• Eliva

    Stor bebis, rädd för snitt. Hur stort barn kan man föda vaginalt?

    Jag har hela tiden sagt att jag vill föda vaginalt. Men efter flertalet UL visar det sig att jag väntar en rejäl bebis. Jag har försökt skjuta upp snitt så länge som möjligt men nu är jag på v 41+0 och bebisen är skattad till över 5 kg. Jag vill vänta men alla vänner säger att jag är galen som vill ens försöka föda ett sånt stort barn vaginalt. Men desto mer jag tänker på snitt, desto mer inser jag hur rädd jag är för det. Jag är mer rädd för komplikationer och att jag inte ska må bra efteråt än för att eventuellt spricka vaginalt. Det är andra barnet och med ettan sprack jag en del men trots 7 stygn så kände jag mig ganska fräsch redan efter några dagar. Men snitt skrämmer mig för det är mycket mer "sjukhus" och operation. Jag har aldrig varit sjuk, aldrig legat på sjukhus, aldrig brytit någonting eller ens lagat ett hål i en tand. Ett stort snitt mitt magen skrämmer mig jättemycket.

    Ännu så länge så låter personalen mig vänta med snitt och hoppas att det ska komma igång naturligt. Men det verkar det inte vilja göra. Däremot har de förvarnat mig för att det finns stor risk att det kan bli akut snitt även ifall förlossningen börjar. Jag har även blivit erbjuden planerat snitt men tackat nej. Men snart måste jag kanske ta det planerade snittet.

    Är det någon som varit i min situation? Hur jobbar jag med rädslan? Hur stort barn klarar kroppen av att föda vaginalt? Är jag galen ifall jag vill vänta en vecka till med snittet?

  • Svar på tråden Stor bebis, rädd för snitt. Hur stort barn kan man föda vaginalt?
  • Eliva

    Ingen som har någon erfarenhet alls av detta? Jag kan ju inte vara först i historien med stor bebis.....

  • edit o

    Min son vägde 4,5 kg.....
    Men hur mycket man spricker har ju inte enbart med barnets vikt att göra. Jag sprack åt alla håll och kanter och ska därför få snitt denna gång. För mig gick det bra fast jag sprack så mkt. Men vill inte riskera att spricka igen och kanske få broblem för livet. (typ en ringmuskel som inte hller tätt, då den sprack helt förra gången)
    Men barnmorskan har sagt att om jag är helt emot snitt så ska de göra allt de kan för att det ska gå bra ändå.
    Bekanta till mig som fött stora barn har inte tyckt att det varit några problem alls och det har gått jätte bra.
    Vad jag personligen tycker är att ett sprucket underliv kan bli lika mkt operation som ett snitt kan föra med sig.
    Men du känner själv vad du vill....
    Och dessutom tycker personalen att det är ok att vänta, så lita på dem.
    De vet vad de pratar om.

    Hoppas det går bra för dig!!!

  • temlan09

    Jag har två bekanta vars bebisar vägde över 5 kg, de födde vaginalt och det gick utmärkt för både mor och barn. Det finns ingen gräns för hur stort barn man kan föda, det beror på hur man ser ut "inuti" kroppen med bäcken och annat. Vissa risker finns det ju med större barn. Gör som barnmorskan bedömer blir bäst tycker jag

  • edit o

    Läste just i tråden- Vi som har fått "stora" barn. Ligger under gravid-andra trimestern. Kanske något för dig att läsa??

  • Heidi1

    sen skaman inte lite hellt på viktuppskatning. kan stäma men behöver inte göra det, frågar som en annan varför har dom inte satt igång dig??

  • destino79

    Om du nu bestämmer dig för vaginal förlossning så borde de sätta igång dig omgående.

  • Frusna flickan

    För det första stämmer inte alltid viktskattningarna så man vet ju aldrig om bebis är så stor. Jag har fött stora barn och aldrig spruckit så mycket men inga 5-kilos dock.

  • Eliva

    Jag har varit på UL med viktskattning varannan vecka de senaste 6 veckorna eftersom jag även har stort SF-mått. Bebisen har växt ungefär lika mycket varje gång så jag gissar att skattningen är ganska k0rrekt, om de inte mätt helt fel varenda gång, vilket verkar orimligt.

    Sist sa läkaren att hon inte tyckte igångsättning var ett bra alternativ på en omogen livmoder, risken skulle bara öka markant för akut snitt. Utan hon höll med om att det var antingen vänta eller planerat snitt. Och eftersom jag är rädd för snitt så såg hon inga problem med att vänta och hoppas ett tag till.

    Tack för tipset om tråden, ska kolla in den nu.

    Skönt att höra att det finns de som fött stora barn. För det är som sagt min högsta önskan att få föda vaginalt. Även om jag såklart respekterar ifall förlossningspersonalen beslutar om annat.

Svar på tråden Stor bebis, rädd för snitt. Hur stort barn kan man föda vaginalt?