• Meramat

    Partnerskap nödvändigt för "pappadagar"

    Hej,

    Jag och min flickvän väntar barn, bf 4 dec.
    Vi har varit tillsammans länge men inte gift oss....det ska vi såklart göra nu.
    Grejen är att vi har svårt att hinna innan bebisarna (tvillingar) kommer, så vi har siktat att göra det vid årsskiftet eller i januari, alltså när barnen är 1-2 månader.

    Nu har jag hört att min sambo inte har rätt att ta ut sina 10 (20 med tvillingar) dagar när vi precis fått barnen om vi inte är gifta / har ingått partnerskap. Så var det åtminstone för ett par år sedan.

    Vet ni om det är samma sak fortfarande? I så fall får vi ju speeda på.

  • Svar på tråden Partnerskap nödvändigt för "pappadagar"
  • Empan81
    Meramat skrev 2009-06-11 15:15:43 följande:
    Hej,Jag och min flickvän väntar barn, bf 4 dec.Vi har varit tillsammans länge men inte gift oss....det ska vi såklart göra nu.Grejen är att vi har svårt att hinna innan bebisarna (tvillingar) kommer, så vi har siktat att göra det vid årsskiftet eller i januari, alltså när barnen är 1-2 månader.Nu har jag hört att min sambo inte har rätt att ta ut sina 10 (20 med tvillingar) dagar när vi precis fått barnen om vi inte är gifta / har ingått partnerskap. Så var det åtminstone för ett par år sedan. Vet ni om det är samma sak fortfarande? I så fall får vi ju speeda på.
    Nej, det klart ni inte måste va gifta!! Det lät konstigt.
  • Empan81
    Empan81 skrev 2009-06-11 15:19:35 följande:
    Nej, det klart ni inte måste va gifta!! Det lät konstigt.
    Lr, jaha. Nu hängde jag med. Men det verkar ändå konstigt. Ni är ju barnets mamma båda två
  • MalinBN

    Det är faktiskt så att det inte ens finns ett krav på att man skall ha ett förhållande för att få ta ut s.k. "pappadagar".

    En kompis till mig fick barn som singel och hennes bästa kompis tog ut pappadagar. Du kan "ge" dem till vem du vill - din partner, din mamma, din granne, kompis eller brorsa. Men det vanligaste är förstås att det är partnern och det är väl det FK är mest vana vid.

  • Meramat

    Hej,

    Vad bra, då är det ju inga bekymmer. Tack!!

    /MM

Svar på tråden Partnerskap nödvändigt för "pappadagar"