• Ziitoo

    Blanda ersättning och välling?

    Ska snart introducera lite välling till min snart 4 månaders, hur ska jag göra då? blanda eller byta rakt av.


    Emmi Isabell ♥ Mammas och pappas lilla älskling!
  • Svar på tråden Blanda ersättning och välling?
  • April Mamma

    Välling rek från 6 mån..... Det är skillnad på ersättning o välling...
    Vällingen är "stark" för magen på en liten bebis....

  • Ziitoo
    April Mamma skrev 2009-06-23 22:04:38 följande:
    Välling rek från 6 mån..... Det är skillnad på ersättning o välling...Vällingen är "stark" för magen på en liten bebis....
    Varför är det okej att ge välling från 4 månader i Finland då? Där jag köpt förpackningen.
    Emmi Isabell ♥ Mammas och pappas lilla älskling!
  • April Mamma
    Ziitoo skrev 2009-06-23 22:05:25 följande:
    Varför är det okej att ge välling från 4 månader i Finland då? Där jag köpt förpackningen.
    Ja du, det får du nog fråga någon från Finland om....

    I sverige så är det rek från 6 mån....du kan ju läsa på lite på nätet...finns nog massor.
  • 2Mama

    Vi började med välling nu när vår kille är 6 månader och vi blandar välling och ersättning och det har gått bra.

  • Ziitoo

    *Puffar*


    Emmi Isabell ♥ Mammas och pappas lilla älskling!
  • emmas86

    Vi hade en dietist i mammagruppen som berättade om detta.

    Hon sa att vällingen i Sverige var rekommenderad från 6 månader på grund av att man inte här vill konkurrera med bröstmjölken. I övriga nordiska länder är exakt samma välling, samma märke och allt, rekommenderat från 4 månader. Alltså inte farligt för bebisarna. Om man ändå pumpar i bebisarna ersättning för att mätta under natten kan man ju lika gärna ge välling, det tycker jag i alla fall!

    Hon sa även att rekommendationerna om kokat vatten, även efter tre månader, var riktlinjer som alla länder gick efter och Sverige har INTE samma vatten som andra länder.

    Lycka till!

  • Ziitoo
    emmas86 skrev 2009-06-23 22:25:28 följande:
    Vi hade en dietist i mammagruppen som berättade om detta.Hon sa att vällingen i Sverige var rekommenderad från 6 månader på grund av att man inte här vill konkurrera med bröstmjölken. I övriga nordiska länder är exakt samma välling, samma märke och allt, rekommenderat från 4 månader. Alltså inte farligt för bebisarna. Om man ändå pumpar i bebisarna ersättning för att mätta under natten kan man ju lika gärna ge välling, det tycker jag i alla fall!Hon sa även att rekommendationerna om kokat vatten, även efter tre månader, var riktlinjer som alla länder gick efter och Sverige har INTE samma vatten som andra länder.Lycka till!
    Okej =) tack för den infon!
    Emmi Isabell ♥ Mammas och pappas lilla älskling!
  • Dahlia

    Välling ska man börja ge från 6 månader. Brukar inte finnas nån anledning att börja med det redan vid fyra månader..

    Men om du nu ska börja med det så blanda ibörjan. Börja med tex 75% ersättning och 25% välling några dagar. Sen kan du ta 50/50 några dagar. Och sen 25% ersättning och 75% välling några dagar för att sen gå över helt.

    Men varför vill du börja med välling redan nu?


    Felicia 1996 och Eddie 2008... Tack för att ivf finns
  • emmas86

    Jag hade tex en tjej som vaknade och ville äta varannan timme under nätterna, till en början hjälpte ersättningen men sedan gick det över till att bli likadant sedan dess... Sedan hon började få välling har hon sovit hela nätter.. Det har varit värt det för oss och hon har inte blivit knepig i magen alls..

  • SultanEmrah

    Hej jag har en 8 månaders bebis min fråga är hur mycket ersättning och hur mycket välling är rimligt att ge under natten??!?? Jag provade en natt att förts blanda 160ml välling och sen 160 ml ersättning vet ej om jag har gjort rätt??!!??

    Hur ofta äter ett 8mån bebis under natten?? Min dotter får var 3 timme.

  • Alvina
    SultanEmrah skrev 2016-05-26 02:15:10 följande:

    Hej jag har en 8 månaders bebis min fråga är hur mycket ersättning och hur mycket välling är rimligt att ge under natten??!?? Jag provade en natt att förts blanda 160ml välling och sen 160 ml ersättning vet ej om jag har gjort rätt??!!??

    Hur ofta äter ett 8mån bebis under natten?? Min dotter får var 3 timme.


    Det är väl bara att ge henne en hel flaska, så får hon dricka så mycket hon orkar. Och om hon vill ha mer under natten lär du väl märka det.
  • Lia4
    SultanEmrah skrev 2016-05-26 02:15:10 följande:

    Hej jag har en 8 månaders bebis min fråga är hur mycket ersättning och hur mycket välling är rimligt att ge under natten??!?? Jag provade en natt att förts blanda 160ml välling och sen 160 ml ersättning vet ej om jag har gjort rätt??!!??

    Hur ofta äter ett 8mån bebis under natten?? Min dotter får var 3 timme.


    Kanske inte är rätt att svara då vi inte börjat med välling än men funderar på det. Min tjej är 8 mån och hon får istället gröt innan läggdags och sen ammar hon till hon somnat ca 19.00. Sen ammar hon igen ca 05.30. Tycker det låter mycket att ge en 8-månaders var tredje timme på natten men det är väl för att ingen av mina har ätit på nätterna.
  • fantasy06

    Kvinnan på vårt BVC sa att ersättning innehåller mer av det barnet behöver innan de är 6 mänader. Välling är mer samma innehåll som gröt. O blanda kan man göra för att barnet ska vänja sog vid smaken :)

    Men bästa är att ge ersättning till barnet är 6

    månader just för att ersättningen då innehåller mer av det barnet behöver innan de är just 6 månader.

  • Litet My

    Vid 4 månader är det smaksensation man ger, dvs en slick på fingret. Kan bli svårt att ge en slick i flaska?

  • Hojjan

    Vår tjej har ätit ersättning blandad på maizenavälling istället för vatten sedan hon var 2 månader gammal (på inrådan av dietist). Vi fick tipset att koka antingen maizenavälling eller havremustvälling och blanda med ersättningen.

    Välling kan man dessutom koka själv väldigt enkelt.

    1 liter kallt vatten, 5 matskedar maizena, koka upp och låt koka i 2-3 minuter. Voila, färdigt! Den vällingen kan sedan blandas med ersättning, vilket är vad jag skulle göra om "problemet" är att hon blir hungrig för fort.

    160 ml är inte mycket för en bebis på 8 månader. Vår tjej på 3 månader äter 145 ml ersättning blandad med maizenavälling och kollar man tabell för till exempel Althera (som vår dotter inte har längre, men deras tabell är bäst!) så är rekommendationen för en bebis över 6 månader att ersättning ska blandas på 210 ml vatten och sammanlagda mängden blir då 235 ml ersättning per måltid. Kan det vara så att bebisen får för små portioner?

Svar på tråden Blanda ersättning och välling?