• kärålajn

    Tjäna pengar till skolklass. Hur?

    Min bästa kompis lillasyster bad mig om råd hur hon ska sälja saker å tjäna pengar till klassen. Hon bakade sist, hon var inte så sugen på att göra det igen. Jag har idètorka!! Nån som har nått annat tips?
    Dom ska ha nån slags marknad eller liknande så tror inte sockar eller annat som man kan sälja är av intresse. :)

  • Svar på tråden Tjäna pengar till skolklass. Hur?
  • Petris o Limpan

    Barnen i klassen kan göra konstverk (ett självporträtt, en vårblomma, julmotiv) som de anhöriga kan köpa för typ 10:- Det har varit poppis i den klassen jag jobbar i. Vi gjorde bilderna på en bildlektion i skolan.

  • Petris o Limpan

    Man kan köpa en fin nalle eller en stor fin tomte som man kan dra namn till. Ta tre hinkar med lock. Skriv ett namn på varje hink, ta blanka eller förtryckta lappar med de tre namnen på. De som kommer på marknaden köper en lapp för 5 eller 10:-. Skriver sitt egna namn på och stoppar i den hinken som de vill att nallen ska heta eller tror kommer vinna. Man kan ju gardera sig och lägga i alla hinkarna. Skriv tre lappar med namnen som står på hinkarna, be ett barn dra en lapp som avgör vad nallen "ska" heta. Sen drar man en lapp från den hink som har samma namn på sig som barnet drog. Den man drar från hinken får ta med sig nallen hem.
    Fattar du eller blev det rörigt???

  • Agapi

    Petris o Limpan skrev 2009-10-18 17:24:21 följande:


    Barnen i klassen kan göra konstverk (ett självporträtt, en vårblomma, julmotiv) som de anhöriga kan köpa för typ 10:- Det har varit poppis i den klassen jag jobbar i. Vi gjorde bilderna på en bildlektion i skolan.
    Sånnt tycker jag bara är dumt, då kan man ju likagärna be alla föräldrar betala in 10kg/barn. De är ju inte något någon utomstående skulle köpa, de tar ju bort hela iden om att barnen själva ska tjäna ihop pengarna och föräldrarna ska slippa betala.

    Något som min mammas väns barn har gjort i sin klass är att sälja saffran till jul och sen frön/lökar till våren. De har sålt jättebra, även utanför familjen
  • Kodia

    Man kan sätta ihop små paket med matchande servetter och ljus, som man tex slår in i cellofan och knyter fint band runt. Ljusen köper man naturligtvis billigt i storpack, och servetterna i någon billig affär. Sedan säljer man "presentförpackningarna" dyrt.

    Om marknaden inte är förrän lite närmare jul kan hon göra julgrupper. Be alla släktingar och vänner att bidra med gamla korgar, tomtar, julpynt mm, plocka kottar och mossa i skogen, och köp lite hyacinter, julstjärnor mm. Sedan är det bara att låta fantasin flöda!

    Man kan också binda fina kransar av en- eller granris, som man dekorerar med röda band, kottar mm. Det kräver dock att man får lov att ta ris i någons skog.

  • Wolfclaw

    På högstadiet gjorde vi en soaré med sketcher. Föreställningarna pågick två eller tre kvällar i rad. I priset ingick mat som vi lagade själva (typ nån svettig panpizza) . Det hela var mycket populärt och drog totalt in över 19 000 kr varav 4000 kr var reklampengar vi samlade ihop hos de lokala företagarna. De fick köpa en liten plats i programbladet som delades ut på kvällen.

    Dock var det en del jobb och hela högstadiet på nio klasser var engagerade men heltklart värt det.

  • Zasett

    Lite beroende på hur gammla barnen är, men kan de inte fixa en loppis, där alla i samhället får lämna in sina gamla saker som de inte vill ha längre, och så säljer de de på marknaden?

  • skogstomte

    Lite mer långsiktigt kanske men här säljer idrottsföreningen frallor på lördagsmornar. (i samarbete med ett lokalt bageri) man betalar i förväg för 5 eller 10 veckor sedan har man nybakade frallor hängande på dörren före 7 varje lördag mycket trevligt sätt att stödja idrottsföreningen på tycker jag som helst köper mina vanliga strumpor osv.

  • aldino89

    Ja det finns ju massor.


    Men jag kan tipsa om min granne som startat ett företag som hjälper klass elever och inte bara tänker på pengar. De har svanen märkta fina bords servetter med olika tryck på. En viss del av pengarna går även till BRIS företaget heter Servettkungen.nu 


    Skulle rekomendera dom starkt!


    servettkungen
  • Greta22

    På hösten kan man be barnen göra fina julkort, alltid uppskattat att köpa handgjorda julkort av barn. Man kan ju skicka dem och det är alltid roligare än att köpa dessa som finns i butiken. 
    Det är enkelt och kostar väldigt lite. Och de flesta behöver ändå köpa julkort, många skickar väl dem fortfarande?

  • aldino88

    när det nu är ett företag som servettkungen , då sköter de skattefrågor. 


    men om barnen samlar in själva ger det till läraren måste inte då läraren i sin tur skatta för dem? De samlar ju in pengar till någon vuxen klassmamma som ska använda pengarna inför deras klass resa. hur fungerar det?

  • richard8522

    Kolla in grannys.se en av få som är producent och därmed ger mest till klassen.
    Kokosbullar, punschrullar, chokladbollar, chokladflarn och drömmar i Januari samt även marknadens billigaste tacokrydda som ger fantasiskt vinst.
    mvh
    Richard

  • Issekatt

    Hej, kan tipsa om www.finsmakarna.se.

    De säljer lättsålda delikatesslådor med fokus på KRAV/ekologiska produkter. Kan vara kaffe, te, kex, olivolja, belgisk choklad etc. 

    Perfekt till klassresan, laget, klassen eller annan förening. 

    Lycka till :)

Svar på tråden Tjäna pengar till skolklass. Hur?