• bonaqua

    Vi som blev föräldrar i Juli 2008, del 6

    Heej..igen!

    Nu kommer 6e tråden för oss som fick barn förra sommaren. Det är så himla roligt att följa alla och läsa om allas framsteg och motgångar.
    Här kan vi dela med oss av allt.
    Självklart är "nya" föräldrar också välkomna =).

    Ha en fortsatt bra höst alla!

  • Svar på tråden Vi som blev föräldrar i Juli 2008, del 6
  • Cattis31

    Hej hopp!!!

    Jag har inte varit inne på FL på evigheter känns det som, det är sååååå mycket på jobbet sen ska man såklart hinna med familjen (man och 3 barn), renovering av huset, vänner, släkten m.m.


  • Skytten75

    Nellie har mått bra sen vi blev utskrivna från sjukhuset i Turkiet. Vi besökte en läkare direkt på morgonen när vi kom hem. Han sa att det beror på flygplanet. Det sitter nån eller några som är förkylda så går bacillerna runt i luften på planet. Hon är liten och mottaglig. Han tyckte att hon inte behövde någon antibiotika. I södra delarna av Europa ger de alltid antibiotika. Därför blir många resistenta. Vi fick med oss en väldig stark antibiotika till henne som den svenska läkaren sa att den används knappt längre. Så tur var det att hon spydde upp den när vi gav den till henne.

    Nellie sover så oroligt på nätterna nu. Hon vaknar ofta och är jätteledsen. Det är därför jag är uppe nu. Två nätter har hon fått sova mellan oss. Är det fler tänder? Mardrömmar? Orolig?

    Jag har börjat arbeta nyligen. Varje dag jag kommer hem är hon så glad. Hon vill att jag ska gosa med henne hela tiden och bära henne. Sätter jag ner henne så skriker hon bara. Det brukar släppa efter vi har ätit middag ihop.

    Hur många tänder har era barn? Nellie har 6 st i överkäken men bara 2 st i undre. Så de kanske är på väg...


    Isabelle 060821 och Nellie 080722
  • mancora

    Skytten75: Dexter hade en orolig period med sömnen i somras. Jag trodde att det berodde på att han hade så mycket som hände just då: lärde sig gå, vi sov borta och ändrade rutiner. Vi fick börja om från början med rutiner och nattramsor - så nu är hans sömn helt underbar igen - tack och lov!! Så jag hoppas att Nellies sömn snart blir bra igen, nu när hon är frisk och när ni är hemma igen.

    Dexter har 10 tänder (5 uppe och 5 nere, varav 2 st är kindtänder), men nu håller han på att få två kindtänder till: han är svullen och biter mig. I samband med förra omgången kindtänder fick han en rejäl febertopp (39,2 grader), men jag vet inte om det berodde på det eller nån liten sjukdom - han mådde dock utmärkt och febern var över inom ett dygn.

  • Miniskrutt

    Skytten: Åh, stackare vilken pärs, speciellt när man ska ha semester och försöka koppla av. Fy, jag hade varit alldeles knäpp av oro... förstår att det är skönt att vara hemma i Sverige igen. Säkert duktig vårdpersonal utomlands, men man litar kanske mest på den svenska vården ändå (även om man undrar vad de sysslar på på Astrid Lindgrens barnsjukhus efter den senaste skandalen idag!). Iallafall så kan ju vår vårdpersonal språket!

    PHilip är en glad och stor kille, äter som en häst och väger 11kg. Han är ju så lång (84 cm) så han behöver nog all näring han kan få. Han började gå i september och nu springer han nästan fram, så bråttom har han. Han har 6 tänder där uppe men också bara två där nere. Men jag har sett att en hel arsenal med stora tänder är på väg (bla 4 kindtänder) och han verkar inte tycka om det. Gnider sig med näven runt munnen och ibland dunkar huvudet i golvet eller väggen (!). Stackarn, idag fick han lite alvedon och då lugnade han sig lite.

    Annars trivs han på dagis där han är 3 dagar i veckan. Fast förkylningarna har avlöst varandra, hu... När börjar det lugna ner sig? Tar det hela första dagisåret att skaffa en viss immunitet? Jag tycker Philip verkar få varenda virus som går på dagis...

  • Miniskrutt

    ... förresten, jättekul med en ny tråd! Vi får inte tappa bort varandra! Det är skönt med denna lilla ''mammagrupp''!

  • bonaqua

    Hej.

    Alicia har 12 tänder nu, varav 4 är kindtänder och 6 uppe och 6 nere. Det sa bara "tjoff" så hade hon 4 nya tänder..men det va ju ett tag sen.

    Sitter på jobbet, jobbar natt..segt som tusan. Nu vid den här tiden vill man inte annat än att krypa ner i sängen!

    Trotsar era barn mycket? Alicia trotsar nog mot allt som går att trotsa..hon kastar sig handlöst bakåt och gråter och skriker tills hon e alldeles blå i ansiktet. Detta kan hände 2-3ggr i timman. Hur ska det då bli när hon kommer in i 3-års trotsen tro? Hoppas hon blir lite lugnate då..hehe.

    Hoppas ni sover gott....*morr*

  • Miniskrutt

    Bonaqua: Jo'rå... Philip är en bestämd liten kille som vet vad han vill. Pekar och vevar med armarna om man missförstår honom, säger '''neej'' om han inte vill något och testar gränser på sådant han vet att han absolut inte får göra (typ dra ner lampor i fönsterkarmen, dunka fjärrisen på TV'n mm).

    Något som börjar bli jobbigt är att klä på honom ytterkläder, antagligen för att det blir bökigt och varmt. Han vägrar stå still och sprattlar som en ål om man försöker ta honom i famnen... Nå'n som har något smart tips på hur man får sitt barn att tycka om sina ytterkläder, speciellt overall'en... ?

  • Enigmia

    Nu har jag också hittat hit! Har inte varit inne på familjeliv på evigheter eftersom vi inte har haft internet.

    Gustav är magsjuk och har varit riktigt dålig men nu är han på bättringsvägen verkar det som. Ikväll åt han middag och har inte haft diaré efteråt så nu känner jag mig lugn.

    Gustav är också mycket envis och gör som han vill hela tiden. Han tillbringar mycket tid på köksbordet där han tycker om att klättra och springa omkring Jag blir knäpp på honom !! När han inte får som han vill lägger han sig på golvet och skriker.

    Han pratar rätt mycket nu men bara några ord som man förstår; tack, hej, mamma, pappa, titta, den, (eller nåt) äpple och ost Ost är det nyaste ordet. Han är galen i ost den lille token.

    Ha det bra allihop!

  • Grodan8

    Hej!
    Nu hittade jag också hit. Hoppas ni alla mår gott. Det skrivs inte så mycket för tillfället, antar att alla har fullt upp precis som jag. Här är det annars fint. Barnen mår bra, jag pluggar, tenta fredag, så jag borde istället läsa än att skriva här nu....men men, en liten paus behövs ibland .

    Alexander pratar också på bra, många oförståliga ord förståss. Nu äntligen har han börjat få sina framtänder och de vid sidan av dem kommer också. Han har sovit lite sämre igen de sista dagarna o jag misstänker att det är tänderna som spökar. Han visar också lite mer temperament och säger näää! Och skakar på huvudet när han inte vill göra som jag tycker. Kan krångla ganska mycket när han ska klä på sig och så, hör väl till åldern. Tycker ändå att det är så skoj att se att de små liven kan vara så envisa .

    Bonaqua; ja du, vänta tills 3-års åldern ..... Elin var också "trotsig" när hon var dryga 1 men det är inget mot vad hon är nu. Har haft det i minst 1/2 år nu....och verkar inte vara på g att försvinna heller. Och jag undrar/fasar hur det blir när hon ska in i 6-års trotsen !!

    Mancora; hur mår du? Snart är det väl dags för den nya familjemedlemmen att titta ut .

    Nä, nu dags att återgå till pluggandet igen. Ha det gott!

Svar på tråden Vi som blev föräldrar i Juli 2008, del 6