• Tualisa

    Fler som fått barn förtidigt under 2008.. fortsättning

    Här kommer ännu  en fortsättningstråd för oss alla som fått barn förtidigt under 2008! Alla är välkomna  . 

    Min dotter föddes i kejsarsnitt den 14 maj 2008 i vecka 31+2. Hon var mycket tillväxthämmad och vägde endast 1055 gram. Då hade jag legat inne i över 7 veckor innan dom plockade ut henne. 

    Är det fler som är i samma situation som jag, som fått barn förtidigt under våren. Skulle vara trevligt att följas åt och dela med sig av sina tankar och känslor.

    Alva har nu hunnit fylla 1 år och har varit på återbesök på neo och allt såg bra ut. Väger ca 8.5 kg och är 75 cm lång! Springer omkring och är världens busfrö!


    Lilla Alva är här 080514
  • Svar på tråden Fler som fått barn förtidigt under 2008.. fortsättning
  • Bliglin

    Håller tummarna för att "Tage" ska stanna länge i maggelaggen

  • Lilybee

    Håller också tummarna för atta Tage inte är lika nyfiken på omvärlden som sin syster! Skönt att allt känns bra!

  • Tualisa

    Va kul att ni hittat hit . Ja, allt är bra än så länge, känns så skönt!!

    ALva hon är världens busfrö... springer omkring i huset och river i allt som hon hittar


    Lilla Alva är här 080514
  • JessAnn
    Bliglin skrev 2009-10-04 20:15:13 följande:
    Håller tummarna för att "Tage" ska stanna länge i maggelaggen
    Då hittade jag också hit.

    Ja hoppas verkligen det. Du får ta det lugnt och försöka vila hela tiden (som om det går med en lite tjej som vill aktiveras...)

    Här rullar allt på. Var på BVC idag. O väger nu 13 månader 10550 g.
    Han står själv så vi väntar på hans första steg nu.
    Han har fått höstblåsor. Fy säger jag bara. Visste inte ens att det fanns. Hela kroppen är full av små små röda lätt upphöjda blåsor.+ att han har det runt munnen. Usch säger jag bara.

    Ta nu lugnt i höstmörkret så hörs vi...
  • prinsessan 13 april

    Nu hittade jag hit också....Här är det också världens fart! Vår Lilla P är också som ett yrväder! Tualisa: Lycka till med Tage...otroligt sött namn förresten

  • Isa83

    Kikar in här också
    Märks att hösten är här... Liams atsma ger sig tillkänna o förkylningarna avlöser varandra
    Har har ju börjat på förskolan så det hör väl till då! Jag hann ju jobba 2 dagar innan det blev VAB, alltid nåt

    Oj ja, såklart att Tage vill stanna kvar i magen längre än sin storasyster

  • lugna gatan

    Hej tjejer! Vad kul att du gjorde en fortsättning, det har varit så himla mycket nu i höst och vi håller på och bygger om och renoverar så jag har inte riktigt haft tid. Men jag har tänkt på er allihop.
    Tjejerna var på försenad korrigerad ettårskontroll den 1 september, då var de nästan 13 mån korr, Pricilla vägde 8150, var 73 cm. Novalee vägde 9050, var 75 cm. Elicia vägde 11280, var 78 cm. Det är skönt att se att Elicia börjar plana ut lite på sin viktkurva. Det lustiga är ju dock att alla tre äter lika mycket, Elicia äter alltså inte mer än Pricilla, men P har ju så mycket att ta igen, hon väger ju klart för lite, men med tanke på hennes födelsevikt (1100g) så har hon ju ökat procentuellt mest utav alla tre.
    Tänker på dig tualisa, Alva är ju inte heller så stor, men väldigt pigg, och hon äter kanske alldeles tillräckligt för sin egen vikt.

    Boeltestet gick väl sådär, Elicia var snabbt med på noterna, Novalee ville inte vrida på huvudet alls för hon var fullt upptagen men läkarens stetoskop, Pricilla vände på huvudet efter en liten stund. Ändå så misstänkte han att Pricilla hörde dåligt (inte Novalee?), hon hade vatten bakom öronen. Vi fick en remiss till Audionommott. Där har vi varit idag och kollat och mätt hörseln. Det var riktigt roligt och hon hade inga problem alls, så det var en lättnad!

    Annars är allt bra med töserna, allt går så snabbt i utvecklingen nu, börjar fundera på barnomsorg... vill inte, men dagarna tar slut i mars så.... Tjejerna däremot hade nog tyckt att det vore jätteroligt att få börja. Vi har bara så svårt att bestämma oss om vi skall söka dagmamma eller förskola. Dagmamma är ju helt klart bäst för infektionerna, men med dagis kanske de får mer stimulans av att få vara med flera barn.... hmmmm...
    Pricilla har inte börjat gå än, men hon är ju bara 14 mån korr. så vi väntar med att oroa os över det.

    Kram

  • Isa83

    Hallå tjejer!

    Jag måste bara fråga er ang våra barn o denna hysteri om svininfluensan.. Nu har vi fått ett brev hem om att han hör till en av riskgrupperna iom hans öppna duktus! Är det någon av er som fått samma info? Han ska alltså få vaccinet före alla andra men jag är fortf osäker om jag vill att han ska få det...

  • Lilybee

    Ang. svininfluensavaccinet så fick vi kallelse till Molly som blir 3 nästa vecka att hon får lov att bli vaccinerad. Men vet inte om jag vill ge henne det. Tror inte att Justus tillhör någon riskgrupp med tanke på hans tillstånd och vikt i nuläget. Det är verkligen jättesvårt att ta ställning till och jag vet inte vad jag ska råda dig till, Isa... Jobbigt!

    Härligt att höra att trillingarna mår bra. Och givetvis alla andra också

  • lugna gatan

    Vi har inte fått nån kallelse. När vi var hos läkaren den1/9 så sade han att han absolut tyckte att vi skulle vaccinera om vi blir erbjudna... men vi vet inte, kanske bättre att uthärda ännu en vinter i isolation?
    Jättesvårt. Min man kommer att bli vaccinerad på jobbet, och vi resonerar som så att vi vuxna iallafall ska vaccinera oss, men med tanke på de ovissa biverkningarna så känns det läskigt att vaccinera de små.
    Isa, har han börjat på förskola? Då kanske jag skulle valt att vaccinera, men det är ju jättesvårt..... hmmmm.....
    Jag försöker intala mig att vaccinationen inte är annorlunda än den vanliga influensavaccinet som kommer varje år, den brukar sjuksköterskorna ta, plus alla våra vårdtagare på äldreboendet där jag jobbar, har inte hört något som skulle vara negativt med den. Men svininfluensan är ju nåt nytt.

    Hör av mig igen när jag funderat mer.....

Svar på tråden Fler som fått barn förtidigt under 2008.. fortsättning