Inlägg från: kimsi |Visa alla inlägg
  • kimsi

    Visst f*n måste man tjäna på hunduppfödning?

    Har MÅNGA uppfödare i min omgivning (bland annat mina föräldrar) och kan lista de MÅNGA utgifter de har.

    Raserna de i min omgivning föder upp säljs för 8000-9000 / per valp.

    Samtliga avelsdjur är givetvis noggrant utvärderade hälsomässigt (kostnad lugnt runt 4500-5000 per hund), högt meriterade (stora kostnader både i resor, träningsredskap, anmälningaravgifter, handlar om flera tusen där med)

    Vid parning: hanhundsägaren ska ha många tusen (språngavgift, avgift per valp), kullen ska registeras (några tusen till kennelklubben, beroende på antal valpar), kullen ska avmaskas (några hundralappar), kullen ska id-märkas, vaccineras och id-märkas (några tusen, beroende på antal valpar varierar kostnaden), kullen ska försäkras mot dolda fel, en av mina föräldrar tar alltid ledigt från jobbet för att vara hemma (förlorad arbetsinkomst), i köpsumman får valpköparen ett mh och ett mt och medlemskap i rasklubb (drygt tusen kronor sammanlagt per hund).

    Ja du ser själv, tycker du det verkar som att de blir rika? Sedan ska vi inte ens börja diskutera kostnaderna vid kejsnarsnitt (händer de flesta uppfödare någon gång) och slitage av hemmet (mina föräldrar tapetserar om OFTA)

    En riktigt seriös uppfödare som noga utvärderar samtliga avelsdjur hälsomässigt och mentalt och som meriterar dem högt på tävlingar och prov går inte med vinst och långt ifrån alla raser säljs för de summor som du nämner i ts.

  • kimsi

    Glömde säga, specialfoder för dräktig tik, digivande tik och valpar och av hög kvalitet = kostar pengar. Jäkligt bra försäkringar och valpkullsförsäkring = kostar pengar

  • kimsi

    "kullen ska id-märkas, vaccineras och id-märkas" och här menar jag veterinärbesiktas sist

  • kimsi

    Nu ts har jag siffror åt dig, ringde mina föräldrar och de fick kolla deklaration för 2008 så nu får du svart på vitt.

    Utgifter kennelverksamhet 2008: 67140 kr
    Inkomst kennelverksamhet 2008: 64000

    Ja de blir ju verkligen stenrika på det här! Då ska du veta att i utgifterna är INTE förlorad arbetsinkomst eller slitage på hemmet medräknat utan endast kostnader som har med hundarna att göra.

  • kimsi
    Valdis skrev 2009-10-05 20:09:33 följande:
    Varför denna upprörda ton? Dina föräldrar gör ju det där för att dom vill och på dig låter det typ som att det är synd om dom?
    Men nu får du väl för själva helvete ta och ge dig, du klampar in här med attityden att jag inte ens ska antyda att kostnaderna är de du påstår. När jag plockar fram exakta siffror åt dig så har jag en upprörd ton, var det så jäkla hemskt att överbevisas?

    Och jag tycker absolut inte synd om mina föräldrar, de ÄLSKAR sitt liv som uppfödare och gör det av genuint intresse för hundar och att föra rasen framåt och de är mina förebilder. Jag har själv tre hundar jag tränar och tävlar aktivt och en dag kommer jag garanterat själv ta klivet in i uppfödarvärlden. Men jag är inte naiv och tror att det är något jag blir rik på!
  • kimsi
    Valdis skrev 2009-10-05 20:10:59 följande:
    Det handlar ju förståss också om vad man har för kennel, hur många valpar man tar. Det kanske inte år så bra för deras kennel? Vad vet jag.. Min släktings kennelverksamhet rörde sig om betydligt större summor, även om det fortfarande var enligt henne inte särskilt lönsamt.
    Jo det var ett utmärkt kennelår, de tar MAX en kull per år eftersom de satsar på äkta kvalité i sin avel. De har högt meriterade hundar och väldigt framgångsrika avkommor och det är så de vill ha det.
  • kimsi
    Valdis skrev 2009-10-05 20:19:38 följande:
    Jag trodde aldrig att våga sig på att fråga om vad det kostar med hunduppfödning var som att trampa in på ett minfält. Lugna ner dig, jag har sagt att jag förstår att det är många utgifter efter vad du och andra skrivit, men jag tror också att det beror på hur man sköter sin uppfödning. Och nej, du har inte en upprörd ton för att du överbevisar mig om att dina föräldrar inte tjänar på sin hunduppfödning, utan för att dina inlägg, helt sonika, andas upprördhet. Och jag kan inte i min vildast fantasi förstå varför.
    I VARENDA svar du skrivit till mig så påtalar du att jag är upprörd, om vi bortser från sista (där jag var kraftigt trött på dig) så får du gärna påvisa var jag är upprörd. Verkar snarare som att en viss ts är extremt känslig.
  • kimsi
    Valdis skrev 2009-10-05 20:23:09 följande:
    Ja, det är väll rimligt att man måste uppfylla vissa krav för att sälja sina hundar under skk flagg. Men det går väll att sälja en hund ändå? Bara det att jag antar att man som seriös uppfödare håller sig till dom regler som finns? Jag kan inte så mycket om hunduppfödning som sagt, men det där med skk verkar mycket viktigt när man läser annonser. En kompis till mig köpte just en amstaff här om dagen (det är därför jag snöat in så mycket på just dom annonserna, efter vad hon berättade att hunden kostade!) jag ska nog be henne fråga vad hennes uppfödare tyckte hon fick betalt.. Eller inte, eftersom anonyma på ett forum verkar få spel när man frågar sånt.
    Oj jag visste inte att vi var tvugna att skriva ut fullständigt namn här, du kan ju börja med att presentera dig själv.

    Många raser har KRAV på hälsoundersökningar och mentala utvärderingar för att valpar ens ska få reggas.

    Finns det idioter bland hunduppfödare, ja allt för många. Det finns oseriösa skitstövlar som tjänar stora pengar, skattar inte ett öre och bryr sig absolut inte om avelsdjurens eller avkommornas välmående och skiter högaktningsfullt i valpköparen. Dessa föraktar jag och de förtjänar inte ens att kallas uppfödare.

    Men sedan har vi alla seriösa, de som lägger ned mer tid och pengar än vad någon kan föreställa sig. De som redovisar varje krona och sparar varje kvitto, de som utvärderar alla sina linjer grundligt, som hjälper valpköparna till bristningsgränsen, som verkligen värnar om djuren. De är de som verkligen förtjänar att kallas uppfödare och de går inte med vinst!

    Nyhet, världen är inte bara svart eller vit utan det finns en stor gråzon. Tydligare än så här kan jag inte förklara det för dig.
  • kimsi
    Sephiroth skrev 2009-10-05 20:25:32 följande:
    Du verkar onekligen lite arg. ;)
    Ja vid det här laget är jag det!
  • kimsi
    Amazonas skrev 2009-10-05 20:27:28 följande:
    Du är nog en av de otrevligaste människorna jag träffat på här på FL! Är du alltid sån eller har jag otur?
    Du som har otur, jag är en förtjusande människa egentligen. Men personer som inte ens bemödar sig med att läsa innan de hasplar ur sig kommentarer (som de uppenbarligen inte har någon koll på) plockar fram det sämsta i mig.
Svar på tråden Visst f*n måste man tjäna på hunduppfödning?