• Skarpa

    Händer det att spindlar biter människor?

    Var ute och gick med hunden och kom att tänka på en diskussion jag hade med min lärare på lågstadiet ang. huruvida spindlar biter människor eller inte. (Mycket händer i huvudet när jycken blir rastad, men kanske inget vettigt )

    Sååå, vad tror ni i frågan?


    Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Händer det att spindlar biter människor?
  • Anova

    Ja, jag har själv blivit biten.. Det var ungefär som ett getingstick (svullnade upp rejält men fick inga fler problem)

  • Skarpa
    Anova skrev 2009-06-21 19:34:04 följande:
    Ja, jag har själv blivit biten.. Det var ungefär som ett getingstick (svullnade upp rejält men fick inga fler problem)
    Ja, jag har också blivit biten. Inget så stort som ett getingstick, men små kliande bett har dykt upp nattetid, där man rätt tydligt sett märkena efter två "tänder".
    Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
  • Majsan Gräddnos

    Aaaah! Varför gick jag in i den här tråden! *livrädd för spindlar och har haft gott om små kliande märken efter jag sovit*

  • Moonis

    Ja, kan dom säkert men vet ingen som blivit biten i min närhet. Dom flesta svenska spindlarna är kanske inte lika aggresiva.

  • Skarpa
    Moonis skrev 2009-06-21 19:38:09 följande:
    Ja, kan dom säkert men vet ingen som blivit biten i min närhet. Dom flesta svenska spindlarna är kanske inte lika aggresiva.
    Eller så är de bara så ogiftiga att man oftast inte märker att de bitit

    (Jag vet inte, bara spånar )
    Alla tiders fenomen: åka cykel utan ben!
  • bodil louise

    Tror inte att våra svenska spindlar biter oss människor, men däremor utländska gör det ju, och det finns ju många giftiga utomlands..

  • MissLillan

    har inte blivit biten i sverige. men i australien fick jag ett bett som kliade och blev jätte svullet.

  • Isnogood

    Ja, spindlar kan bitas.

    Min pappa blev biten av en "brunspindel" (var ca 10cm i diam) på foten, sa att det kändes som om någon högg in två nålar...

    Har själv bara sett en spindel av den storleken en gång...o det var i pappas hus.
    Lyckades efter stort hysteriskt tålamod att spola ner den med hjälp av varmaste vattnet i duschslangen i badkaret, den satt på insidan av badkarskanten...skulle låta systerdottern bada o höll just på att stoppa ner henne i badkaret när jag fick syn på den "blä"...släppte henne snabbt o lyckades som sagt att spola ner den till slut...men jag fick trycka ordentligt med munstycket mot avloppet o ha hårdaste strålen på...
    (Jag var 17 år då...så inga: Du skulle gjort så här-kommentarer tack...det är lite sent för dom )

  • Moonis
    Skarpa skrev 2009-06-21 19:38:53 följande:
    Eller så är de bara så ogiftiga att man oftast inte märker att de bitit (Jag vet inte, bara spånar )
    Hemsk tanke *ryser*
    Men det brukar ju heta att det man inte vet har man inte ont av{#lang_emotions_tongue_out}
  • Isnogood

    Kan tillägga att "brunspindeln" jag berättade om är...Svensk...

    10 cm i diameter...mörkbrun, tjock kropp o tjocka ben...

Svar på tråden Händer det att spindlar biter människor?