• Anonym (Orolig)

Rökt massor av hasch under graviditeten! Hjälp mig!!!

Har känt mig konstig länge och fick då bekräftat att jag är gravid. Jag fick veta jag är i vecka 23!! Och nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. På ultraljudet såg allt bra ut och normalt i vecka 20 men jag har rökt massor av hasch under hela graviditeten, flera stycken varje dag! Jag är så orolig att något ska hända nu och vågar inte ta upp det med barnmorskan, vad skulle hända med mitt barn då!?

Jag har fått röka lite mindre tills nu då jag helt tappade matlusten när jag skulle sluta och blev matt och orkeslös. Jag vill verkligen inte göra det mer och har nu slutat men jag är så orolig det ska bli något fel på barnet nu. :(

Snälla, snälla snälla hjälp mig om någon vet eller har erfarenhet och rökt så mycket själva under graviditeten.

Jag tar död på mig själv av att vara såhär orolig och ha ångest nu..

Jag vill inte höra ditten eller datten om vad jag gjort, jag vet det är fel men visste ju inte heller förrän nyligen. Jag måste få höra av andra erfarenheter.

Mår så dåligt. :(

HJÄLP MIG!!

• Svar på tråden Rökt massor av hasch under graviditeten! Hjälp mig!!!
  • PixL

"ett preparat blandat med heroin", fan vad jag slarvar när jag skriver

• Anonym (Fru till joppe)

Här inne var det mycket fakta, från forskare som gått FL skolan. Illa! Cannabis kan vara preparerat med socker eller glas för att få upp vikten. Heroin? Då lär det märkas på priset. Jag rökte i början av min graviditet, innan jag visste. Det var skit svårt att sluta, men jag bytte ut en sak mot en annan. Jag hetsåt tills jag trodde jag skulle spricka. Jag njöt inte av att vara gravid, utan oroade mig hela tiden för fosterskador. Det är skitjobbigt att sluta för en graviditet, men ännu svårare att inte börja igen sen. Jag har inte lyckats, tyvärr.

• power

det finns ingen som kan hjälpa dig. ingen här har nån kur man kan ta i efterskott.

inget att göra åt.

• glockenbach

fröken månsken skrev 2009-10-02 13:39:26 följande:

Tänker som så att det som redan har hänt kan du inte göra något åt, och jag tycker inte att du är klandervärd alls TS då du inte visste om att du var gravid. Om jag vore dig skulle jag försöka slappna av och släppa ångesten (vet att det säkert är jättesvårt) och njuta av resten av graviditeten och försöka leva så bra som möjligt nu istället, det tror jag att både du och bebis mår bäst av. Tycker också att du verkar vara en väldigt stark människa som klarade av att sluta bara sådär, vet att det fysiska beroendet inte är särskilt starkt men kan tänka mig att du kanske har ett vaneberoende om du rökt varje dag, och det är ju inte helt lätt att bryta vanor. Tycker också att det vore en bra idé, som någon redan nämnt, att ta kontakt med någon som kan ge dig stöd om du känner att det blir svårt att hålla dig ifrån att röka, vore ju hemskt om du skulle få ännu mera ångest. Och strunta i alla elaka och ignoranta kommentarer du får här inne, man blir mörkrädd av vissa människors brist på empati! Vill bara önska dig all lycka till med den fortsatta graviditeten och med ditt framtida liv som mamma, allt kommer att gå jättebra ska du se! Hejar på dig! /kram
    Håller med. Det är ju inte så mycket att göra åt saken nu. Lev så hälsosamt du kan resten av tiden och var lite beredd på att barnet kan ha påverkats - var uppmärksam och försök göra det bästa av saken om det verkar underviktigt eller överaktivt eller nåt sånt. (Det låter kanske krasst, men du får nog räkna kallt med att något kan ha hänt, men säkert inte något gravallvarigt utna mer av typen koncentrationsstörningar. Ungefär som att jag räknar med att mitt barn nog kan ha hörselskada eftersom jag har det i generna. No can do, liksom. ) Och försök att oroa dig inte mer än nödvändigt, försök slappna av och må bra istället! Oj vilken chock att upptäcka det så sent liksom! ;)
    Kram!
  • glockenbach

Jag menar alltså att jag inte TROR att något har hänt, men att du ändå kanske får räkna lite med att det KAN var så. Tillägger att jag inte har nån aning om huruvuda hasch påverkar foster för jag har inte alls läst på, det kanske det inte gör i så hög grad .Hoppas så klart att allt är finfint med barnet när det kommer ut!

• Anonym (myomy)
    glockenbach skrev 2009-10-02 16:04:36 följande:
    Jag menar alltså att jag inte TROR att något har hänt, men att du ändå kanske får räkna lite med att det KAN var så. Tillägger att jag inte har nån aning om huruvuda hasch påverkar foster för jag har inte alls läst på, det kanske det inte gör i så hög grad .Hoppas så klart att allt är finfint med barnet när det kommer ut!
    Allvarligt!! Risken är typ minimal, ej större risk att det ska bli nått än ett barn från en renlevnadsmänniska!! Du har ju ingen aning så varför skriva då? Återigen ta reda på fakta istället ts, det kommer lugna dig.
  • Anonym (MJA)

Varför tar du inte upp det med BM? Förstår att det är pinsamt, men då är de förberedda vid förlossningen och kanske kan de göra mer för "dig" (bebben) under graviditeten....

Du får ta och rycka upp dig, det är inte dig det handlar om utan ett barnet i magen....???!!!

• Anonym
    Anonym (myomy) skrev 2009-10-02 17:45:46 följande:
    Allvarligt!! Risken är typ minimal, ej större risk att det ska bli nått än ett barn från en renlevnadsmänniska!! Du har ju ingen aning så varför skriva då? Återigen ta reda på fakta istället ts, det kommer lugna dig.
    Källa?
  • Schnooglewookiemush
    Anonym (myomy) skrev 2009-10-02 17:45:46 följande:
    Jag tycker annars att det var ett bra svar. Hon skrev inte att hon visste, men att ts borde tänka på att det KANSKE skulle kunna bli något "fel" på barnet. Det borde man alltid vara förberedd på.
  • Anonym (MJA)
    http://www.nll.se/webb/Primarvard/Kalix-vardcentral-/MVC-portal-/Lat-graviditeten-och-amningstiden-vara-en-rok--alkohol--och-drogfri-period/#CannabisCannabis

Cannabis utvinns ur hampväxten Cannabis Ativa och är samlingsnamnet för hasch, marijuana och cannabisolja. Den viktigaste substansen är tetrahydrocannabinol (THC). I Sverige används i huvudsak kådan som blandas med tobak och röka. Tjärinnehållet är minst 50 % högre än i vanlig tobak. THC har både en dämpande och stimulerande effekt på centrala nervsystemet. Det är fettlösligt och lagras i kroppens fettvävnad och kan utsöndras många veckor efter sista intaget. Regelbunden tillförsel (en gång per månad eller oftare) kan medföra att drogen aldrig helt går ur kroppen.

Mentala långtidseffekter av cannabis är:

försämrat korttidsminne försämrat logiskt tänkande avtrubbning passivitet amotivationssyndrom, ett tillstånd av passivitet och oförmåga till all slags planerad verksamhet haschpsykos Låter inget vidare om man är gravid....
Svar på tråden Rökt massor av hasch under graviditeten! Hjälp mig!!!