Inlägg från: Vikkan76 |Visa alla inlägg
  • Vikkan76

    Februaritvillingar 2008

    Hittade också hit! Tack Maz för att du startade en ny tråd!

    De två första dagarna på dagis gick bra för Elias! Johanna fick ju stanna hemma med pappa för hon hade ju feber och snuva. Nu är hon på bättringsvägen dock så på måndag blir hennes första dag på dagis. Hon är ju extremt mammig så vi får se hur det kommer gå.

    Elias första dag (torsdag) skulle vi vara där vid 10 för inskolningssamtalet. Vi var lite tidiga så att han kunde göra sig lite hemmastadd på skolgården. Han hittade till rutschkanan och hade kul med den tills att andra barn kom ut på gården. Då var det dags för oss att gå in. Väl inne fick vi möta vår inskolningsfröken och den övriga personalen på Igelkotten. Alla verkar så goa och glada så det känns helt okej att lämna mina barn hos dem.

    Andra dagen fick jag vara tråkig och gå och dricka kaffe medan Elias fick vara med de andra barnen ute och äta frukt, leka och plaska med vatten osv. När en timme hade gått kom fröken och hämtade mig men Elias ville inte följa med och hämta mig. Han ville vara kvar och leka. Blev skitsur när vi skulle gå till bilen men det gick över så fort vi kom utanför grinden. Då såg han ju en lastbil som åkte förbi! Stora ögon på E kan jag meddela. Han älskar bilar, lastbilar, moppar mm. Allt som låter brum, brum.

    Esme: Spännande tid nu! Skönt att sambon är hemma och kan avlasta.

    Saxi: Förkylningstider ja! Första för hösten för Johanna. Elias har klarat sig än så länge. J blev ju dålig i tisdags. Feber 2 dagar, rinnig näsa 3 dagar. Nu endast lite rossel när hon andas.

    2wins: Skönt att er inskolning verkar ha gått så bra! Håller tummarna för dig på måndag då du ska ut i verkligheten igen! Å det där om att barnen troligtvis har det skoj på dagis den där sista timmen när man är på jobbet, det ska jag lägga på minnet!

    Våra busfrön kommer vara på dagis:
    ojämna veckor
    Mån-Tis, Tors-Fre mellan kl.06,30-15,15, Lediga onsdag. 35h

    jämna veckor
    Mån-Tors mellan kl.13,15-16,45, Lediga fredagar. 14h

    Vårt dagis är naturdagis så de har mycket fokus på uteliv. Upp till 2 år går de till skogen 1 ggn i veckan och mellan 2-3 år så går de till skogen 3 dagar i veckan. Alla barn sover ute i vagn. De som inte sover får en lugn stund med sagoläsning. Vi hoppas mycket sjukdomar ska kunna undvikas iom att de är ute så mycket.
    Men innan jag gick hem i fredags fick jag höra att avdelningen bredvid våran hade löss! *huga*

  • Vikkan76

    Esme: Vagga runt som en anka?! Kan tänka mig att det börjar bli tungt nu! Tycker du att magen är större denna gång än med Saga&Maja?

    2wins: Naturdagis kommer bli toppen tror jag! Trots att jag inte själv är någon inbiten skogsmulle eller så, så tror jag att det är nyttigt att vara ute mycket i naturen. Att man får lära sig respektera det man har, lära sig om natur, träd och djur. De har även en liten örtagård och potatisland som barnen får hjälpa till med att sköta. Så kör de lite återvinningslära, kompost och allt det där som är i ropet idag!

    Det där med att inte se skillnad på barnen kan nog vara ett problem i början för personal och andra barn men ju mer de lär känna barnen så tror jag det kommer ordna sig. De är väl trots lite olika i sättet?!
    Om inte mina fröknar kan se skillnad på Elias och Johanna skulle jag bli förvånad! *haha*

    Ikväll har jag roat mig med att märka upp barnens kläder inför dagisstarten. Jag har beställt namnlappar som jag ska sy in i kläderna men de har inte kommit än trots att jag tyckte jag beställde i god tid, så jag fick kludda i några viktiga plagg ändå.

    Vi var ju i Ullared i sommar och köpte regnkläder, stövlar, underställ, vantar mm. Känns som man sparade in en del 100-lappar än om man handlat "märkeskläder". Det är roligt att fynda säger jag som är halvt smålänning!

    Nä, nu är det dags för sängen om vi ska orka upp imorgon. Då blir det ju premiär för Johanna på dagis!
    Kram nystanet!

  • Vikkan76

    Godkväll tjejer!

    Sitter här med en klump i magen när jag läser era erfarenheter av dagislämning, separationsångest mm.

    Vår dagisinskolning går så fantastiskt bra att jag tror jag drömmer. Elias fick ju tjuvstartat lite förra veckan medan Johanna var sjuk och jag trodde ju att Johanna skulle vara både mammig och klängig på hennes första dag. Jo, tjena....hon traska direkt in och såg sig inte ens om. Hon är ju i och för sig van vid öppna förskolan men ändå.

    Hon fann sin plats på dagis med en gång. Min man var också med i måndags och vi fick gå och vara tråkiga i personalrummet. Utan problem. Ungarna lekte och var fullt upptagna med det för att ens bry sig om att vi gick iväg. När vi kom tillbaka ryckte de bara på axlarna och ville inte gå hem. De ville stanna kvar och leka. Så har det varit varje dag. Igår gick jag iväg på en promenad i 2 h och kom tillbaka. De ville inte gå hem. Blev sura för att de inte fick leka längre. Idag lämnade jag dem till frukost och satt med medan de åt men sen vinkade jag och sa hejdå. Åkte och handlade mat, lämna av hemma och kom tillbaka inom 2 h. Tror ni de ville åka med hem? Nähä, då!
    Inte en tår, inte en fråga om vart mamma är på hela veckan. Det är nästan så jag känner mig ledsen bara därför. Saknar de inte mig?

    Fast imorgon ska jag bara lämna dem och säga hejdå med en gång. Får se hur det kommer gå då! Jag är ju beredd på bakslag när som helst. Men hittills får jag nog säga att barnen stormtrivs. Nu är ju allt nytt, nya människor att lära känna. Jättegoa fröknar och goa barn. Här kommer vi nog trivas.

    Sängen ropar....bäst att gå och nana! Men jag ville bara avlägga rapport innan.....GOD NATT!

  • Vikkan76

    Äntligen helg! Det tar på mammakraftena att skola in barnen på dagis!

    Idag lämnade jag mina frön till frukost och Johanna vinkade glatt och tog fröken i handen medan Elias följde med till grinden. Gnydde lite, sa mamma och....nä, det kom inga tårar. Jag sa att mamma kommer tillbaka och hämtar er om en stund och då vände han glatt på klacken, sprang in i lekrummet, vände sig om och vinkade med huvudet på sne! Goa unge. Mammahjärtat tog ett skutt och jag fick fjärilar i magen.

    Jag åkte hem och åt frukost i min ensamhet framför datorn.

    Hämtade upp barnen vid 11 och då var de ute i ösregnet. Mamma våt! Barnen sandiga. Bläää! Massa sand i bilen. Men vad gör det! Mina goa ungar var så glada att se mig och idag ville de gå hem utan problem.
    Johanna hade skött sig exemplariskt men Elias hade strulat lite vid frukost. Ville inte äta, frågade efter mamma och några tårar hade kommit. Men vid morgonsamligen hade de fått glass istället för frukt eftersom en pojk fyllde år idag. Elias och Johanna hade ätit med god aptit tydligen.
    Jag mötte en i personalen utomhus som var anställd som resur på fredagar och hon berömde mina barn och sa att de var väldigt fogliga små barn. Mamma stolt!

    Men nu ska vi njuta hemma i två dagar innan vi ger oss på inskolningsvecka nr 2½!

    Tussen: Ja, jag tror faktiskt att det var den bästa tiden nu för dagisstart. De är så där lagom uttråkade på mig och allt är en upptäcksfärd! Vetgiriga små....!

    Alla: Det är så roligt också för talet har verkligen börjat lossna framförallt på Johanna. Hon härmar ord, upprepar ord mm hela tiden. Elias har inte riktigt kommit dit än men det närmar sig. Jag märker skillnad bara på dessa dagar de varit på dagis.
    Johanna och Elias nya ord är: Bajs, kissa, potta, blöja och en massa namn. Imorse hörde jag Johanna ligga i sin säng....Elia, Alva, Mimmi=Emil, Nanna=Johanna och Wilma! Sen har Johanna börjat säga kom, komma. Mamma komma!

    Esme: Åååå, vad spännande! Hoppas ni blir 5 redan idag/kväll eller under helgen. Jag tror jag kan tala för alla i tråden och säga att vi håller både tummar och tår att allt ska gå bra!

  • Vikkan76

    Esme: STORT GRATTIS och VÄLKOMMEN SIMON!

    Det må jag säga var en snabb förlossning! Skönt att allt verkar gått bra trots smärtan. I know what you mean, men jag hade enbart lustgas och den funkade för mig men på slutet, ja när det kändes som man skulle skita ner sig rent ut sagt, ja då hjälpte ingenting. Men vilken belöning man får efteråt. I glädjeruset glömmer man allt vad smärta heter. Jag skulle kunna föda igen, men vet i sjutton om jag vill vara gravid igen med tanke på mitt spyande!

    Hoppas ni får en härlig tid nu framöver alla fem!

    Kram till er alla i nystanet från Nattsuddarn!

  • Vikkan76

    Godkväll på er i nystanet!

    Här har ännu en inskolningsvecka gått till ända och det har gått över förväntan bra även denna vecka. Jag har lämnat barnen till frukost kl.08 varje dag, hämtade kl.11 på mån, sen kl.12 på tis-ons för att de skulle få vara med och äta lunch, sen 13.30 tors-fre för att de även skulle få sova och vakna på dagis!

    Jag har vinkat hejdå varje dag och bara glada miner från barnen. Jag är helt chockad faktiskt att det gått såååå bra. Men nästa vecka börjar ekorrhjulet. På tisdag ska jag börja jobba igen och hela nästa vecka ska min man lämna barnen. Vi får se om det kommer gå lika bra. Idag när jag hämtade barnen så fick jag sådant beröm från dagisfröken att båda mina busfrön är så sociala och tar för sig! Känns skönt att båda gör det så att inte den ena sitter i ett hörn för sig själv eller så.

    Stackars er med dagissjukor mm, jag bara väntar på att även vi ska få börja Vabba! Johanna är lite snuvig fortfarande sen sin förkylning för två veckor sedan men ingen feber. Elias är frisk. Men det var ett par barn igår som fick hämtas pga magont, feber osv. Vi får helt enkelt se om barnens utomhusvistelser på dagis hjälper lite mot alla sjukor.

    Christine: GRATTIS till fast tjänst om en på 75%!

    Lilla solen: Vi har saknat er men definitivt inte glömt er. Kan förstå att det varit mycket att stå i under våren/sommaren med hus och allt. Nu vill vi komma upp och se hur det ser ut. Jag minns ju hur det såg ut förut!
    Å om ni inte har något uppbokat den 12 september (lördag) så får ni gärna komma på min tvillingträff/Me&I-visning kl.10!
    Tussen har redan sagt ja, nu väntar jag bara svar från Oui och Saxi också.

    Esme: Amning ja, jag minns hysterin när vi låg på neo med E&J. Jag fick ju mjölkstockning av all stress! Huga. :-S
    Hoppas att er lilla plan ska hjälpa och kom ihåg att ersättning finns för att barnen ska få vara nöjda och att mamman ska få sinnesro & avlastning. Man är ju inte sämre mamma för att man inte ammar.

    Hoppsan: Massa styrkekramar till er. Hoppas ni ska få vara friska snart igen.

    Hela tråden: Massa kryakramar till snoriga, hostiga, febriga barn och ev föräldrar!

    Trevlig helg på er alla!

  • Vikkan76

    Hoppsan: Klart ni får komma om ni har vägarna förbi. Hade varit jättekul!!! Alla får komma om de kan och vill även ni som bor sååå långt bort * flirtar med Christine*

    Lilla solen: Ahh, synd att du inte kan komma men det där lät både spännande och kul som du ska göra istället! Å en ny träff får vi allt se till att få till lite längre fram!

    Nä, nu ska jag kolla på film med min man! Så ni får ha en underbar lördagkväll så hörs vi senare!

  • Vikkan76

    Jaha...då var dagen D kommen även för mig! Imorgon börjar ekorrhjulet för oss i Romelanda! Första jobbdagen sen i början på juni då jag gjorde 6 veckors inhopp för att T skulle vara pappaledig! Det ska bli kul att komma tillbaka, men lite tråkigt är ju att inte kunna träffa sina tvillingmammakompisar med barn lika ofta!

    Johanna är sjuk; feber, hosta och allmänt gnällig. Mamma får inte gå mer än 10 cm bort förrän hon börjar gasta. *suck* Å jag som hade velat njuta av sista mammalediga dagen idag. Men jag säger bara The Twin way! Morgondagens jobbstart är dock inte hotad då pappa T lovat vara hemma och VABBA! Elias får också vara hemma för det blir så bökigt att åka och lämna ett barn, ta med det andra sjuka i bilen, å ja, ni kan säkert föreställa er vad som komma skall. Gråt från det friska barnet för att han inte får följa med hem. Men E var på dagis mellan 10-14 idag och det hade gått utmärkt!

    Vi var tvungna att lämna in bilen idag för service samt byte av bromsar. Notan stannade på 12 000 kr! Härligt så här inför höst/vintersäsong med en massa inköp av kläder mm.
    Fast jag har ju varit i Ullared och där köpte jag 3 overaller för 249kr/st vilket jag tyckte var överkomligt. Vinterskor kommer jag inte köpa än. Jag har köpt varmfodrade gummistövlar och jag misstänker att de kommer hålla barnens fossingar varma ett tag. Men jag hänger gärna också på Tradera. Köper mest märkeskläder till barnen från de danska klädmärkena Molo och Småfolk. De är helt bedårande i sina print! Andrahandsvärdet är högt på dessa och även tredjehandsvärdet då jag säljer dem vidare när vi använt dem klart!

    Jag har köpt några jeans till mig på Tradera i storlek Waist 29 och waist 28. Men det är bara att inse. Efter barnafödseln är mina höfter bredare men inte tillräckligt breda för att passa ett par 29:or. Å de är för breda för att passa i ett par 28:or. Kul att inse att man är en 28,5:a vilket inte finns att köpa! Så nu får jag lägga ut annons på alla de fina jeans jag ropat hem! *typiskt*
    Magen min är jag faktiskt nöjd med. Lite degigare än förut men å andra sidan har jag inte ägnat en sekund på träning sen barnen såg dagens ljus. Får se om jag ska börja med lite pilates på jobbet nu när höstterminen drar igång. Å, vikten kan jag inte heller klaga på då jag har -2kg sen innan barnen.

    Nu ska jag förbereda lite inför morgondagens jobbdag!

    Kryakramar till alla sjuklingar och kramar till alla toppenmammor i nystanet!

  • Vikkan76

    Ett snabbt litet avtryck tänkte jag mig innan läggdags!

    Första dagen på jobbet: SEMESTER! Så underbart att vara tillbaka! Bara vuxensnack hela dagen lång. Inget, nej gör inte så, nej gör inte si, klättra inte där, bits inte, puttas inte! Ser fram emot morgondagen!

    Johanna hostar vidare. Låter som en kaffebryggare när hon andas och det är inte mycket hon vill göra. Äter knappt, dricker knappt. Min stackars lilla tösabit! Feber hade hon på dagen men är inte varm nu. Sover i min säng inatt!

    Elias klättrade på väggarna när jag kom hem. Uttråkad till tusen och han kunde nog inte förstå varför han var tvungen att vara hemma från dagis för! Pappa T var aningen utmattad. Fick ju sova typ 2,5h inatt. Han var ju inte hemma från jobbet förrän kl.00.30 och då kan han ju inte lägga sig direkt. Så han var aningen seg när han åkte till jobbet i eftermiddag. Jag avundas honom inte, men tycker han är underbar för att han vabbar istället för mig för att jag ska komma in i jobbet igen!

    Sov sött vänner!
    Kram och godnatt!

  • Vikkan76

    Kikar in och läser....!

    Min man har vabbat för Johanna i 3 dagar nu och vi har hållit Elias hemma under tiden för vi kände att det skulle bli för bökigt att packa in en febrig, hostig liten dam i bilen två ggr om dagen för att brorsan skulle få leka av sig.
    Dessutom så denna veckan (mannens sena skiftvecka) får vi bara ha barnen på dagis mellan kl.13.30-16.45 eftersom vi inte får lämna dem tidigare, utan man måste lämna i anslutning till att man åker till jobbet.

    Min man har ju varit iväg på jobbet efter att jag kommit hem och jobbat till kl.24. Hemma kl.00.30 ca och sen kan han ju inte gå och lägga sig med en gång. Måste ju varva ner. Så säg att han lägger sig vid 03 tiden.

    Segt att behöva gå upp kl.06.30 när barnen vaknar för att underhålla dem, ge frukost, underhålla lite till, ge lunch, lägga för vila, sen väcka dem för att sedan åka och lämna dem till dagis innan han åker till jobbet. Han kommer inte fått sova knappt någonting den sena skiftveckan. Jag tycker synd om honom. Visst verkar det helt befängt?

    Jag tycker åtminstone att han kunnat få lämna barnen vid 10-tiden på dagis så att de hinner vara med på de "roliga aktiviteterna", äta lunch med sina kompisar, vila i lugn och ro utan att behöva ryckas upp i förtid.

    Men enligt kommunen så är det för barnens bästa att få vara hemma med sin förälder. Men hur roligt kan det vara för två vilda snart 2:åringar att vara hemma med en trött pappa som kanske om han har tur fått sova ca 3 h per natt????

    *ARG* Jag blir upprörd så fort jag tänker på det!

    Var bara tvungen att få skriva av mig lite....!

Svar på tråden Februaritvillingar 2008