Inlägg från: DreamBitch |Visa alla inlägg
  • DreamBitch

    Missbruka stilnoct...?

    kråkanbråkan skrev 2009-08-30 23:41:40 följande:
    ojojoj vad ja känner igen mej. råkade ut för en olycka så ja fick en massa jäkla tabletter. stesolid och nått som va starkare. även fast ja inte hade ont så tog ja mej en tablett då och då. sen var dom slutt så då fick ja plöttsligt väldigt ont (inte) och behövde nya. de fick ja. sen var dom slut och då var de slut på de roliga... men dom var kul så länge de varade. :0)
    Måste få fråga hur det kommer sig att du får stesolid mot smärta? Och vad var det för tablett som var STARKARE än stesolid?
  • DreamBitch
    kråkanbråkan skrev 2009-08-31 00:36:40 följande:
    ja har då ingen aning. de var ju en läkare som skrev ut de till mej så nån anledning fanns de väll. huuum, ja kommer inte ihåg va dom hette, fasiken oxå. men man kunde inte kissa när man tagit dom, de gick bara inte.
    Jag gissar att du fick tramadol mot smärtan och stesolid för avslappnande syfte.
    Stesolid är nämligen lugnande och muskelavslappnande.
    Tramadol är en opioid vilket är en form av smärtstillande. På tramadol, eller andra opioider, kan man få problem med att kissa samt att man blir förstoppad.
  • DreamBitch

    Anonym (beroende?) skrev 2009-08-31 09:42:51 följande:


    Hmm, det där lät ju inte så kul. Jag har ätit Stesolid mer eller mindre dagligen i flera månader nu. 15 mg/dag. Kommer jag få svårt att sluta sen?
    Alla är olika men jag skulle gissa att du kommer få ordentligt jobbigt om du slutade rakt av. Att sluta med diazepam (stesolid) kräver ofta en väldigt långsam nedtrappning om man inte har lust att gå igenom en enorm ångest i flera veckor.
    Prata med din läkare så kan nog denne hjälpa dig med ett nedtrappningsprogram.

    Tack alla för era fina kommentarer!
  • DreamBitch

    Anonym (beroende?) skrev 2009-08-31 16:36:11 följande:


    Tack för svaret. Jag ska dit om några dar. Tabletterna är snart slut så det blir väl naturligt att diskutera hur jag ska fortsätta. Både vill och inte vill sluta. Stesolid är ett förrädiskt läkemedel som får en att känna sig alldeles lugn och normal och fungerande... Hade väldigt svårt att komma ur mitt användande av mogadon och flunitrazepam för många år sedan - det tog nästan ett år innan jag var kvitt tabletterna. Så jag har inga särskilt positiva erfarenheter av nedtrappning.
    Stesolid är exakt lika illa tyvärr. Förstår inte varför din läkare låter dig byta från en benzo till en annan om han vet om hur svårt du hade att ta dig ur det. (Detta är inte menat som ett påhopp mot dig utan snarare mot din läkare.)
    Både mogadon och flun är starka benzo så jag ser egentligen ingen poäng i att byta ut dessa mot stesolid. Då hade du lika gärna kunnat bespara dig lidandet med att trappa ner om han ändå tänkte skriva ut någon lika tung benzo igen.
    Jag håller tummarna för att det går bra för dig iaf och att du kanske kan gå över till en mildare benzo som tex sobril framöver.
    15mg/dygn är dessutom en väldigt stor dos när det kommer till stesolid.
    Alla läkemedel har ju en tendens att få en att må så när man väl har hamnat i ett beroende. Tramadol fungerar likadant. Har kroppen väl vant sig vid att få det så fungerar man inte utan. Benzo i alla dess former fungerar likadant.
  • DreamBitch

    Anonym (beroende?) skrev 2009-09-01 13:36:03 följande:


    Någon som vet hur man går till väga för att göra en bra nedtrappning? Klarar man av det med familj och barn i samma hus eller hur gör man? (Tycker förresten ni är toppen som inte är fördömande eller kommer med några kränkande kommentarer!)
    Vad jag har förstått vad det du skriver så äter du inte mer än ordinerad dos och då tycker jag att du ska kontakta din läkare och med hjälp av denna komma fram till ett nedtrappningsprogram som passar dig. Ha hela tiden en öppen dialog med dig läkare om hur du mår etc så att denna är fullt insatt i din nedtrappning.
    Får du hjälp med din nedtrappning och räknar med att det kan bli en tuff tid så ser jag inga problem i att göra den trots familj och barn. Det är ju liksom ingen omöjlighet och vill man så klarar man ALLT.

    Lycka till!
  • DreamBitch
    Velan skrev 2009-09-01 22:42:17 följande:
    Hej! Jag har inte läst hela tråden men känner mig manad att göra ett inlägg. Min man har tidigare tagit stilnoct, på senare tid bytte han till imovane. Han fick ryggskott i början av augusti och behandlades med stesolid + doloxen (dexofen). Han avled den 7 augusti. Jag vet inte orsaken än men misstänker läkemedlen. Jag bara hoppas att ni alla är försiktigt med dessa mediciner för de är inte att leka med.
    Om han endast tog sin medicin enligt den ordinerade dosen så beror det inte på läkemedlen.
  • DreamBitch

    Jag måste ju faktiskt hålla med Anonym (en till). Man blir inte automatiskt beroende bara för att man äter dom konternuerligt som många här inne på FL gärna påstår så snart någon säger att dom äter stilnoct. Man måste lyssna till sig själv och sedan avgöra hur det egentligen ligger till.
    Anonym (en till) är ett perfekt exempel på allt som jag har skrivit i den här och andra trådar tidigare. Hon har testat alla andra möjliga tabletter som inte räknas som lika starka innan hon till slut fick stilnoct som fungerade. Dock vill jag berömma henne för att hon bara väljer att äta dom vid behov och inte tar en tablett varje kväll i ren vana.
    Bara för att man säger saker som man inte minns dagen efter eller för att man får hallucinationer så innebär det inte per automatik att man har ett beroende. Detta är väldigt vanliga biverkningar av läkemedlet och alltså inget tydligt tecken på missbruk.
    Utöver det har hon på eget initiativ halverat dosen. Hon är ett lysande exempel på hur man BÖR sköta sin medicinering av stilnoct. Detta betyder dock inte att jag menar att ni som tar er tablett varje dag gör något fel. Jag menar bara att ibland måste man som patient också anstränga sig och lära sig hantera det där suget som man lätt kan få av stilnoct. En annan viktig sak jag vill tillägga är att om man tex har testat theralen men inte fått efterfrågad effekt av dessa tidigare så innebär det inte att dom inte kan fungera i ett senare skede av livet. Det är viktigt att man har en öppen kommunikation med sin läkare så att man kan ha möjligheten att be att få testa tex theralen igen för att se om man får bättre effekt vid andra försöket.
    Så gick jag till väga iaf och det fungerade för mig.
    Första gången jag fick theralen så fungerade dom inte men några år senare när jag testade dessa igen så gav dom bättre effekt och jag kunde sluta med stilnoct och börja med theralen igen.

    Hoppas min poäng framkommer i allt virrvarr. :)

  • DreamBitch

    Anonym (ruset) skrev 2009-09-11 12:29:37 följande:


    Hur lång tid tar det innan den där extrema längtan efter den där känslan försvinner om man slutar helt, eller kanske lyckas trappa ner...? Någon som vet? Sitter här och bara längtar efter en tablett OM jag lyckas strunta i dem, hur lång tid ska jag då få kämpa med "abstinensen"...? Försvinner den någonsin...?
    Om heroinister kan sluta med sitt heroin så kan nog en människa som tar stilnoct på kvällen sluta med dessa.
    Abstinensen du pratar om kommer du att dras med tills du slutar fokusera på den.
    Skaffa andra saker att fokusera på för det mesta sitter psykiskt och detta är det första man måste våga erkänna för sig själv om man ska sluta.
  • DreamBitch

    Anonym (ruset) skrev 2009-09-11 15:15:51 följande:


    Jag tror nog jag är medveten om att det mesta sitter psykiskt faktiskt, men det känns inte så lätt ändå.... Sen förstår jag att heroinister nog har det betydligt tuffare och de kan ju lyckas så visst rent logiskt fattar ja att jag skulle kunna klara detta. Men allt är så jobbigt nu och det blir lättare för tillfället med en Stilnoct... För stunden.... Inte i längden det vet jag. När jag tar dem just när jag lägger mig så känns det bättre, för det är ju därför jag fått dem utskrivna för att kunna sova. Det är när jag använder dem för att "fly ett tag" som jag faktiskt mår dåligt av det och jag vet att det bara är jag själv som kan göra något åt detta. Känns tungt men så är det  ju. Men tac för att ni skriver, det peppar mig det känner jag, ni är ju de enda som vet om vad jag sysslar med....
    Du får inte ta det jag skriver som att jag attackerar dig på något vis. Jag vet bara av erfarenhet att man ibland behöver få höra den hårda sanningen för att kunna ta den till sig. Ofta vet man var problemet ligger men man mörkar det ändå för sig själv och kommer med ursäkter för att kunna fortsätta.
    Alla har vi saker som vi finner svåra att sluta med. Vissa har svårt för att sluta röka, andra att sluta med tramadol eller som du, svårt för att sluta med stilnoct.
    Dock måste man verkligen börja rannsaka sig själv och sitt beteende när man börjar inse att man tar något för att "fly" eller "döva".
    Nu har jag personligen aldrig tagit något för att fly eller döva. Jag tog tramadol för bryta tristessen i vardagen ungefär som att många väljer att gå ut på krogen en fredag kväll. Dock är kontentan den samma vare sig man tar något för att fly eller döva eller om man tar något för att "festa till det" lite. Man hamnar i ett beroende som är sjukt svårt att ta sig ur.
    För dom som försöker fly eller döva sina problem med hjälp av stilnoct (du) resulterar beroendet i att ju längre ner i det man hamnar desto mer behöver man ta för att fortsätta döva och kunna fly.
    För dom som tar tramadol (jag) för att festa till det är det jobbiga avtändningen man får.
    Alla delar vi dock att vi måste lära oss att fokusera på andra saker och sluta tänka på det där ruset som man finner så skönt och det GÅR bara man har bestämt sig.
  • DreamBitch
    pluppfamiljen skrev 2009-09-13 14:59:41 följande:
    Men kan man bli beroende av de små rackarna? Jag äter gärna en halv eller en hel och sen sover jag gott en hel natt. Jag älskar känslan av att veta att snart somnar jag och i morgon vaknar jag utsövd och pigg. Men varje gång de håller på att ta slut så får jag panik! Tänk om min doktor inte skriver ut flera  Hur ska jag då kunna sova?
    Klart du kan. Det står till och med på bipacksedeln som följer med asken.
    "Risk för tillvänjning föreligger.
    Iakttag försiktighet vid förskrivning av detta läkemedel."
  • DreamBitch
    pluppfamiljen skrev 2009-09-13 18:53:11 följande:
    Men jag vill ju bara sova om nätterna för att orka med dagarna... Jag somnar som en klubbad säl varje natt. Men om jag inte tar dem så somnar jag sällan förren före 3 och sen upp kl 7
    Du är medveten om att du inte kan äta stilnoct i hela ditt liv?
    Beroende av ett läkemedel kan man bli även om man följer läkares ordination. I ditt fall skulle jag gissa på att ditt beroende mer sitter psykiskt precis som det gjorde hos mig.
    Stilnoct har en förmåga att göra så att man inte riktigt behöver anstränga sig för att somna på kvällen utan det ansvaret överlämnar man till tabletten. Efter ett tag blir det i princip omöjligt att somna utan för kroppen vet inte riktigt hur den ska bete sig.
    Personligen slutade jag med mina stilnoct för flera år sedan och bytte till theralen istället och visst...jag hade det riktigt kämpigt ett tag men i dagsläget sover jag hur bra som helst och slipper tillförlita mig på stilnoct.
    Jag är noga med att kliva upp ungefär samma tid varje dag och likaså att jag lägger mig ungefär samma tid samt att jag aldrig sover på dagarna även om jag är trött. Det tog dock ca en månad för mig att komma in i dessa rutiner men det var det värt.
  • DreamBitch

    Det är faktiskt som så att man väljer själv vad man vill fokusera på. Så länge ni väljer att fokusera på era stilnoct och på ruset det ger kommer ni aldrig ta er ur beroendet. När jag läser här inne så märker jag ganska snart att ni konstant fokuserar på stilnoct/rus etc.
    Om ni ska vara riktigt ärliga mot er själva så tror jag faktiskt att ni kommer komma fram till att saker som "jag har haft så mycket runt omkring mig" eller "jag har mått så dåligt" egentligen bara är ursäkter ni ger er själva för att kunna ta era stilnoct med gott samvete. Dock varar detta goda samvete endast en kort stund vilket än mer tyder på att det är just ursäkter.
    Det finns inga genvägar om man ska ta sig ur ett beroende. Man måste bestämma sig och sedan hålla sig till det, vad som än händer i ens liv.
    När jag slutade med min tramadol så valde jag att fokusera på den sköna känsla jag skulle få när väl avtändningen var över. I ert fall borde ni fokusera på vilken skön känsla ni kommer få när ni varit utan era stilnoct i ett par veckor och inser att det faktiskt inte alls är så svårt.
    Det som gör att ni finner det så svårt i dagsläget är för att ni skapar ursäkter inför er själva. Istället för att fokusera kortsiktigt måste ni fokusera långsiktigt.

    Utöver detta så är det egentligen värdelöst att försöka sluta medan man fortfarande har stilnoct hemma. Det är som att ha ett paket cigaretter liggandes hemma när man ska sluta röka. Det går inte.
    Ta upp med era läkare att ni skulle vilja testa ett mildare preparat ett tag och bestäm er för att verkligen ge den nya medicinen en RIKTIG chans. Ignorera tankarna på allt som har med rus att göra och fokusera istället på hur bra ni skulle må om ni dels klarar av att sluta med stilnoct och dels klarar av att sova på ett mildare preparat.
    Min personliga erfarenhet är att det tar tid innan kropp och hjärna vänjer sig vid att inte behöva ett rus för att kunna sova. Jag behövde närmare en månad innan min kropp hade vant sig. Detta beror mycket på att man måste lära kroppen att slappna av när man lägger sig eftersom man inte är van att behöva anstränga sig för att sova.

    Visst, det kan bli ett helvete till en början men ingen här inne verkar ha det så mycket bättre med sina stilnoct heller?

    Till er som tar stilnoct även dagtid vill jag bara säga att ni är ute på riktigt tunn is. Ni MÅSTE verkligen ta tag i detta omgående annars kan jag nästan lova att er situation inom en relativt kort tid kommer bli ohållbar. Om det går så långt kommer ni bittert ångra att ni inte gjorde något åt detta tidigare. Jag vet för jag har själv varit där.

    Kämpa på och var hårda mot er själva. Endast NI kan förändra er situation!

  • DreamBitch

    Anonym (ruset) skrev 2009-09-26 13:16:19 följande:


    Chivasreal; Jag har fler barn i livet tack och lov, de är mitt allt. Det är en skitdag Vaknade med tanken att idag blir det inga stilnoct förrän jag ska sova, och fy viket hemskt humör jag hade En riktig kärring kände jag mig som, en häxa som hade humör som f*n, fick inget gjort alls, fruktansvärt irriterad både på min man och våra barn. Allt de gjorde var fel och jag gjorde inget förutom att må jävligt dåligt och gnälla på övriga familjemedlemmar. Stod inte ut, tog en tablett och vips så blev jag lugn och fick gjort en massa här hemma, samtidigt som jag underhöll barnen med klipp o klistra. Livet kändes åter ok. Nu inser jag ännu mer hur fast jag är och hur svårt det kommer bli att sluta för jag är nog inte bara psykiskt beroende utan även fysiskt tror jag. Jag behöver avgiftning
    Jag kan trösta dig med att du förmodligen inte alls är fysiskt beroende. Stilnoct har en så pass kort halveringstid så om du inte tar en ny tablett var tredje timme så hinner substansen gå ur dig.
  • DreamBitch
    Chivasreal skrev 2009-09-27 13:03:38 följande:
    Dexofen är förbjudna sen i år
    Var har du sett det? Den finns fortfarande kvar i fass samt på läkemedelsverkets hemsida.
    Maddisen80 skrev 2009-09-27 13:04:39 följande:
    chivasreal ,mamma fick dem i maj iaf i sundsvall, hon ska skicka ner dem till mig för jag ska inte äta så mycket tramadol för värde va dubbelt så högt.
    Men alltså...det är inte bra att stoppa i sig dexofen istället. Särskilt inte när du inte har dom utskrivna själv. Vet du hur dom interagerar men dina andra mediciner tex?
  • DreamBitch
    Maddisen80 skrev 2009-09-27 15:19:50 följande:
    Dreambitch nä visserligen inte eftersom jag ha nya ångestdämpande,det tänkte jag inte på ,men förra veckan tog jag 2 dexofen alltså en per dag ,dem jag hade kvar från op mars 2008
    Jag avråder starkt att du tar mediciner du inte har utskrivna när du inte vet hur den interagerar med dina andra mediciner. Det kan vara så pass illa att dexofen påverkar dina andra mediciner negativt och att den därför inte alls ger den effekt den annars skulle göra.
    I din situation skulle jag vara ytterst aktsam.
  • DreamBitch
    Chivasreal skrev 2009-09-27 15:53:37 följande:
    Min kompis fick den tabletten utbytt för den är farlig
    Men det är inte förbjuden.
  • DreamBitch
    Maddisen80 skrev 2009-09-27 15:50:35 följande:
    Dreambitch det ska jag vara ska inte ta dem . Men min psykiatriker sa att tramadol jag tar, det blodvärde var dubbel så högt,vet inte vad han menar
    Om du tar dina tramadol i ordinerad dos så ska du inte ha farligt höga värden. Men h*n kan ju ha menat att det inte är bra att du har så pass höga värden för att det kanske påverkar dina andra mediciner negativt.
    Jag kan tyvärr inte svara på varför h*n sa så. H*n kanske bara ville göra dig uppmärksam på detta faktum. Äter man något dagligen så höjs ju dessa värden i blodet eftersom det aldrig hinner gå ur kroppen innan man tar mer.
  • DreamBitch
    Maddisen80 skrev 2009-09-27 17:42:15 följande:
    DreamBitch jag åt 8 om dagen ,för stod 1-2 tabletter 4 gånger
    ja, då får man naturligtvis väldigt höga värden i blodet.
  • DreamBitch
    Maddisen80 skrev 2009-09-28 14:59:41 följande:
    DreamBitch okey ,men de var en rekommenderad dos jag fick iaf
    Jo, men du bygger upp värdet i blodet varje gång du tar en tablett och därför visar ditt värde så högt.
  • DreamBitch

    Anonym (oxå fast) skrev 2009-09-29 13:33:37 följande:


    HJÄLP!!! sen jag började med Lyrica har jag gått upp 4 kilo. på 5 dagar. det går ju absolut inte!!! jag blir ju bara att må sämre av det.... min läkare är borta tills nästa vecka o jag vågar ju inte sluta med medicin utan att prata med honom så jag måste äta dom i 5-6 dagar till. hur är det möjligt att gå upp så mkt bara av en medicin??? jag äter ju inge mer än jag gjort innan....
    Jag förstår inte det där. Eller...visst förstår jag att man mår dåligt av att gå upp i vikt men i dagsläget BÖR du lägga fokus på att må bättre psykiskt. Må så vara att du går upp i vikt nu men senare kommer du må bättre och en dag kommer du inte behöva din lyrica eller annan antidepressiv medicin. DÅ kan du fokusera på att gå ner i vikt.
    Du mår inte bra i dagsläget och det är det du måste lägga fokus på att förändra i första hand.
    Sedan är det även som så att du kommer inte fortsätta gå upp under hela din behandling. Många mediciner gör att man går upp till en början sedan stabiliserar det sig.
    Fokusera på det som är viktigast till att börja med, nämligen att må bättre. När du mår bättre kan du lägga fokus på din vikt.
    För vad är viktigast för dig i längden? Att inte gå upp i vikt nu ELLER att må bättre psykiskt i det långa loppet?

    Kämpa på!
Svar på tråden Missbruka stilnoct...?