• Anderswen

    Adoptera direkt i min frus hemland?

    Hej
    Jag har en fundering efter att ha pratat med en kompis att vårt medgivande förmodligen kommer att bli negativt. Han kände till ett fall gällande sin frus väninna som var gift och de hade också problem med adoption här i Sverige. Då åkte hon till sitt hemland Malaysia och adopterade där, och kom hem med barnet. Då kunde inte migrationsverket osv. hindra att barnet fick svenskt personnummer osv. Jag kan inte alla detaljer kring detta, men det är tydligen inte olagligt, bara ett kryphål i lagen.
    Jag undrar om någon annan har erfarenhet av liknande. Jag och min fru funderar på att göra på likande sätt, dvs. att hon åker ner själv och adopterar ett barn i Kenya och kommer hem med det. Om ni vill vara anonyma och vi ska ta detta privat går det säkert att ordna också. Det borde gå att skicka min mailadress privat till den som vill.
    Hoppas på några svar.

  • Svar på tråden Adoptera direkt i min frus hemland?
  • strandsnäcka

    Varför försöker ni inte gå den vanliga vägen istället? Av tidigare inlägg har jag förstått att utredarna hade synpunkter på din frus bristande kunskaper i svenska. Men det borde ju tvärtom vara en tillgång om ni adopterar från Kenya att hon kan språket (om det nu inte talas flera språk i Kenya - så insatt är jag inte). Och att hon känner till landet. Familjer som adopterar från Kenya vistas ju där upp till ett år för att lära känna kulturen, ni har ju ett ordentligt försprång. Jag tycker att ni borde bestrida beslutet om avslag.

  • Namaste72

    Är din fru kenyansk eller svensk medborgare? Om hon är kenyansk kan hon ju adoptera som kenyan, dvs enligt landets regler. Är hon svensk följer hon svenska (dvs behöver ett svenskt medgivande iaf) Kolla med kenyanska myndigheter vad som gäller.


    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Anderswen

    Det bästa är naturligtvis om vi kan gå vägen genom att få ett medgivande här i Sverige. Just nu har vi begärt att få ett uppehåll i utredningen för att kunna reflektera över de negativa saker som utredarna tagit upp fram till nu. Vi vill också helst byta utredare, så att de kan förstå oss bättre, för med de utredare som vi har nu har vi hamnat i ett dödläge och de förstår oss inte.
    Min fru är kenyansk medborgare, och vi väntar svar från de kenyanska myndigheterna och ett av de barnhem som finns i Kenya hur vi kan göra. Det verkar inte omöjligt, men tråkigt om min fru ska måsta åka iväg till Kenya i över ett halvår för att vi ska kunna lösa detta. Naturligtvis kan jag ju hälsa på min fru men det blir en konstig situation igen, densamma som när min fru skulle få uppehållstillstånd i Sverige.

  • Namaste72

    Men om ni adopterar från Kenya i vilket fall som helst måste ni ju vara där minst 6 månader så skillnaden är ju inte speciellt stor. Du måste ju vara där ändå menar jag...så du behöver inte lämna din fru alls!


    { Väntar på vår efterlängtade dotter }
  • Smilla75

    Reglerna för inhemsk adoption i Kenya är jag inte bekant med.

    Eftersom din fru inte är svensk medborgare och du inte kommer att vara far till barnet får barnet inte med automatik uppehållstillstånd. Hon kommer inte att tillåtas ta med barnet till Sverige utan att adoptionen registrerats och godkänts av Migrationsverket som kan utfärda tillstånd och främlingspass för barnet.

  • Tufselina

    Jag tror du får bäst svar om du frågar MIA, de har nog träffat på en hel del situationer som den ni befinner er i nu.
    Lycka till!

  • en glad

    Anderswen skrev : "Jag undrar om någon annan har erfarenhet av liknande. Jag och min fru funderar på att göra på likande sätt, dvs. att hon åker ner själv och adopterar ett barn i Kenya och kommer hem med det."

    - Det är inte ovanligt att invandrare åker hem till sina hemländer och adopterar så situationen är inte unik på något sätt! Däremot ser förstås regelverket olika ut i olika länder och så skall det harmonieras mot det svenska och det kan vara en djungel. Ni måste försöka pussla ihop det med MIA och Migrationsverket innan ni åker så att det inte blir trassel för er att ta barnet till Sverige! Det är inte olagligt så var inte rädd för att ställa ärliga och, möjligen "dumma" frågor! Olagligt blir det bara om ni försöker kringgå regelverket!

Svar på tråden Adoptera direkt i min frus hemland?