• jaärja

    Får som "hugg" i magen vid hosta eller om jag reser mig upp fort..Varför?? Är i v 11

    Undrar om det är fler som känner igen sig? Varje gång jag hostar måste jag sätta mig i en speciell ställning o typ dra upp benen lite för att det liksom hugger till i nedre delen av magen. Kan inte beskriva känslan exakt men det liksom låser sig... Även om jag reser mig upp från sängen fort eller vrider på mig...

    Är i v 11 (10+1)

    Vad beror detta på?

    Tacksam för svar! =)

  • Svar på tråden Får som "hugg" i magen vid hosta eller om jag reser mig upp fort..Varför?? Är i v 11
  • Rudies

    Har samma "problem" men vet ej vad det beror på. Har haft det sen v 7, är i v 10 nu. Minns att jag hade samma när jag väntade sonen. Det hugger till, ungefär där äggstockarna är, lite åt sidan alltså.

    Spännande att se om någon har en förklaring. :D

  • Kinya

    Det är troligtvis ligamenten som gör ont. Ligament är de band som håller livmodern på plats och när man är gravid så växer ju livmodern och sträcks ligamenten ut och rör man sig då för fort t.ex. nysning, resa sig upp etc så kan det göra ont.

  • Frida80

    Samma här fick det från v 8 men är nu i v. 19 och det håller på att gå bort...skönt för det gör riktigt ont att nysa när det kniper till så....speciellt på natten när man snabbt ska vända sig i sängen=(
    Läste någonstans att det är väldigt vanligt och brukar avta i v 20!
    Lycka till!

  • jaärja

    Så skönt att höra att man inte är ensam om det då! =)

    OCH att det går över! Bara att stå ut med andra ord... Då vet man ju iaf att det inte är något farligt..

  • Skogsflickan

    Samma här...Tokförkyld med rethosta på natten...Är i v10 och var orolig...Var dock hos läkarn idag och fick hostmedicin..Berättade om dragningarna för honom, han svarade lugnt att det var livmodern som reagerar då den störs av hostan då den övar/tänjer ut sig=) det var absolut ingen fara för bebben då den är väl skyddad i magen med vatten m,m...Jag vart i allafall mkt lugnare efter det

  • Erika06

    jag känner precis likadant när jag nyser, hostar eller reser mig upp fort. men jag är bara i vecka 5. kan det vara möjligt att det beor på ligamenten även i mitt fall? Trots att det är så tidigr?

  • Barnlängtan1

    Jag har samma sak..så fort jag hostar till ett skratt eller ställer mig upp om jag luggit i soffan..det gör riktigt ont..som ni säger måste man hosta så dra jag upp mina ben... jag är bara i vecka 5 ännu..ska det vara så här så tidigt?

  • Barnlängtan1
    Toppen9 skrev 2009-09-11 09:15:02 följande:
    är i vecka 14 och har likadant. väldigt obehagligt tycker jag.
    verkar ju vara många som har detta..ska väl vara så då:) hehe
Svar på tråden Får som "hugg" i magen vid hosta eller om jag reser mig upp fort..Varför?? Är i v 11