• Bekymrad

    Hjälp jag har panik! vad ska jag ta mig till nu?

    Hej!
    Är en ensamstående tonårsmamma med en tjej som fyller 15 år snart och en tjej som nyligen tagit studenten och fyller 19 år i augusti. Själv är jag sjukpensionär och nu när jag tog in posten så är mitt bostadsbidrag sänkt med 700:- samt underhållet för min äldsta dotter 1273:- är också borttaget denna månad. Jag får panik, allting blir bara dyrare och jag får mindre och mindre i månaden. Min dotter har inget sommarjobb och hon har inget arbete till hösten heller. Jag är så orolig för ekonomin att jag ej kan sova om nätterna, har ångest och mår dåligt.
    Hade jag varit frisk i mina knän (som jag ska operera inom några månader) så hade jag givetvis arbetat, tro mig. Detta är inget roligt liv.
    Hur kan de ta bort så mycket pengar för mig i månaden när jag fortfarande har båda mina döttrar här och allting kostar ju detsamma trots min dotter tog studenten? pappan har inga pengar och kan ej bidra med något.

    Jag frågade min dotter nu vad gör andra familjer där som hon, hennes kompisar tog studenten nu? hon svarade "deras föräldrar har väl pengar"......så det är mitt fel, och nu känner jag mig än mer värdelös och sitter här och storgråter. Jag vet inte hur jag ska orkar längre. Snälla ge mig råd och tips, hur har ni det? finns det någon mer i min situation? tro mig, jag har försökt få min dotter att söka arbete men det finns inga.
    Och snälla, ni som vill säga åt mig "ut och jobba" tro mig, jag önskar verkligen jag varit frisk och inte behövt vara dålig, det är min högsta önskan att kunna arbeta och få vara "inne i cirkeln"
    Kram......förtvivlad.

  • Svar på tråden Hjälp jag har panik! vad ska jag ta mig till nu?
  • jojoruth

    Det är inte ditt fel, och du kan ju inte jobba men det kan din dotter. Tycker hon kan skaffa sig ett jobb och hjälpa till lite.
    Det vet jag många familjer som "kräver" att sina barn ska göra när dom har tagit studenten.
    Det är hon gammal nog för, även lilla flickan skulle kunna sommar jobba för att kunna få lite mer skoj.

    Hoppas att det löser sig!

  • tusshh

    mäh - vikket svar från din dotter.. hade ja sagt så till min mamma vid den åldern hade ja fått en känga i röven... vuxenlivet började nu och de måste hon väl förstå.. jag hade fixat jobb en mån innan studenten så jag kunde klara mig sen när jag inte längre fick studiebidrag... jag skulle skämmas om min mor skulle betala för mig när ja va gammal nog att arbeta sj.. visst att de inte e' gott om jobb nu men hon måste väl försöka, McDonalds söker typ alltid folk ... skärpning på henne och skärpning på dig som tror att de e' ditt fel... du gör vad du kan och hon kan inte kräva mer.. hoppas du blir bra snart

  • Jesper09

    Jag tycker som dom andra, det är inte mer rätt att din äldsta dotter ska jobba..
    Det finns jobb om man inte är allt för kräsen. Och idagens läge har man inte råd att vara kräsen.

    Jag vet själv hur det var när jag bodde hemma hos min mamma, hon var ensamstående med 5 barn. Och hade inget jobb. Det var en jobbig tid, fick alltid höra att vi inte har råd. När jag var 15 år så började jag sommarjobba, tog det första bästa, hade dock tur att det var inom det jag ville jobba med. Det var så otroligt skönt när pengarna kom in på kontot varje månad, man kände sej fri på något sett. Livet blev mycket roligare för alla!

    Lycka till med allt!

  • sahara

    Har din dotter inte ens fått något sommarjobb ?

    Sparka iväg din dotter till socialen.Kräv pengar till mat och del av hyra av din dotter.Kan hon inte betala får soc hjälpa henne.
    Sedan ska hon anmäla sig till arbetsförmedlingen.

  • Cherrybaby

    Efter att din dotter gått ut gymnasiet så är inte du längre försörjnings skylldig. Och om din dotter inte pluggar har hon "rätt" till att få 3000:- av socialen och då får hon ge det mesta till dig eftersom att det kostar att äta och ha tak över huvudet.
    Har pappan verkligen INGA pengar eller har han LITE pengar? Om du ska få leva på en skitsumma i månaden och försörja din dotter du inte längre får underhåll för så får han ställa upp med att betala för din dotter, även om summan han har kvar bara räcker precis till att överleva på.
    Nu har jag ingen aning om hur lite pengar ni faktist har, men jag antar att det är väldigt lite eftersom att ni ser det som en kris? :(
    Lycka till så hemskt.

  • niea

    hej
    hon har rätt till att få hjälp av socialen både till hyra till dig och till uppehälle till sig själv. Hon måste vara inskriven på arbetsförmedligen och visa till soc att hon har sökt jobb plus att du och hon måste skriva ett hyreskontrakt där ni skriver ner hur mkt hyra du ska ha och vad som ingår hyran!

  • lokisse

    finns det ingen chans att du kan jobba hemifran kanske med telefon eller liknade för att dryga ut nagot som inte belastar ditt knä...


    snorkrakornas barn heter snorungar
  • lokisse
    lokisse skrev 2009-09-21 00:08:01 följande:
    finns det ingen chans att du kan jobba hemifran kanske med telefon eller liknade för att dryga ut nagot som inte belastar ditt knä...
    inte att du ska tjäna dom till din dotter utan till dig!!
    snorkrakornas barn heter snorungar
Svar på tråden Hjälp jag har panik! vad ska jag ta mig till nu?