• Lilla maj

    Kateter efter förlossningen - hur länge hade ni den innan ni kunde kissa?

    Hej, förra veckan födde jag mitt första barn .

    Allt hade varit så bra om det inte var så att jag har åkt på att ha kateter .
    Jag tappades på 1 ½ l efter min förlossning, vilket gjorde att ja fick kateter i tre dagar.
    När den togs bort kunde jag kissa ibland, lite stänk ibland, mer ordentligt ibland och inget alls ibland. Efter fyra dagar tog det stopp och jag fick åka in och tappas på 1 ½ l igen. Detta innebar också att jag nu åkt på att ha kateter i två veckor igen.

    Känner mig så deppig, det förtar lyckokännslan av att ha blivit mamma.

    Hur länge fick ni ha kateter?
    Tog man bort den och testade om kisseriet kommit igång ibland?
    Är det någon som gått längre en 2 veckor?

    Åh, snälla säg att det kommer bli bra efter de här två veckorna.

  • Svar på tråden Kateter efter förlossningen - hur länge hade ni den innan ni kunde kissa?
  • Idun

    Hej du! Tråkigt att du inte kan njuta av första tiden fullt ut. Jag fick kateter efter förlossningen och den togs väl bort efter ett par dagar. Första veckan funkade sen okej men vecka 2,3,4 var jobbiga då jag hade väldigt ont. Jag gjorde så att jag oftast kissade i badkaret med vatten rinnande, då kunde jag slappna av och det varma vattnet lindrade. Kanske kan funka? Om jag får barn igen kommer jag skaffa en lång slang till duchen så att den räcker till toaletten så slipper man krångla sig i karet.

  • lianem

    Jag hade kateter efter min första förlossning. Vet att jag hade den i över en vecka iaf. Och det var inte roligt. Jag tror det är med svårt att kissa, kan ha å göra med en spärr. Iaf för mig var det nog så. För efter de andra två barnen har jag inte haft nå problem att kissa. Så det ger nog sig tror jag. Vet att jag provade kissa i duschen med lite varmt vatten mot så det skulle "sättas" igång impulsen att kunna kissa och tillslut funkade det. Hade nära mellan toalettstol och duch slang med så jag satt även ner på toan och hade svagt strilande vatten mot neråt och det hjälpte. Kändes som jag skulle få gå med den jämt men tillslut var kateter väck=) Så lycka till! (Hade svårt att tömma en gång efter en operation med så jag blevd tömd med hjälp av kateter. Men behövde aldrig ta hem nån)

  • Lilla maj
    Idun skrev 2009-08-29 16:35:08 följande:
    Hej du! Tråkigt att du inte kan njuta av första tiden fullt ut. Jag fick kateter efter förlossningen och den togs väl bort efter ett par dagar. Första veckan funkade sen okej men vecka 2,3,4 var jobbiga då jag hade väldigt ont. Jag gjorde så att jag oftast kissade i badkaret med vatten rinnande, då kunde jag slappna av och det varma vattnet lindrade. Kanske kan funka? Om jag får barn igen kommer jag skaffa en lång slang till duchen så att den räcker till toaletten så slipper man krångla sig i karet.
    Vad var det som gjorde ont? Sved det liksom när du kissade? Hade du svårt att tömma helt vecka 2, 3, 4?
    Innan jag fick katetern för de här två veckorna var jag så nervös varje gång när jag skulle kissa, det blev liksom som en spärr. Kom på mig själv att när jag bara gick in och satte mig och tänkte på annat så kom det mer och enklare men när jag tänkte nu måste jag kissa, kom det inge alls eller lite, till slut tog det ju stopp helt.
  • Miss Maya

    Det låter mer som en mental spärr på något sätt. Vilket kanske är vanligt om det gör ont. Och om man känner att man MÅSTE. Jag behövde tack och lov ingen kateter efter själva förlossningen, tömdes bara under själva förlossningen, men jag kommer ihåg pressen, BM stod där och tjatade, i mitt tycke (fast hon frågade nog bara några gånger), om jag lyckats kissa efteråt. Jag kände mig sjukt pressad av det, fick verkligen försöka slappna av och släppa kravet på att jag MÅSTE. Tack och lov lyckades jag och slappa katetern.

    Jag hoppas att det går bra för din del också och att du slipper den snart!

    Lilla maj skrev 2009-08-30 11:34:22 följande:


    Vad var det som gjorde ont? Sved det liksom när du kissade? Hade du svårt att tömma helt vecka 2, 3, 4? Innan jag fick katetern för de här två veckorna var jag så nervös varje gång när jag skulle kissa, det blev liksom som en spärr. Kom på mig själv att när jag bara gick in och satte mig och tänkte på annat så kom det mer och enklare men när jag tänkte nu måste jag kissa, kom det inge alls eller lite, till slut tog det ju stopp helt.
  • Lilla maj
    lianem skrev 2009-08-29 16:36:22 följande:
    Jag hade kateter efter min första förlossning. Vet att jag hade den i över en vecka iaf. Och det var inte roligt. Jag tror det är med svårt att kissa, kan ha å göra med en spärr. Iaf för mig var det nog så. För efter de andra två barnen har jag inte haft nå problem att kissa. Så det ger nog sig tror jag. Vet att jag provade kissa i duschen med lite varmt vatten mot så det skulle "sättas" igång impulsen att kunna kissa och tillslut funkade det. Hade nära mellan toalettstol och duch slang med så jag satt även ner på toan och hade svagt strilande vatten mot neråt och det hjälpte. Kändes som jag skulle få gå med den jämt men tillslut var kateter väck=) Så lycka till! (Hade svårt att tömma en gång efter en operation med så jag blevd tömd med hjälp av kateter. Men behövde aldrig ta hem nån)
    Visst äe det en spärr, lite panikspärr, som nu måste det komma. Känns skönt att det finns fler som har gått igenom livet med en kateter och att det har löst sig

    Min största räddsla är att det strula efter de här två veckorna.
    Kunde du kissa ordentligt efter veckan med kateter eller tog det ett tag innan det flöt på som vanligt?
  • Lilla maj

    Miss Maya skrev 2009-08-30 11:38:10 följande:


    Det låter mer som en mental spärr på något sätt. Vilket kanske är vanligt om det gör ont. Och om man känner att man MÅSTE. Jag behövde tack och lov ingen kateter efter själva förlossningen, tömdes bara under själva förlossningen, men jag kommer ihåg pressen, BM stod där och tjatade, i mitt tycke (fast hon frågade nog bara några gånger), om jag lyckats kissa efteråt. Jag kände mig sjukt pressad av det, fick verkligen försöka slappna av och släppa kravet på att jag MÅSTE. Tack och lov lyckades jag och slappa katetern. Jag hoppas att det går bra för din del också och att du slipper den snart! Lilla maj skrev 2009-08-30 11:34:22 följande:
    Snacka om mental spärr! Och nu går jag redan och tänker på att om 11 dagar när den ska tas bort MÅSTE jag kissa! Måste försöka att skingra tankarna lite till dess och peppa mig stark så att det bara händer.

    På det BB:et jag låg tycker jag att informationen om det mesta har varit dålig.
    Jag hade jättejobbigt med ammningen de förta dagarna fick inte någon bra hjälp alls och så det här med katetern, det var också urdålig information och koll innan jag åkte hem. Hade önskat att jag hade en BM som hade tjatat på mig . Då kanske problemet hade upptäkts efter första gången jag hade kateter när jag fortfarande låg kvar.
    Man är ju inte jätte alert efter en förlossning och vid första barnet så är man ju allmänt förvirrad så man vet ju inte ens vilka frågor man ska fråga, så lite vägledning hade jag viljat haft.
  • Miss Maya

    Det var BM på själva förlossningen som frågade mig. Dock gillade jag inte alls barnmorskorna på förlossningen. Nu är jag ganska självständig i övrigt och behövde inte dem enormt, men jag fick inget grepp om vem de var eller vem man skulle vända sig till om man behövde något osv.

    Lilla maj skrev 2009-08-30 13:53:29 följande:


    Miss Maya skrev 2009-08-30 11:38:10 följande: Snacka om mental spärr! Och nu går jag redan och tänker på att om 11 dagar när den ska tas bort MÅSTE jag kissa! Måste försöka att skingra tankarna lite till dess och peppa mig stark så att det bara händer. På det BB:et jag låg tycker jag att informationen om det mesta har varit dålig. Jag hade jättejobbigt med ammningen de förta dagarna fick inte någon bra hjälp alls och så det här med katetern, det var också urdålig information och koll innan jag åkte hem. Hade önskat att jag hade en BM som hade tjatat på mig . Då kanske problemet hade upptäkts efter första gången jag hade kateter när jag fortfarande låg kvar. Man är ju inte jätte alert efter en förlossning och vid första barnet så är man ju allmänt förvirrad så man vet ju inte ens vilka frågor man ska fråga, så lite vägledning hade jag viljat haft.
  • Miss Maya

    Det var BM på själva förlossningen som frågade mig. Dock gillade jag inte alls barnmorskorna på förlossningen. Nu är jag ganska självständig i övrigt och behövde inte dem enormt, men jag fick inget grepp om vem de var eller vem man skulle vända sig till om man behövde något osv.

    Lilla maj skrev 2009-08-30 13:53:29 följande:


    Miss Maya skrev 2009-08-30 11:38:10 följande: Snacka om mental spärr! Och nu går jag redan och tänker på att om 11 dagar när den ska tas bort MÅSTE jag kissa! Måste försöka att skingra tankarna lite till dess och peppa mig stark så att det bara händer. På det BB:et jag låg tycker jag att informationen om det mesta har varit dålig. Jag hade jättejobbigt med ammningen de förta dagarna fick inte någon bra hjälp alls och så det här med katetern, det var också urdålig information och koll innan jag åkte hem. Hade önskat att jag hade en BM som hade tjatat på mig . Då kanske problemet hade upptäkts efter första gången jag hade kateter när jag fortfarande låg kvar. Man är ju inte jätte alert efter en förlossning och vid första barnet så är man ju allmänt förvirrad så man vet ju inte ens vilka frågor man ska fråga, så lite vägledning hade jag viljat haft.
  • seglaren

    Jag hade svårt att kissa efter mitt (akuta) kejsarsnitt. Blev tömd på urin på bb, men behövde inte ha kateter. Det var på vippen att jag var tvungen att ha kvarkateter, gjorde sjukt ont när jag skulle kissa. Tror det kan bero på att katetern irriterat urinröret. I alla fall; mitt bästa tips är; jag tog på mig en stor binda och promenerade sakta i korridoren på bb och försökte slappna av i underlivet. Efter en stund gick det att kissa i bindan. Jag tycker det var mycket lättare att slappna av och kissa när jag var uppe och gick och inte satt och fokuserade enbart på hur ont det gjorde.

  • Lilla maj
    seglaren skrev 2009-08-30 14:29:38 följande:
    Jag hade svårt att kissa efter mitt (akuta) kejsarsnitt. Blev tömd på urin på bb, men behövde inte ha kateter. Det var på vippen att jag var tvungen att ha kvarkateter, gjorde sjukt ont när jag skulle kissa. Tror det kan bero på att katetern irriterat urinröret. I alla fall; mitt bästa tips är; jag tog på mig en stor binda och promenerade sakta i korridoren på bb och försökte slappna av i underlivet. Efter en stund gick det att kissa i bindan. Jag tycker det var mycket lättare att slappna av och kissa när jag var uppe och gick och inte satt och fokuserade enbart på hur ont det gjorde.
    Jag kan inte låta bli att le lite, allt är verkligen tillåtet när man gått igenom en förlossning .
    Jag har knappt pruttat i min sambos närvaro innan, i allaf all inte med flit. Men nu har han nog sett allt . blod, bajs, kiss och han checkar hela tiden att jag mår bra. Typ: Hur är magen?, Har du bajsat? Hur mycket kiss kom det? Blöder du mycket? osv. han är verkligen omtänksam

    Problemet för mig är inte direkt att det gör ont utan att det kommer bara inte, trots att jag är jättekissnödig kan ja liksom inte läppa ut det, det kommer bara inte. Känns som om kisset är enda framme vid hållet men det sista fattas för att släppa ut det. (ursäkta beskrivningen)
  • lianem

    Iom att urinröret blir lite uttänjt ev kateter så kändes det annorlunda en tid efter den togs ur. Men sen fungerade allt normal. Hoppas det löser sig! Och prova med ljummet vatten när du kissar.

  • Lilla maj
    lianem skrev 2009-08-30 16:26:04 följande:
    Iom att urinröret blir lite uttänjt ev kateter så kändes det annorlunda en tid efter den togs ur. Men sen fungerade allt normal. Hoppas det löser sig! Och prova med ljummet vatten när du kissar.
    Jag ska verkligen prova alla tips och trix, Tack!
  • MissViolet

    Hej Lilla Maj

    Hur blev det till slutet? Hur klarade du att kissa?
    Befinner mig i samma situation och känner mig ganska deprimerad.

  • Liveteftermissfall

    Jag fick spärr efter förlossningen och kunde inte kissa. De satte ny kateter tre gånger innan de remitterade mig till uroterapeuten på kvinnokliniken där jag fick lära mig självtappning. Låter läskigt men det är enkelt och så kan man prova och kissa hela tiden och slipper bära runt en kateterpåse. Inte läst sig helt än men kan kissa ibland och ibland måste jag tappa mig. Mitt tips är att kräva remiss om ni hamnar i situationen. Det är få saker som stressar och påverkar måendet som att inte kunna kissa!

  • Peeetra

    [quote=76409732][quote-nick]Liveteftermissfall skrev 2016-03-05 23:59:54 följande:[/quote-nick]Jag fick spärr efter förlossningen och kunde inte kissa. De satte ny kateter tre gånger innan de remitterade mig till uroterapeuten på kvinnokliniken där jag fick lära mig självtappning. Låter läskigt men det är enkelt och så kan man prova och kissa hela tiden och slipper bära runt en kateterpåse. Inte läst sig helt än men kan kissa ibland och ibland måste jag tappa mig. Mitt tips är att kräva remiss om ni hamnar i situationen. Det är få saker som stressar och påverkar måendet som att inte kunna kissa![/

    Hur lång tid tog det för dig innan allt blev normalt?

  • LeyasMamma

    Åh vad jag lider med dig! :(

    Efter min första förlossning fick jag ha kateter i 4a veckor. Skulle egentligen bara haft i 2, och om jag inte kunde kissa efter 2 veckor skulle jag få lära mig att tappa mig själv. Men 2 veckor efter förlossningen va jag fortfarande väldigt svullen i underlivet och gymlokalen beslutade att jag skulle ha kateter ytterligare 2 veckor, hela min värld rasade och jag hade väldigt svårt att vara glad för mitt lilla knyte. Efter dessa totalt 4a veckor så kunde jag kissa och sedan dess har det funkat, även efter andra förlossningen. Däremot så känner jag fortfarande, såhär 8 år efter första förlossningen inte av att jag är kissenödig förens jag är superkissenödig och då blir det bråttom till toaletten.

  • 53181137

    Jag hade detta problem efter min forlossning för sju år sedan. Jag hade kateter i jag tror det va två veckor Ca sen fick jag lära mig att tappa det gjorde jag sen i ca 7-8 veckor till innna det va tillbaka till normalt igen. Jag tror att det löser sig de flesta fallen men det kan ta lite tid. Jag tyckte det va jobbigt, mest för att jag var rädd att det skulle ge problem senare,

    Hoppas det löser sig snart.

Svar på tråden Kateter efter förlossningen - hur länge hade ni den innan ni kunde kissa?