• TinaE

    Hälsokrav Indien

    Hej,
    Vi börjar att fundera på syskon till vår pojk och "spanar" lite på indien. (Medlemmar i AC sedan hösten -06)
    Har Indien några speciella hälsokrav?

  • Svar på tråden Hälsokrav Indien
  • Namaste72

    Vet inte hur det är hos AC, men hos BFA är det iaf inget speciellt förutom den vanliga hälsodeklarationen. Plus ett infertilitetsintyg från läkare/gyn där det utförligt ska beskrivas ev. behandlingar och resultatet av dem.


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Namaste72

    Sorry, inte hälsodeklaration, utan läkarintyg menar jag...


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • TinaE

    Ok, tack för ditt svar. Om man då har någon typ av sjukdom hur gör man då?

  • Smulan1973

    Det beror lite på vad det är för typ av sjukdom. I värsta fall får ni hoppas att det finns ett annat land som godkänner er.

  • Namaste72

    Du ska skicka med ett intyg som beskriver hur sjukdomen påverkar din vardag. Men hör med organisationen först


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • TinaE

    Har mailat AC med frågan så vi får se vad de säger. Har inte många länder att välja mellan just pga våra "defekter" och mycket kan ändras inom adoptionsvärlden fram till det är dax för oss.

  • birk

    Vet ni hur lång tid läkarundersökningen tar? Hur nogranna är de? Det var ju mycket som skulle kollas upp på listan, har en "vanlig" läkare kompetens till allt det?

  • Namaste72
    birk skrev 2009-06-17 13:05:09 följande:
    Vet ni hur lång tid läkarundersökningen tar? Hur nogranna är de? Det var ju mycket som skulle kollas upp på listan, har en "vanlig" läkare kompetens till allt det?
     Den tar en timme ungefär inkl blodproven. En vanlig allmänläkare har kompetens att göra det, och har man ngt som står på listan så finns det väl oftats journaler. Tycker att man ska vara ärlig vid hälsoundersökningen, så man inte får trubbel når man väl ska skicka akten (då det görs en ny undersökning)
    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Rashmi

    Hej jag och min man har en dotter från Indien (hemkomna feb-07) Jag har en kronisk sjukdom. Det som krävs är ett läkarintyg som beskriver din sjukdom, ev sjukhusvistelser, din prognos för resten av livet och ev behov av medicinering. Detta får du via din vårdcentral/behandlade läkare !!

Svar på tråden Hälsokrav Indien