• Mickan21

    Är det "farligt" att äta för mycket jordgubbar?

    Hej!

    Jag är gravid i v. 32 och är helt tokig i jordgubbar vill gärna äta mer än 1 liter per dag men försöker hålla mig till 1 liter. Det kanske inte är så bra att äta så här mycket jordgubbar? Eller vad tror ni?

  • Svar på tråden Är det "farligt" att äta för mycket jordgubbar?
  • bakeacake

    Jordgummar innehåller järn.. vilket är bra för dig.. så länge du inte äter de tillsammans med mjölk.. för då tar inte kroppen upp järnet..

  • Mother of 5

    Jag vräker också i mig jorgubbar och är i v.32

    Inte nog m det...jag tom försvarar mig m att det är mkt järn i och att jag inte vill äta järntabl, för jag blir så dålig då haha...

    Så mina jordgubbar är min medicin

  • Helstsyskonnu
    bakeacake skrev 2009-06-24 13:20:39 följande:
    Jordgummar innehåller järn.. vilket är bra för dig.. så länge du inte äter de tillsammans med mjölk.. för då tar inte kroppen upp järnet..
    Min bm sa att jag skulle frossa i jordgubbar under sommaren eftersom jag inte klarar av järntabletter. Tänka bara på att skölja dem så du undviker de där bakterierna som kan finnas i jord.
  • LilaRos

    när man är gravid ska man äta mycket frukt ock grönt!
    gyn sa till mig ÄT ÄT ÄT JORDGUBBAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Helstsyskonnu

    Och det är väl bara att sluta om du äter så att du får magknip , annars kan du nog lugnt mumsa på.

  • Mickan21

    Haha tack snälla för era inlägg! Tack gode gud för jorgubbar säger jag bara=) Men det att man inte ska äta jordgubbar ihop med mjölk gäller det samma sak med yoghurt? Äter gärna jordgubbar med yoghurt nämligen!

  • LilaRos
    Mickan21 skrev 2009-06-24 13:31:31 följande:
    Haha tack snälla för era inlägg! Tack gode gud för jorgubbar säger jag bara=) Men det att man inte ska äta jordgubbar ihop med mjölk gäller det samma sak med yoghurt? Äter gärna jordgubbar med yoghurt nämligen!
    mjölkprodukter gör det svårare för kroppen att ta upp järnet
  • Teklo

    Men ska man undvika att äta jordgubbar när man ammar? Har hört att det är så starkt för barnet så att barnet blir priggig

  • La Lola

    Om man under nån förutsättning skulle undvika eller begräna intaget av jordgubbar under graviditeten så skulle det tydligt stå i kostråden.
    O det gör det inte.


    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • La Lola
    Teklo skrev 2009-06-24 13:54:40 följande:
    Men ska man undvika att äta jordgubbar när man ammar? Har hört att det är så starkt för barnet så att barnet blir priggig
    Ja såklart undviker man det om barnet reagerar på det.
    Men att utesluta saker innan man provat är ju bara onödigt.
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
Svar på tråden Är det "farligt" att äta för mycket jordgubbar?