Inlägg från: Ett två tre |Visa alla inlägg
  • Ett två tre

    Vi som hade BF i april 2008 - Tråd 10

    www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php

    Otäckt! Det står att pojken som bodde i vårt område och som dog hemma i badkaret för två veckor sen blev akut sjuk och dog av svininfluensa, hur kan det gå så fort? Hans småsyskon går på Mons dagis så att vi höll Mons hemma tills vaccinet hade tagit känns väldigt bra just nu även om inte det är nån garanti...

  • Ett två tre
    Eleonoratösen skrev 2009-11-18 08:03:45 följande:
    mathea: Usch så otäckt! I vår kommun har vi blivit erbjudna att ha barnen hemma avgiftsfritt i tre veckor om vi har dem hemma minst 3 veckor. Allt på grund av svininfluensan. Och vi har så klart nappat och det är ju bra för i nästa vecka kan Viola få vaccinet så lagom till hon fått bra skydd av sprutan har de här 3 veckorna gått.
    Vilken bra grej, det hade passat oss oxå eftersom vi hade Mons hemma i nästan 3 veckor men här har dom inget sånt erbjudande tyvärr. Vi betalar ju full avgift oxå trots att vi inte använder hela platsen, men det är ju visserligen frivilligt... Med facit i handen kunde vi haft en 50% dagisplats, men det är ju inte lätt att veta innan.

    I Norge har dom ökat antalet egenmeldingsdagar pga svininfluensan, det är sjukdagar man kan ha utan läkarintyg. I vanliga fall är det max 3, nu kan man vara hemma 8. Tror man kan få fler "sjuktbarn" (vab) dagar oxå nu, man har annars bara max 10 var i året. Nu är inte det nåt problem för oss då.

    Här har dom börjat vaccinera "friska" nu men i första omgången bara dom som är runt andra i riskgrupper som inte kan vaccineras själva. Föräldrar till barn under 6 mån, partner till gravida före v 12 mfl. Sen blir det väl oss nån gång om vi inte hinner få influensan innan dess, det är ju bara att vänta och se. Jag kommer vaccinera mig om jag hinner.
  • Ett två tre
    Tilcha skrev 2009-11-18 13:40:23 följande:
    Åh denna jäkla svininfluensa! Jag vet inte om vi ska vaccinera oss. Man hör ju så mycket olika hela tiden. Dels så är ju vaccinet framtaget väldigt snabbt och enligt min svåger (som är väldigt allmänbildad och världsvan) så har de sånt här vaccin i USA men där har man riktig äggvita men i Europa har de varit tvungna att ta fram en syntetisk version. De vet nästan ingenting om biverkningarna. Tänk om de visar sig först om flera år?! Vaccinet hjälper bara ca 90% av de som tar det. 50% blir lika sjuka av vaccinet som av själva influensan. osv osv. E lite osäker på om jag verkligen vill ge framförallt Tilja detta vaccin. Vi får se. Tror inte att vi får vaccinera oss än. Kanske Tilja får. Julklappar! Här blir det nog inte så mycket julklappar i år. Tilja får ju självklart nånting. Men Jimmy blev av med sin sjukersättning och har nu bara en liten lön eftersom han bara jobbar 25%. Verkar som att han kommer få tillbaka ersättningen iaf men FK e ju inte kända för att vara speciellt snabba när det gäller att betala ut pengar. Jag har varit sjuk och behövt VABBA en del från jobbet så jag kommer inte få full lön heller. Tänkte att den här månaden ska jag inte vara borta nånting så jag får full lön i december men d sket sig ju när jag blev förkyld i söndags. Ska iaf tillbaka till jobbet i morgon. Ni kommer aldrig orka läsa det här. hahaha Verkar som att vi kanske startar upp bebisfabriken till sommaren. Har en kompis som vill ha barn med sin kille (hennes första, hans femte) och eftersom vi (jag mest) vill ha en till så tänkte vi försöka få till en liten ungefär samtidigt. Spännande och lite nervöst att ha en liten bebis igen och nu med en 3-åring (som hon kommer vara då om det tar sig när jag vill) oxå.
    Jag hade precis samma tankar om vaccinet och hade inte Mons fått konstaterat astma så hade vi inte vaccinerat honom och antagligen inte oss själva heller. Mons fick sin spruta för precis två veckor sen, vi vågade inte chansa pga astman. Jag kommer vaccinera mig nu för att Mons ska vara ännu mindre utsatt för ev smitta, för även om han är vaccinerad så kan han ju få det. Sen blev jag lite nervös pga 12 åringen i vårat område som dog av svininfluensan för 2 veckor sen, han var frisk och tillhörde inte ens nån riskgrupp (som dom vet om)...

    Jag är oxå less på svininfluensan, jag var inte så nervös innan, men nu när Mons är i riskgruppen tänker jag mer på det, men vi försöker leva som vanligt så långt det går.

    Vi pratar oxå ganska mycket, tro det eller ej, om att kanske försöka skaffa syskon till Mons snart Vi är inte säkra på när det skulle passa bäst eftersom jag söker jobb, sen funderar jag på om jag kanske ska ta ny utbildning och då måste det passa med det, när hade det passat bäst att få syskon med tanke på ev inskolning till dagis mm mm. Det är så många grejer att tänka på att vi nog bara kommer kasta oss in i det, men jag vill gå ner några kilo till först. Man vet ju inte hur lång tid det tar att bli gravida den här gången så det får passa när det kommer Kanske vi startar samtidigt då panictjej För vi ska inte starta riktigt än...
  • Ett två tre

    Ekonomiskt hade det passat bäst för oss med BF juni-juli nångång, men juni-juli nästa år blir ju inte aktuellt och året efter känns för långt bort, men vi får se Plötsligt tar det lång tid och så blir det BF i juli 2011 ändå. Vi får bara vara hemma 56 veckor totalt så därför passar det bäst att få barn på sommaren med tanke på inskolning. I år hade vi haft jättestora problem med Mons dagissituation om inte jag hade varit arbetslös. En av oss hade varit tvugna att vara hemma april-augusti utan lön. Nu hade ju inte jag nån lön ändå så det löste sig ju

  • Ett två tre
    Eleonoratösen skrev 2009-11-18 15:34:34 följande:
    Jag oroar mig inte nämnvärt för vaccinet faktiskt. Och jag tror inte din kompis i USA har rätt. För man säger ju att folk inte ska ta vaccinet om man är äggallergiker just för att det inte är syntetiskt. Jag är faktiskt riktigt riktigt trött på alla myter, lögner och spekulationer kring detta vaccinet. Ja viruset är nytt, men sammansättningen i övrigt är inte ny. Och tiden för att göra detta vaccinet är inte så mycket kortare än för säsongsvaccinet. Det är ju bara det att vi som aldrig haft en inblick i vaccintillverkligen plötsligt har fått lite kunskap och då blir vi jätteoroliga. Och jag förstår inte de som tror att Staten gör detta för bli av med folk, är det ens någon som tror på det? Jag menar om alla skattebetalarna gick och dog av vaccinet så skulle Sverige gå under istället... Eller de som tror att viruset är tillverkat av vaccintillverkarna. Tror jag inte alls. Dock tror jag att de vaccinföretag som fick flest kunder är glada för att det är klart de tjänar pengar. Men de tjänar redan extremt mycket pengar genom sina andra mediciner. Nåväl, vi ska ta vaccinet, vi vill skydda Malva som inte kan vaccineras. Och maken har precis tillfrisknat från lunginflammation och det kommer ta upp till två månader innan han är helt återställd så honom behöver vi skydda också. Han är ju lugnast av oss alla och retar sig mest på att man har hajleverolja i vaccinet och han tycker synd om hajarna! Julklappar ja.... Malva får inte mycket. Det finns leksaker och det finns en del kläder. Däremot får de saker gemensamt som Viola redan kan nyttja. En leksaksspis med kastruller och redskap. Och några böcker och sedan får Viola lite kläder från meandi (Jag köpte mig själv en julklapp där också!) Sedan har vi önskar ett litet bord och två stolar som de kan ha. När lilla tjejen sover hela nätter (ja typ om ett år eller så) så kommer vi flytta upp till sovrummet uppe och då blir vårt nuvarande rum ett lekstrum till tjejerna. De har rätt små sovrum så jag tror det blir bra med ett lekrum och så behöver de inte dra sakerna från varandras rum och slåss om vem som ska ha vad i sitt rum. Visst de lär nog bråka en del ändå.
    Jag har mest varit rädd för att vi ska bli sjuka av vaccinet eftersom både jag och Mons brukar reagera ganska dåligt på vaccin generellt. Mons har blivit jättesjuk i princip alla gångerna han har blivit vaccinerad hitils och vi tänkte därför inte vaccinera honom eftersom dom vi känner som haft svininfluensan inte har varit mer sjuka än vid vanlig influensa. Han reagerade denna gången oxå men nu hade vi inget val kände vi. Biverkningar på lång sikt bekymrar mig inte jättemycket även om man inte kan veta om dom nu på förhand, men det gäller ju alla vacciner och vi har ju låtit honom få alla andra. Jag tror dom vet vad dom ger folk och att det inte är farligt. Jag är oxå trött på alla myter och spekulationer om både sjukdommen och vaccinet men jag förstår att man kan vara rädd för vaccinet ändå, det kan man ju vara för vaccin annars oxå, men samtidigt är ju väldigt få rädda för att vaccinera sig när dom ska utomlands t.ex.

    Men seriöst, finns det myter som säger att vaccinet är taget fram för att göra sig av med folk, haha, vem tror på det? Förlåt att jag skrattar Enligt nån undersökning är det flest högutbildade och höginkomsttagare som tar vaccinet + typ sjukhuspersonal och så, hade ju varit ganska korkat att göra sig av med alla dom kanske Jag har inte hört några såna dumma myter faktiskt och jag har egentligen från dag 1 stängt öronen för spekulationer eftersom det alltid kommer en massa dumt. Jag läste t.ex inte allt panictjej skrev om vad kompisen i USA hade sagt och kommenterade därför inte på det. Jag höll alltså inte med om just det där...
  • Ett två tre
    Eleonoratösen skrev 2009-11-18 21:05:48 följande:
    mathea: Du tänker som jag! Alla gånger Viola blivit vaccinerad har hon fått hög feber och vid andra gången hon blev vaccinerad blev hon dessutom totalt otröstlig. Det berodde nog på Prevenar som jag valde då jag är öronbarn och hoppas att hon inte får lika mycket som jag. Dessutom ingår den numera (men inte då) i det nationella vaccinationsprogrammet så jag tyckte det var lika bra. Vid MPR-sprutan läste jag att enbart 5-10 procent får feber och ännu färre får utslag. Viola fick så klart både feber och utslag! Du, bara idag så pratade mamma med en väninna som hon inte träffar så ofta och denna kvinna sa till mamma att hon INTE fick vaccinera sig. Hennes dotter som bodde utomlands hade hört där att "dom" (vilka de där "dom" var kunde hon inte förklara) gjort vaccinet för att ha ihjäl människor eller skada. Och i Frankrike där min syster bor går det rykten om att i Sverige där alla får vaccin kommer det snart grävas massgravar för alla som tagit vaccin. Så där vågar ingen ta vaccin, och de blir i och för inte erbjudna det heller.
    Ja Mons fick både feber och utslag av den han oxå. Vi är såna som reagerar negativt på antibiotika oxå. Nu har jag inte satt mig in i vad Tamiflu är som man år när man har svineinfluensa, men vi hade säkert reagerat på det oxå.

    Influensavaccin har ju funnits och använts i många år, grunddelen är ju den samma varje år, så om det stämmer att den är farlig hade det ju redan märkts från alla tidigare år. Biverkningar långt fram i tid kan man inte veta nu, men man kan ju heller inte veta att man inte är en av dom få som faktiskt dör av svineinfluensan.

    Nej det är alltid "dom", eller nåns farbror, eller nån som känner nån som jobbar där eller där... Det är ungefär som vandringshistorier, alltid är det nån som känner nån men det är aldrig nån som vet namnet på personen som faktiskt upplevde råttsvansen på pizzan, framkallade bilder och fick se sin tandborste i rumpan på någon eller jobbade i hemtjänsten och fick nötter serverat hos en äldre dam som senare visade sig vara M...
  • Ett två tre
    Tilcha skrev 2009-11-19 08:58:35 följande:
    Alltså jag känner bara att jag måste försvara mig lite. Min svåger som inte bor i USA men reser väldigt mycket världen över sa detta om äggvitan i vaccinet. Jag har inte sagt att jag tror på honom (han e ju ingen forskare, proffessor eller läkare) eller allt annat folk och press säger. Jag e ganska säker på att pressen sprider lika mycket felaktiga rykten om hur farlig själva influensan är som hur farligt vaccinet är.
    Här i Norge har media uppgiften att informera om såna saker som tex svineinfluensan. Det är dom som informerar om när det går att vaccinera sig, hade kampanjer om hur man kan skydda sig etc. Jag tycker inte det ha varit så mycket skrämselsskriverier här som det har varit i bl.a Sverige. Några artiklar har det ju varit om xx som inte fick vård bla bla, men annars har det varit ganska lugnt tycker jag. Men media brukar annars vara duktiga på skrämmande överskrifter, det säljer ju!

    Idag var det en ganska lugnande artikel istället, för mig som är äldre i alla fall www.vg.no/helse/svineinfluensa/artikkel.php Det står att 70% av dom som får influensan är under 30 år, det står dessutom att toppen av utbrottet kan vara nådd nu, det hade ju varit skönt Den brukar annars vara runt jul varje år när influensan kommer, är så trist när många är sjuka just då.

    Jaja. nog om svineinfluensan. Jag hoppas inga fler i tråden blir sjuka och att alla känner sig trygga i sina egna beslut om att vaccinera sig eller inte
  • Ett två tre
    Tilcha skrev 2009-11-19 09:26:25 följande:
    Men skräm mig inte nu när vi går i bebisplaner. Var det inte enklare ändå att få andra barnet? Tänkte på omställningen. Innan första barnet så kunda man ju göra precis vad som helst och sova hur länge man ville på helgerna osv. Men nu e man ju van att gå upp tidigt å behöva trösta mitt i nätterna å inte kunna göra vad som helst, när som helst.
    Fast jag blir lite skrämd av tanken på att gå igenom allt det jobbiga igen. Alla småjobbiga faser, tänderna, ett barn till som inte sover på nätterna mm. Nu har ju allt börjat gå ganska enkelt här hemma, med vissa undantag Jag är ganska bekväm av mig och trivs egentligen med hur vi har det nu, vi har hittat tillbaka till varandra som par, vardagen funkar, ja allt är egentligen bara bra, bara ett jobb som fattas. Så det känns lite skrämmande att riva upp allt igen genom att få en ny liten bebis, men förhoppningsvis går det lite enklare med nummer två Med första är man ju oftast lite mer nervös och osäker.
  • Ett två tre

    Sonjasessan: Man kan ha bollarna i en liten bassäng. Vi köpte en på rea i slutet av sommaren just med tanke på att ha bollar i. Mons fick en sån plastväska från ToysRus med massa bollar när han fyllde år som står i förrådet, tror det är 100 bollar i? Men fram till nu har han haft ett tält i vardagsrummet så bollarna har fått vänta lite Men tältet ska bort när julgranen ska in så efter jul kan bollarna och bassängen få komma fram

    Idag har Mons spis kommit i posten, den ser jättefin ut men den är inte ihopskruvad än. Ett tips till er andra som inte köpt julklappar än. Man får alltid en massa rabatter hos Ellos och dom rabatterna gäller oxå på leksaker, mattor och sånt. Vi betalade bara nån hundring för spisen som blir en julklapp från min farfar. Tidigare i höst köpte jag Kavat skor därifrån till Mons för halva priset Jag gillar inte helt deras kläder annars, men brukar köpa grejer till huset och så Bara ett tips!

Svar på tråden Vi som hade BF i april 2008 - Tråd 10