• LitenKyckling

    Vad betyder mellannamn för er?

    Vad betyder mellannamn för er?
    Finns så många här som verkar så stolta över sina barns mellannamn. Känns som de känner sig fräcka om de väljer ett "annorlunda" andranamn till sitt barn (vågar väl inte ta det som förstanamn, trots att var och varannan unge heter det "ovanliga" namnet) och sen berättar de gärna om namnen i var och varannan namntråd.
    Man använder ju o princip bara sitt förnamn och efternamn i sverige. Hur tänkte ni när ni valde mellannamn? Varför verkar så många stoltare över mellannamnen på sitt barn än förnamnet?

  • Svar på tråden Vad betyder mellannamn för er?
  • Wirre

    För mig betyder det mycket. Tyvärr fick inte mina yngsta dom namnen jag ville. Men äldsta dottern heter Felizia (eget tilltalsnamn) Inger (pappans mor) Annelie (min mor)
    Sonen heter Linus (eget tilltalsnamn) Carl (efter min lillebror/hans gudfar) Benjamin (eget) ville att han skulle heta Linus Weit (min far) Ola (pappans far)
    Och yngsta dottern heter Linnéa (efter min döda gammelmormor) Helena (från mig) Marianne (min mormor, mamma coh syster) men jag hade gärna sett att hon hetat Linnéa Marianne Louise (pappans mor)

  • myskatt

    Vad mellannamn betyder? Det är ett andra efternamn som används mellan sista förnamnet och efternamnet.

    Dottern heter Jonsson i mellannamn, inget flasight att skryta med direkt .


    Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Miss Obsessive

    Jag förstår ärligt talat inte poängen med andranamn. Det är ju aldrig något som används! Tilltalsnamn och efternamn, det räcker gott och väl..

  • zoftnezz

    Miss Obsessive skrev 2009-08-03 07:16:18 följande:


    Jag förstår ärligt talat inte poängen med andranamn. Det är ju aldrig något som används! Tilltalsnamn och efternamn, det räcker gott och väl..
    Håller med lite där,men jag tycker annars att mellannamn e nåt som ska gå i arv. Ett släktnamn lr så. Mina killar heter efter mor -o farfar(nåt av deras mellannamn som mellannamn då) o tösen heter efter mormor. Denna lilla som snart kommer ska alltså då få nåt av sin farmors namn som mellannamn... Mina fd svärföräldrar tyckte iaf då att det var trevligt att få finnas med barnen i namnen.
  • bravo82

    Mellan namn tycker jag är något som ska gå i arv, mina pojkar heter liam BALTZAR efter hans farfar Tore BALTZAR och LEIF Linus efter sin morfar LEIF Rune, dock kom släcktnamnet först på den andra sonen...........
    Tiitalsnamnen är Liam & Linus!

  • Salamina

    Min dotter heter Anna Sibelle Lemonia. Sibelle är hennes tilltalsnamn.
    Anna är ett namn som går i släkten både hos mej och min man, och Lemonia har hon fått efter mej. För mej är mellannamn nåt som "går i arv".


    Mamma till Sibelle
  • Smurfan JM

    För mig är andranamnen också namn som finns i släkten (eller ev på andra närstående), som man vill föra vidare om inte ha de som tilltalsnamn.
    Jag har samma andranamn som min mamma och massor av andra kvinnor på den sidan släkten, min bror har pappas tilltalsnamn som andranamn, mina systrar har varsitt namn från min mormor (den hennes tilltalsnamn och den andra ett av mormors andranamn).
    Mina barn kommer få två andranamn vardera - ett från min sida av släkten och ett från karlns sida.

    Jag har hört att en del ser de som alternativ till tilltalsnamnet - om barnet skulle tycka illa om sitt tilltalsnamn är det bra att ha några andranamn i reserv som hen kan byta till...

  • Miss Obsessive
    zoftnezz skrev 2009-08-03 07:22:35 följande:
    Miss Obsessive skrev 2009-08-03 07:16:18 följande: Håller med lite där,men jag tycker annars att mellannamn e nåt som ska gå i arv. Ett släktnamn lr så. Mina killar heter efter mor -o farfar(nåt av deras mellannamn som mellannamn då) o tösen heter efter mormor. Denna lilla som snart kommer ska alltså då få nåt av sin farmors namn som mellannamn... Mina fd svärföräldrar tyckte iaf då att det var trevligt att få finnas med barnen i namnen.
    Jo visst.. Jag respekterar att man vill att namn ska "gå i släkten", men.. VARFÖR? Det räcker väl att man VET att farfars far hette Arvid eller att mormor heter Gunilla, varför ska man själv tvingas dras med massa extranamn som aldrig i några sammanhang används? Om man så gärna vill behålla släktnamnen så kan man väl ge barnet ett av namnen som första namn? Jag har också "ärvt" mellannamn efter mormor och farmor och jag känner att jag lika gärna kunde varit utan dom, för jag förstår inte vitsen. Dessutom så är det inga namn jag gillar särskilt mycket själv heller.. Mina barn, om jag nu får några, kommer endast få ett förnamn och ett efternamn, allt annat är bara överflödigt.
  • sahara sahara

    Det ligger lite magi i namn. Jag delar andranamn med min mamma, mormor och mormorsmor, och får jag en dotter ska hon också få samma andranamn. Det skapar tillhörighet. Sen handlar det om identifikation också - man vill med ett namn överföra egenskaper. Om du får heta som mormor får du hennes styrka och humor, typ.


    En alien på kylskåpet!
  • Rosenöga

    Frågan gällde mellannamn men jag gissar att du menade andranamn.

    Mellannamn betyder oftast att föräldrarna inte har samma efternamn. Då kan man ge barnet den enes efternamn som mellannamn.

    T ex att mamman heter Lund i efternamn och pappan heter Svensson. Då kan barnet ha pappans efternamn som är Svensson men ha mammans efternamn Lund som mellannamn. Alltså: Moa Lund Svensson

Svar på tråden Vad betyder mellannamn för er?