Inlägg från: Mareldsbarn |Visa alla inlägg
  • Mareldsbarn

    Augustibebisar 2008, del 8

    Hej på er kära vänner! Jag skäms för att jag är så kass på att vara bland er om dagarna. Hur har ni det och ...ja jösses... vad har hänt de sista veckorna hos er?!

    Det är tungt nu. Får jag skriva ett par rader?

    Julia är alldeles underbar men att få ihop ett liv där D jobbar 100% oregelbundna tider och jag nu arb 100% oregelbundna tider med en söt liten Julia hemma som inte är tillräckligt gammal för att gå på förskolan om dagarna, ja det är knepigt allt. Jag känner att jag håller på att gå i kras. Vore gott med 1 v semester eller så men nej, ingen semester före sept är kraven då verksamheten jag arbetar på är en nystartad sådan. Jag ser knappt D, hinner knapp prata om vem som bör handla mat, vem som bör städa, tvätta och vad som har hänt på diverse jobb. Vi satsar allt på Julia och jobbet nu. Julia mår bra och det är det viktigaste men det är inte roligt att gå om den vuxna människa man älskar så stort. Det är inte roligt att sitta på arbetet en dag och komma på sig själv med att man inte har en aning om hur den andre har det i sitt liv, vad som har hänt honom på jobbet, hur han ens tar sig till jobbet -cyklar han? Tar han bussen eller åker han bil? Vad äter han på dagarna? Får han sova något om nätterna? Det här är så typiskt jag som tänker mer än vad man kanske behöver

    Det gör ju inte saken bättre att jag om 1 v går på ett nytt 6-veckors schema där jag börjar med att vara ledig fre-sönd men sedan, 5-veckor framåt endast är ledig 1 dag åt gången för att sedan gå på och jobba IGEN.

    I mitten på aug går D på semester och spenderar då 4 v med Julia och i början på sept början han skola in henne på förskolan. Jag har börjat vänja mig vid tanken att hon ska börja så tidigt som 1 år och 1 v och jag är tillfreds med tanken att hon och D kommer få så mycket god tid tillsammans under hans semster trots att det är utan mig men det svider oerhört mycket i mammahjärtat att jag inte kan få spendera hennes sista tid tillsammans med henne som heltidsmamma med henne på hemmaplan. Jag känner mig som en usel mamma. Vad har jag gjort? Hur kunde jag tycka att ett arbete var så viktigt? Kommer jag att ångra mig mer längre fram i tiden? Vad är det jag missar med henne när jag är på jobbet?

    Min lediga tid spenderas nu med Julia. Vi badar i poolen på balkongen, leker i sandlådan med hink och spade, är ute och promenerar med "lära-gå-vagnen", läser böcker, sjunger och duschar tillsammans. Jag försöker men ändå gråter mitt hjärta. Tänk om hon får men av detta?

    Ja det b lev nog mer än ett par rader detta. Ni får ursäkta mig. Ni behöver inte ens läsa om ni inte orkar. Jag förstår då jag själv har varit så dålig att sätta mig här och läsa era berättelser och höra hur ni har det i era liv.

  • Mareldsbarn

    Men herregud så negativ jag lät i mitt meddelande. Först visar jag inte mig på flera veckor och sen när jag väl dyker upp så kaskadspyr jag neg! Förlåt mig hörrni!

    By the way så blev jag själv 28 i Jan i år! Vi verkar vara en del 81:or också

  • Mareldsbarn

    Åh vad fina ni är! Nu fick ni mig att börja grina fast på ett fint sätt Ni är de mest underbaraste människor jag stött på efter att man har hamnat i den här situationen! Ja familjelivet syftar jag på. mamma-pappa-barn. era ord värmer otroligt mycket! VT, en bok att skriva meddelanden i lät väldigt bra! Det ska jag genast ordna Det är sant att barn börjar på dagis när de är 1 år. Jag har själv arbetat på en förskola och skolat in 1-åringar. Julia behöver mycket stimulans och jag tror att hon är "ett sådant barn" som skulle må bra av att få vara på förskola vid 1-års ålder och inte bara hemma med mig under hösten. Jag känner att jag kanske inte kan ge henne vad hon behöver som heltidsmammaledig så visst känns det ok att hon börjar förskola -jag är bara rädd att jag tänker för egocentriskt. ÄNdå. trots allt. Så konstig man är egentligen.

    Under hösten ser det inte ut som att jag kommer att kunna gå ned från heltid men kanske våren. Däremot jobbar jag varannan helg (tyvärr jobbar D det med vilket innebär att det ALLTID är någon av oss som jobbar en helg) men det innebär ju oxå att vi får någon ledig dag i veckan och Julia kommer inte att behöva gå heltid på förskolan och vi kan oxå få en ordentligt go dag tillsammans varje vecka.

    Nu när jag sitter här och skriver så går det upp ett ljus för mig. Julia har det bra och kommer nog inte bli "lidande" av detta utan det är nog, som ni skriver, D och jag som får ta största smällen -VI. Återigen kommer vi nu gå om varandra med max 30 min hemma tillsammans innan nästa skall till jobb under 2 dagar men på söndagkväll har vi lite tid tillsammans så kanske jag ska ta och prata lite med D om detta. Jag är så rädd att förlora honom fastän vi från bröjan vet vad vi gav oss in på. Det är lätt att låta positiv innan tåget börjat rulla...

    Återigen, ni är bäst!

  • Mareldsbarn

    Åh vad ni är underbara! Tack alla för era kommentarer! Det värmer att läsa. Jucea, ang att gå ned till 75% med fp vet jag att jag får göra dock vet jag oxå att eftersom både D och jag jobbar helger så kommer vi att vara lediga på veckodagar vilket innebär att Julia inte behöver gå varje dag på förskola och inte heller heltid. Jag har tänkt att hon ska gå 3, max 4 dagar och då sluta runt lunch någon dag och runt 14 någon dag. I själva verket tror jag nu mer på att det kommer bli bra. Det bästa är också att förskolan ligger i huset bredvid där jag jobbar och när jag är i min jobblokal (lägenheten) så ser jag ut över deras gårdsplan så jagkan ju kika lite på henne för jämnan och få bekräftelse på att hon faktiskt har det bra

    Jag har pratat lite snabbt med D på telefon idag (han är hemma med J nu tills jag slutar jobba, sen börjar han jobba och jobbar hela natten). Vi bestämde att när vi båda är lediga på månd så ska vi ta en underbar familjedag med Julia och när hon har somnat så får vi unna oss något mysigt och gott att äta och få lite egen tid. Tror mycket beror på att vi aldrig hinner ses. Ta bara sex, vad är det? vi har knappt hunnit med det sen jag började jobba och oftast brukar vår relation tryta lite då vi inte hinner med den biten oxå.

    Jucea, hur går det för dig med jobb och allt? Har försökt hänga med i svängarna men säkert missat sista biten. Mår du ok annars trots den otroliga värmen? Hörde att ni hade haft åska och mängder med regn häromdagen när jag pratade med Växjö. Ja vännen som bor i Växjö

    Lille, Ett stort grattis till graviditeten! Först nu snappade jag upp det. Vad spännande! Hur långt är du gången och hur mår du?

    Carina, är du gravid än? Hur går det för dig? Så nyfiken när du pratat så mycket om det

    Lana; GRATTIS på födelsedagen stumpan! Vilken underbart vacker solig dag du får Ska ni fira på något speciellt sätt?

    Någon annan som är gravid?

    Och som ni säger, häftigt att vi alla känner oss på samma plan oavsett ålder! Det vi har gemensamt är ju våra barn och allt vad det innebär så visst känner vi oss jämlika.

  • Mareldsbarn

    Jucea, tack också för det du skrev ang Norge. Jag håller med dig i en del av dina tankar kring barn och förskola. Julia behöver stimulans och jag tror som sagt att det kommer bli bra för henne. Det handlar ju inte heller om heltid på förskolan. Otroligt egentligen att Norge har sådana regler som dom har men visst, hjälper det många föräldrar så kanske det är bra. Bara det inte utnyttjas...

  • Mareldsbarn

    Carina, med bebisverkstad? Oh nej, vi planerar inget på ett par år nu

    Jucea, vad jobbigt det låter med värmen och allt vatten du samlar på dig men toppen att du har hittat två sjukgymnaster! Du har garderat dig alltså med två och inte bara en Skönt med 4 v semester nu. Hoppas att detta drivs vidare med anmälningarna du. Fast det måste de ju nästan göra. Ta tag i problemet alltså. Så tråkigt när det är från början ett drömjobb för dig. Finns det någonstans i växjö med omnejd som du kan få en liknande tjänst?

    Nej, nu tillbaka till jobb!

  • Mareldsbarn

    Sol sol sol! Ena stunden älskar jag det och önskar att det aldrig tar slut andra stunden söker jag med ljus och lykta efter en liten skuggig plats att svalkas av vid

    Julia och jag for till Nordstan idag just för att få gå runt i ett inomhuscentrum och känna lite svalka. Ingenting blev inhandlat (tur var väl det eftersom jag är känd som klädshopoholic )men vi tog en mysig fika på ett café och bara mös tillsammans medan D låg hemma och sov för att avverka ytterligare ett dygnspass.

    Jucea; Det låter knivigt med ditt arbete men det känns ändå (rätta mig om jag har fel) som att du inte oroar dig i "onödan" och tar saker och ting som det kommer. Skönt att du inte behöver gå tillbaka dit så mycket nu när det är som det är kanske. Jag hängde ju en del på IKM`s institutioner men det är inte med dom människorna du arbetar med eller?

  • Mareldsbarn

    Åh vilken besvikelse! Jag missade den filmen igår. Hade velat se den ju!

    VT; vad härlig Lyckeli är! Slängkyssar Ja rackarns snart blir dom 1 år våra godingar! Känns underbart men hur skumt som helst ju! Har det verkligen gått 1 år sen de kom?!

    Jucea, Rackarns tänder! Julia fick feber, slutade äta och var allmänt kinkig vid sina första 3 tänder. Den 4:e som kom upp och även nu när den 5:e har spruckit igenom och den 6:e är på ingång så har vi inte märkt någon skillnad alls. Rummet som Ted har fått, har ni spenderat tid där inne tidigare innan han fick sova där? Jag fick det tipset av bvc att det är bra om man är inne och byter blöja eller leker en del i det rummet som barnet sen ska sova i för då hinner de känna igen sig tills de ska sova där inne.

    Rimfo; Lycka till med att börja jobba! Det kommer att vara en omställning säkert men det kommer också bli superkul tror jag!

    Idag är D ledig han med så vi ska hitta på något med Julia under dagen och ta en myskväll själva sedan! Hade hoppats på grillat och ett glas rött på balkongen men med tanke på det här mulna vädret så tror jag att jag får rösta för färska räkor i soffan istället

  • Mareldsbarn

    Amelie; vilka bra tips du gav ang förhållande! Tack! Tack också för förslaget ang att ordna barnvakt och ge oss ut på äventyr bara vi två (D&jag). Tyvärr är det lite svårt att ordna nu då vi ett flertal gånger i veckan redan nu kräver barnvakt för Julia när vi skall arbeta. Det har blivit lite prio att fråga ang barnvakt då vi är på jobbet att vi nu inte har någon som kan tänka sig att sitta när vi vill göra något skoj. Det finns ingen som orkar mer Julia kör slut på dom

    Jucea; Haha, brieost och salami? Det käkade du förra graviditeten också minns jag för när du skrev det så blev jag själv så sugen på det då och vräkte i mig det på baguetter i ett par veckor så det stod härliga till! Brieost, pepparsalami och baguette! Mmmm!

    Lana, låter som du fick en skön födelsedag du!

    Nu är det snart dags för jobb igen. Slutar kl 11 imorn på fm.

Svar på tråden Augustibebisar 2008, del 8