• Sofus

    Vill veta allt om Etiopien!

    Hej alla, är helt ny här och hoppas det finns ett gäng trevliga människor som vill dela med sig om allt kring Etiopien!

    Vi har köat sen 2006 och börjar ana ljuset i tunneln, det blir Etiopien (om inget händer) så nu vill vi veta allt; Hur går det till när man matchas med barn, får man bb i turordning, hur har barnen det på barnhemmet, hur går resan till osv?
    Resan tänker vi en del på då vi kommer ha vår dotter med, hon är sex år (svenskadopterad) och vill på safari, kan man ens det i Etiopien? Vad finns det för möjligheter till sevärdheter och utflykter kring Addis? Och hur bor man? Hur länge stannar man? Vi har förstått att man inte får hand om barnet förrän man ska åka hem, hur går det till när man bekantar sig med det?

    Vi har medgivande ej fyllda tre och undrar om det kommer så stora barn eller om vi kanske ändå får en liten bebis? Kan det gå snabbare med så högt medgivande?

    Har tusen frågor och hoppas ni kan svara på en del i alla fall!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vill veta allt om Etiopien!
  • Sofus

    Puffar och undrar om det finns en yahoo-lista för Etiopien?

  • Ethi

    Grattis till ett bra landval Vi har två söner som är födda i Etiopien. Storebror är 4,5 år nu och var knappt 4 mån vid bb. Lillebror är 20 mån nu och var knappt 6 mån vid bb.

    "Hur går det till när man matchas med barn"

    -Som jag förstått det så matchas man främst genom korten, så det kan vara väl värt att lägga lite extra krut på dem.

    "får man bb i turordning"

    -Njae. På ett ungefär, utifrån sitt medgivande, men inte exakt. Dels sker ju en viss matchning (men det är inte som SA när de matchar helt fritt i kön, utan har man säg tre barn så matchas de bland de främsta i kön utifrån som det passar med medgivande) och dels alla stegen råka ta olika lång tid. En del barn behöver t ex fler läkarundersökningar (t ex barn till HIV-smittade mödrar och man måste ta fler blodprov, eller annat som gör att man måste göra kompletterande undersökningar) eller så tar t ex översättningar olika lång tid etc. Så det är inte exakt, men på ett ungefär.

    "hur har barnen det på barnhemmet"

    -Enligt svensk standard är det torftigt, fattigt och smutsigt. Det finns inte rinnande vatten inne på rummen så barnen tvättas enbart med tvättlappar och vatten i en skål. Bland det första vi gjort när vi fått dem är att försöka tvätta av dem lite... Bland det första vi gjort när vi kommit hem är att bada dem. Det har tagit rätt många tvättar för att nöta bort "etiopienlukten", så på djupet sitter den... Många (de flesta?) barn har med sig någon parasit eller bakterie med sig hem, så som skabb, salmonella, shigella, campylobacter, giardia etc och de flesta (alla?) är mer eller mindre undernärda och dåliga i magarna. MEN utifrån etiopiska mått mätt så är det rent och man måste säga att personalen gör allt de kan! Ingen kan hålla det renare med de förutsättningarna... Barnen har det ändå bra. De är aldrig ensamma. De delar säng med andra barn och sängarna står tätt ihop. Det är gott om personal, i princip alltid minst (ofta fler) en barnsköterska i varje rum. Stämningen är familjär och varm, det busas och gosas med barnen mycket och luften är ofta full av människoprat. Alla vi har träffat har varit varma och hjärtliga.

    "hur går resan till"

    -Tja, man... flyger? Man kan flyga med Ethiopian Airlines, som oftast är billigast och där man slipper byta plan. Planet går från Arlanda, mellanlandar i Rom men man behöver inte gå av, och sen flyger det vidare till Addis Abeba. Man flyger då på natten åt båda hållen. Eller så flyger man med Lufthansa, det gjorde vi båda gångerna. Då flyger man på dagen dit och natten hem. Man flyger ett mindre plan till Frankfurt, byter till ett större, flyger till Khartoum (huvudstaden i Sudan, coolt att vara där och se och känna, det är supervarmt där, skillnaden mot Etiopien, om än bara från flygplanet), sitter kvar på flygplanet och svettas i en timme och sen flyger man vidare till Addis. Bor man hos ACs medarbetare så möts man sen på flygplatsen i Addis, lastar in väskorna och blir skjutsad genom mörkret till deras hus.

    "Resan tänker vi en del på då vi kommer ha vår dotter med, hon är sex år (svenskadopterad) och vill på safari, kan man ens det i Etiopien?"

    -Nej, inte så värst... Kenya är bra på safari däremot, så jag vet att någon i alla fall har åkt lite tidigare och tagit vägen förbi Kenya för att just åka på safari. Etiopien är inget vidare på det... Men det finns en lejonpark som barn ska gilla. Vi har inte varit där och lejonen har det väl inte särskilt kul säger de som varit det, men det kan vara kul för barn. Vi nöjde oss med att titta på ett uppstoppat lejon på ett museum. Det finns några såna (museum, inte lejon ) som är riktigt intressanta! Även för barn. Vi var på etnografiska museet på universitetsområdet nu sist, med storebror som då var 3,5 år. Det tar bl a upp historian och levnadssättet för en massa olika folkgrupper i Etiopien, och man kan kolla in hur Haile Selassi bodde m.m. Etnologiska museet, där man bl a kan beskåda Lucy, var också väldigt intressant! Annars finns det en bra pool på Hilton och en bra lekplats på hotellet Ghion. Dessutom är det kul bara att sitta i en bilkö mitt inne i stan för att plötsligt bli förbipasserad av ett gäng åsnor eller en flock får

    Lästips: Ethiopia, The Bradt travel guide och "There is no me without you" av Melissa Fay Greene

    "Vad finns det för möjligheter till sevärdheter och utflykter kring Addis?"

    -Vi har bott hos ACs medarbetare båda gångerna och då har det ingått i priset att åka ut en sväng på landsbyggden. Ena gången åkte vi söderut till en sjö, andra gången åkte vi norrut upp bland bergen. Annars vet jag inte...

    "Och hur bor man?"

    -På hotell (de flesta väljer Ghion: www.ghionhotel.com.et/ ) , vandrarhem (de flesta väljer Entoto: kersti.aghed.se/entoto/entoto.php ) eller hos ACs medarbetare som har ett gästhus på gården (ungefär samma kostnad som Ghion och där ingår frukost + lunch eller middag, en utflyktstur, en traditionell etiopisk afton samt skjuts överallt).

    "Hur länge stannar man?"

    -Så länge eller kort som man vill egentligen. De flesta stannar 7-10 dgr. Vi har stannat en vecka båda gångerna. Mindre än 7 dgr rekomenderas inte för biljettpriserna på flyget blir helt absurt höga!

    "Vi har förstått att man inte får hand om barnet förrän man ska åka hem, hur går det till när man bekantar sig med det?"

    -Man FÅR (barnet är ju redan ert enligt etiopisk lag när ni kommer ned), men det rekomenderas inte. Man får normalt hälsa på barnet på barnhemmet ca 1 h/dag under hela vistelsen, utom på söndagar. OM barnet inte råkar finnas på Moder Theresas barnhem (MOC), där de nu ändrat reglerna så man enbart får hälsa på barnet vid två tillfällen och sen får man ta det med sig. Om jag förstått det rätt... Våra barn fanns på det vanligaste barnhemmet, Kids Care, och där får man hälsa på det hur mycket som helst. Den här gången fick vi mest sitta inne i sonens rum. Förra gången fick vi mest sitta inne i rummet där de större barnen hade förskoleverksamhet. En del får mest sitta i en separat liten paviljong.

    "Vi har medgivande ej fyllda tre och undrar om det kommer så stora barn eller om vi kanske ändå får en liten bebis?"

    -Ja, det kommer så stora barn! Och ja, ni kan ändå få en liten bebis. Fast det troligaste är att ni får ett äldre barn, det brukar finnas många med låga medgivanden och de kan ju liksom inte "användas" på större barn i vilket fall... Men jag vet de som haft medgivande upp till 2-3 år och ändå fått en pyttebebis. Det beror alldeles på vad det finns för barn och hur de matchar...

    "Kan det gå snabbare med så högt medgivande?"

    -Absolut! Alla 0-12, 0-18 och 0-24-medgivanden seglar ni ju direkt förbi i antal matchningsmöjligheter, så det kan absolut gå snabbare!

    "undrar om det finns en yahoo-lista för Etiopien"

    -Ja, det gör det! groups.yahoo.com/group/etiopienfamiljer/ Fast man kan bara bli medlem från och med att man fått klartecken från AC att börja med papperen. Hojta på mig då, så släpper jag in dig!

  • Sofus

    Tusen tack för ett utförligt svar Ethi! Så himla spännande det ska bli, vi säger till när det blir vår tur (snaaaaart!).

  • Ethi

    Det förstår jag Bara av att skriva det där längtar jag tillbaaaaaakaaa... Trots att det bara var lite drygt ett år sen vi var där sist. Det är så häftigt!

  • Ethi

    Läckra kort, Cengelen! Ett annat tips är www.youtube.com och sök lite olika, t ex på ethiopia, ethiopia adoption och ethiopia orphanage. Ladda med en kopp te och massor med pappersnäsdukar och var beredd på att du kommer att sitta där lääääänge

  • mimpen

    Ethi har svarat så utförligt att ingen annan behöver svara :)

    Ett tillägg bara: Våra barn har faktiskt varit väldigt rena och prydliga när vi fått dem. Jag tycker inte de har luktat illa, snarare tvärtom... Vår stora dotter bodde emellertid i fosterhem med "egen" barnflicka, så hon fick nog lite extra omsorg. Vår lilla flicka bodde på moc (vi fick bara besöka henne EN gång innan vi hämtade, men nunnorna har visst blivit lite mer givmilda med besöken igen efter det har jag hört). Hon har ett sn och det var rätt svårt att hålla henne ren på handen och benet när vi fick henne (nu är hon opererad och problemet är borta). Men DET hade de lyckats mycket väl med. Inte minsta tillstymmelse till infektion eller smuts i hennes "skavanker". (Det tog oss ett par veckor att få kläm på hur vi skulle göra henne ren där, så där är jag verkligen positivt överraskad över den omsorg hon mött på den fronten).

    Infektioner och dåliga magar vet jag dock allt om... Ett tips kan vara att ta med mjölkfria produkter (välling, gröt och sånt) till en början. Barn med tarminfektioner mår inget vidare av mjölk. Och många blöjor. Jag tror vår lilla tjej bajsade tio gånger om dagen i början. Pga tarminfektion. Och vi hämtade ju henne och hade henne en hel vecka där nere, så blöjorna tog liksom slut lite för tidigt...

  • majsalotta

    Oj så mycket bra information, tips och bra länkar med Etiopieninformation! Vi är också i startgroparna för att samla papper till Etiopien! Vi trodde att vi skulle måsta köa minst sex månader till i Sverige men fick besked förra veckan att vi får börja samla papper inom en månad! Det känns otroligt bra och spännande!

    Ethi - kan man gå med i Yahoo-gruppen även om man inte börjat pappersinsamlandet rent praktiskt ännu? Vi har som sagt fått klartecken, men måste visst vänta på att landansvarig på AC kommer tillbaka från sin semester innan vi får instruktionerna... Frustrerande att måsta vänta av en sådan anledning, men vad gör man!? Jag förstår inte varför det är "hemligt" vilka papper man behöver fram till man betalt in de första tiotusen och varför vi inte ens kan få den fakturan förrän landansvarig börjar jobba. Någon som kan avslöja något av vad man behöver för papper, om det är något som tar lång tid att fixa som vi skulle kunna börja med redan nu?

    Sofus - adopterar ni också via AC? (Det är väl den enda organisationen som har Etiopien, eller?)

Svar på tråden Vill veta allt om Etiopien!