• Snöflinga

    Sydkorea eller Etiopien

    Hej!
    Jag sitter och tittar på ACs landinformation och undrar över Sydkorea v.s. Etiopien. Vad jag förstår så har Etiopien ca 3 års kötid, men Sydkorea har bara 2 år. Varför då? Det verkar ju vara ungefär samma ålder på barnen? Så varför är Etiopien så mycket populärare? Är det hårdare krav på något sätt i Sydkorea (på föräldrarna) eller är det större risk att barnen är sjuka på något sätt?

  • Svar på tråden Sydkorea eller Etiopien
  • skogstjejen19

    Mycket beror på att från Sydkorea har det kommit 75 barn
    och från Etiopien har det kommit 23 barn
    Så landet är inte populärare utan snarare tvärtom.
    Och det är hårdare krav på föräldrarna i Sydkorea.
    Och om barnen är sjukare kan jag inte svara på.

  • Biene

    Varje land har egna krav och vad jag vet så är kraven för Sydkorea lite tuffare än till Ethiopien. Du kan läsa om varje land specifikt på adoptionsorganisationens hemsida.

  • Snöflinga

    Tack för infon. Jo, jag försöker läsa på ACs hemsida, men tycker att det är svårt att förstå vad allt betyder... och så gissar jag att man får ännu mer detaljerad information när man är klar med hemutredning och verkligen ska välja land.

  • skogstjejen19

    När ni är klara med utredningen, ska den skickas till AC och efter ca 1-2 månader hör dom av sig, och ni kan prata om vilka länder ni passar in på.
    Hur lång kötid har ni??

  • Snöflinga

    Vi har köat sedan januari 2009, så inte så lång... Men vi har inte gått föräldrautbildningen ännu heller. Vi försöker samtidigt få ett biologiskt barn, det tar ju så lång tid att adoptera! Men även om vi lyckas med att få ett biologiskt barn snart, så tänker vi adoptera ett syskon. Det skulle ju vara det allra bästa, att slippa köa flera gånger utan istället få riktigt bra kötid för syskonet... Men vi får se. Det är ju 1,5 år kvar av köande minst.

  • Emeli

    Barnen från Korea får ett mycket bra omhändertagande under väntetiden. De flesta bor i fosterhem där de blir ompysslade på alla sätt. De är absolut inte sjukare än barn från andra länder.

    Korea har tuffare krav på de blivande föräldrarna i förhållande till de flesta andra länder. Det är dessutom en dyr kontakt. En adoption från Korea kostar idag knappt 250.00 kronor. Väljer du Etiopien klarar du dig undan med ca 150.000. Trots den relativt höga kostnaden är Korea ett populärt land att adoptera från. Av de 303 barn som hittills kommit genom AC i år kommer 75 från Korea, vilket gör landet till AC:s näst största kontakt just nu.

  • majsalotta

    Jag kan bara svara utifrån vår situation. Vi passar inte in på Sydkoreas krav men passar in på Etiopien. Så för vår del hade det inte varit möjligt att adoptera från sydkorea även om kötiden är kortare där. När vi var klara med vår hemutredning fick vi veta att det var tre länder hos AC som vi passade in på och vi valde då att köa till alla tre.

    Det är kanske också så att det är kortare tid tills man får barnbesked efter man skickat sin ansökan till Etiopien, så att den totala kö tiden kanske ändå är rätt lika.

  • skogstjejen19


    majsalotta skrev 2009-09-06 22:31:26 följande:
     Det är kanske också så att det är kortare tid tills man får barnbesked efter man skickat sin ansökan till Etiopien, så att den totala kö tiden kanske ändå är rätt lika.
    nja det är mellan 6 till 9 månader i sydkorea, efter ansökan skickats till landet, tills man kommer hem med barnet och 6 till 12 i Etiopien.
  • Linnis

    Många faller nog på t.ex. giftermålskravet i Sydkorea. Man måste varit gift i minst tre år när ansökan till landet skickas till landet. Man får inte tillgodoräkna sig sambotid (som man får göra till Etiopien)

  • majsalotta
    lesoth skrev 2009-09-07 14:32:12 följande:
    nja det är mellan 6 till 9 månader i sydkorea, efter ansökan skickats till landet, tills man kommer hem med barnet och 6 till 12 i Etiopien.
    Ok - då är det inte därför våntetiden är längre i Sverige! För oss är det en kombination av vår relativt höga ålder och korta äktenskap som begränsar vilka länder vi kan adoptera ifrån.
  • sari
    Emeli skrev 2009-09-03 20:52:06 följande:
    Av de 303 barn som hittills kommit genom AC i år kommer 75 från Korea, vilket gör landet till AC:s näst största kontakt just nu.
    Korea är AC:s största kontakt till barn som inte räknas som SN. Från Kina som det kommit lite fler barn ifrån är ungefär hälften SN-barn. Inte för att det spelar så stor roll, men som info.

    Jag tror också att många faller på ätenskapskravet, 3 år. Det är många som gifter sig när adoptionstanken vuxit. Så var det för oss så Korea föll bort.
Svar på tråden Sydkorea eller Etiopien