• Smulan1973

    BFA söker pilotfamiljer

    BFA håller på att starta i Chile och söker nu pilotfamiljer. Så här strår det på deras hemsida.

    BFA har auktorisation för Chile i Sverige. Ackreditering söks just nu hos myndigheterna i landet. Vi vet inte hur lång tid detta tar. Vi söker under tiden pilotfamiljer som vi kan starta så snart ackrediteringen är klar. Kraven på sökande är: 2 års äktenskap, ensamstående accepteras ej, ålder 25 och max 60, skillnaden mellan sökande och barn får ej vara mer än 40 år, baskunskap i spanska, medgivande som lägst 0- inte fyllda 5 år. BFA kommer att informera så snart det finns nyheter angående ackrediteringen eller pilotfamiljer.

  • Svar på tråden BFA söker pilotfamiljer
  • basketmia

    Hur är det tänkt att kraven max 60 år och max 40 år mellan sökande och barn ska fungera ihop???

    Det är väl inte så många som adopterar en 20-åring?? Nu är ju frågan helt hypotetisk eftersom 42-årsregeln tillämpas men en liten tankevurpa är det väl

    Hoppas att det blir ett land som fungerar väl. Det behövs verkligen nya länder så att köerna kan minskas något. Jag har en vän som adopterades från Chile men det var mer än 30 år sedan.

  • Namaste72

    Låter ju jättebra!

    Fast lite synd för oss, vi fixar inte äktenskapskravet


    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
  • Smulan1973

    Max 60 år är åldern på föräldrarna och antagligen ett krav från Chile. I Sverige har vi ju maxålder runt 45 år, men i andra länder så har dom inte det. Det är nog därför det står så.

  • Gnista

    Smulan1973: Men det är ju krav både på att man får vara max 60 år OCH att det inte får vara mer än 40 års åldersskillnad på sökande och barn

    Hur som helst, superkul med ett nytt land

  • Emeli

    Vad roligt! Chile är ett gammalt AC-land som fungerade hur bra som helst under många år. Det finns väl upparbetade rutiner och en fungerande adoptionslagstiftning. Chile är ett lätt land att resa till och vistas i. Lång resa, dock.

    När AC avslutade samarbetet kom det färre och färre barn, framför allt när det gäller de små barnen. O-5 är nog en realistisk gräns i dagsläget.

  • Smulan1973
    Gnista skrev 2009-07-02 13:36:14 följande:
    Smulan1973: Men det är ju krav både på att man får vara max 60 år OCH att det inte får vara mer än 40 års åldersskillnad på sökande och barn Hur som helst, superkul med ett nytt land
    Jaha, fniss. Nu såg jag också vad det stod. Glöm mitt förra inlägg.
  • Miss TN

    Härligt med ett nytt land och ett som ligger nära vårt väntande land (Bolivia).
    Ja, resan är lång men absolut värd det tror jag. Hade vi inte väntat i Bolivia hade jag inte tvekat...

    Jag har en släkting som ofta besöker Chile genom arbetet och det är ett bra land med vänliga människor. Tror detta kommer bli jättebra!

  • mammamys06

    Hur spännande som helst! Hade varit perfekt för oss om vi skulle adopterat igen

    Ja, lång resa men den är väl inte längre än till Kina, Vietnam, Afrika osv? Det är värt det tro mig


    Snart tvåbarnsmamma!!!!!
  • Namaste72
    mammamys06 skrev 2009-07-03 11:40:32 följande:
    Hur spännande som helst! Hade varit perfekt för oss om vi skulle adopterat igen Ja, lång resa men den är väl inte längre än till Kina, Vietnam, Afrika osv? Det är värt det tro mig
     Tror Miss TN menar vistelsetiden...är den inte runt två månader?
    { I am always willing to learn, however I do not always like to be taught }
Svar på tråden BFA söker pilotfamiljer