• Love5

    Amningsproblem! Bröstinfektion/Mastit

    Har någon annan varit med om bröstinfektion? Mina problem började för nästan två veckor sedan med mjölkstockning, jag fick sår i brösten så amningen har varit problematisk=smärtsam sedan dess. I lördags fick jag feber och hade fruktansvärd värk runtom bröstet, fick läkartid men hon kunde varken se eller känna några infektionstecken så hon skickade hem mig med rådet att ta Alvedon mot smärtorna. I söndags hade jag fortfarande 39,5 i feber och ont i bröstet, kom då på att ringa till gynakuten, och där fick jag äntligen bra hjälp! Infektionsvärdet låg på 180 (ska vara högst 10) så jag fick antibiotika mot bröstinfektion. Nu är febern borta, men helt plötsligt totalvägrar bebisen ta det onda bröstet! De senaste dagarna har han åtminstone sugit ett par minuter på det innan han börjat skrika. När inte bebisen tog bröstet tänkte jag tömma det med pumpen och till min förvåning så fick jag bara ut 20 ml. Det känns verkligen som att bröstet behöver tömmas, det känns spännt, är fortfarande ömt (värken är borta) och riktigt hårt bakom bröstvårtan. Vad kan det vara? Inte en mjölkstockning tror jag, känns inte som det. Men varför rinner inte mjölken ut då? Har t o m använt oxytocin-spray före och värmt bröstet med en vetekudde, vet inte vad jag mer kan göra för att underlätta. Kan det vara något tillfälligt pga infektionen, läkaren nämnde inget om det? Är också lite skraj för att utveckla bröstböld. Jobbig historia som aldig verkar ta slut :(

  • Svar på tråden Amningsproblem! Bröstinfektion/Mastit
  • Mirksu

    Jag fick också en infektion i bröstet + mjölkstockning när sonen var 7 dagar gammal. Det var det värsta jag varit med om! Jag lyckades aldrig få ut någon mjölk med bröstpumpen, det var helt omöjligt. Bäst fick jag ut när jag handmjölkade i duschen. Jag hade också en hård knöl bakom bröstvårtan, som försvann efter ett tag, så jag tror att det kommer av infektionen. Alla problem med amningen och smärtan gjorde att utdrivningsreflexen blev dålig för mig, när såren var läkta och infektionen borta blev även utdrivningsreflexen bättre.

    Ja, det jag vill säga är att avvakta och se, fortsätt att försöka mjölka ur eller pumpa om inte bebben vill dia från det onda bröstet.

    Lycka till! Jag vet hur jobbigt det är...

  • Love5

    Tusen tack för ditt svar Mirksu! Efter dina erfarenheter så vågar jag hoppas att det blir bättre för mig snart:) Jag får fortsätta att erbjuda det onda bröstet till sonen så ofta som möjligt, annars pumpa eller handmjölka i duschen (det har jag inte testat). Det vänder väl snart så jag får fortsätta att njuta av amningen!

  • Laguna

    Har oxå för mig att jag handmjölkade i duschen, o duscha mycket o varmt på det stackars bröstet. Har du provat amn.nappar eller är såren läkta.

  • Love5

    Jag använde amningsnapp när jag hade sår, nu börjar de vara så pass läkta att jag har kunnat amma utan. Tror att det är mest användningen av pumpen som gör att jag får sår, så jag försöker undvika den. Har nu lyckats få bebisen att suga på det onda bröstet i korta stunder, har sett till att det gått 6-8 timmar från senaste amningstillfälle från den sidan, då verkar det finnas lite mer att få ut. Och ska testa att handmjölka i duchen som ni båda har tipsat om. Tack:)

  • Love5

    Jag fick ge upp amningen ett tag efter infektionen. Det bildades små ?pluppar? i bröstvårtan på högersidan där jag hade infektionen som hindrade mjölken från att rinna ut. Fick aldrig veta varför det blev så. Plupparna kunde öppnas upp (med nål), men mjöken rann ut bara ett tag och sedan bildades nya pluppar. Men det gick bra att flaskmata sonen????

Svar på tråden Amningsproblem! Bröstinfektion/Mastit