.

  • Repro

    Man får knappast ROT-avdrag för maskintid heller, så det blir viktigt att redan på offertstadiet att be dem specificera hur mycket som kommer att räknas som "arbete". Vi gjorde dränering till fast pris för ett år sen och det stod inte en rad om "arbete" på fakturan. Vilket inte gjorde något förstås, men idag hade jag itne varit så nöjd med en sån specifikation...

  • Flerbarnstokan
    Repro skrev 2009-06-05 09:10:34 följande:
    Man får knappast ROT-avdrag för maskintid heller, så det blir viktigt att redan på offertstadiet att be dem specificera hur mycket som kommer att räknas som "arbete". Vi gjorde dränering till fast pris för ett år sen och det stod inte en rad om "arbete" på fakturan. Vilket inte gjorde något förstås, men idag hade jag itne varit så nöjd med en sån specifikation...
    Fast det borde bli mer tydligt numer eftersom byggarna själva skall dra av det från 1 juli så att den som köper in tjänsten slipper hålla på med det. Det skall ju gå genom byggfirman och inte genom skatteverket i efterhan för köparen av tjänsten i fortsättningen.
  • mian7373

    Precis. På våra offerter var det specificerat vad som var arbetstid och avdragsbart och vad som räknades som material mm och inte var avdragsbart.

  • planerat09

    Vi har gett ca 8000:- för grävning/återfyllnad. 2000 för makadamet som ligger i botten kring röret. Vi betalade ca 16000 för allt material, då är inte cellplast inräknat. Jorden isolerar en del så kände att huvudsaken att väggarna är torra.
    Nu ska vi bara köpa lite mer grus till uppfarten samt matjord till gräsmattan.
    //Stefan

Svar på tråden Vad kan dränering kosta??