Anonym (Kattägare) skrev 2009-10-01 15:51:51 följande:
Nu vill jag inte skrämmas men mitt råd är att ha lite koll på katterna i början. Hade mest hört att katter låg under soffan och tryckte i chock för den nya skrikiga familjemedlemmen. Vi har två katter och vår huskatt sket fullständigt i vår dottern när vi kom hem med henne. Blev det för livligt så gick hon. Vår norska skogkatt som då var en blyg och lite smårädd katt visade tydligt att hon avskydde bebisens skrik. Och.... ja en dag när dottern var 5 veckor och låg i babysittern och skrek ordentligt efter mat och jag stod bredvid och gjorde ersättning så ser jag till min förvåning (i ögonvrån) att katten sitter kvar i rummet. Hon har vikt öronen som om hon tyckte att det lät för mycket men jag hann inte reagera förrän hon anföll min dotter. Hon rev henne rejält i ansiktet och tack gode gud för att katten inte rev henne i ögonen. Jag kan ärligt säga att det var hemskt, för blodet sprutade och samtidigt var jag tvungen att visa katten att det här INTE var okej. Vi fick åka till infektion för att dottern skulle få stelkrampspruta (eftersom hon ännu inte fått sin första spruta) och idag syns två ärr i ansiktet. Ni kanske tror att katten inte lever idag, men den bor kvar. BVC i det närmaste krävde avlivning, men katten är en mycket trevligt katt som helt enkelt inte tycker om barn. Vi har sökt länge efter ett nytt hem till katten men inte lyckats. Hon är numera utekatt till stor del och det har lugnat henne och vi har fått ha koll på katten helt enkelt. När dottern började krypa slog hon flera gånger med tassen om dottern kom nära men nu får dottern klappa en liten stund, men vi försöker helt enkelt få vår dotter att hellre umgås med den andra katten som uppskattar uppmärksamheten helt annorlunda. Sedan TS: Ha spjälsäng och sådant framme och se till att lära katterna genom vattenspruta att de inte får vara där. Tror inte att katten kan kväva bebisar men skulle katten ligga bredvid kan bebisen dra i pälsen och katten försvara sig. Jag tycker oavsett inte att katterna ska vara i spjälsäng, vagn och liknande. Sedan har vi matskål, och kattlåda i tvättstugan och satt en barngrind för jag skulle inte heller uppskatta att ha barnet i sandlådan. Urk! Lycka till!
Det är ju så alla djur gillar inte barn vare sig det är hund eller katt. Jag tycke det var modigt att nbi stod emot BVC och lyssnade på er själva istället!
Jag tycker personligen det är hemskt med människor som avlivar katten så fort en bebis är på väg trots att det inte är något fel på katten utan bara för att det är smutsigt med katthår och liknande. Har man tagit på sig ansvar för en katt så försök åtminstone att hitta ett nytt hem till dem.