Inlägg från: Akvamarin |Visa alla inlägg
  • Akvamarin

    Bebis i Stockholm i mars 2010, del 2

    ppdatering av BF-Listan

    2/3 elzilen, hagsätra, första barnet.
    10/3 Jela86, Älvsjö, första barnet.
    10/3 JooCee, sollentuna, andra barnet
    10/3 Harmoni, södertälje, sjunde barnet
    11/3 DanneBromma och Solblomman 26, första barnet
    11/3 annaps, första barnet
    11/3 HelenaOlivia , första barnet
    12/3 1up, Råsunda. Första barnet (fjärde grav.).
    12/3 Kimso, Sundbyberg, Första barnet
    12/3 Queenofice, Upplands Väsby, Första barnet.
    13/3 LillaStollan, Bromma. Andra barnet.
    13/3 Alfalfafrö, Bromma, andra barnet.
    13/3 Akvamarin, Segeltorp, andra barnet
    16/3 Mollywood, Åkersberga, Första barnet.
    18/3 MiahMaria, Hammarbyhöjden. Första barnet
    18/3 Honeypie81, Vällingby, Andra barnet.
    18/3 Angelica 87, Kungsängen. Första barnet.
    20/3 catlin, Tyresö, Första barnet!
    21/3 Ulrika22, sundbyberg, 3:e barnet
    23/3 Smulison, Första barnet.
    25/3 Peepey, Hägersten. Första barnet. (andra grav efter ett MA i dec 2008)
    25/3 Trettioplussaren, Årsta. Första barnet.
    29/3 Lovi, Årsta. Första barnet
    29/3 Aulisa, Hägersten, första barnet

  • Akvamarin

    Halloj!

    Uppdaterade precis listan så att även jag kom med :). Väntar mitt andra barn den 13 mars, men i och med att det bir planerat snitt denna gång så kommerdatumet att flyttas till början av mars antar jag. Underbart att känna hur Mini rör sig därinne, börjar kännas lite mer verkligen nu oxå när magen putar lite grann.

    Har den stora turen att än så länge må bra och kan jobba heltid utan problem. Hoppas på att denna graviditet blir som den förra (förutom den extrema vitkuppgången på 25-30 kilo) då jag mådde prima och jobbade fram till vecka 38. Måste vara sååå långtråkigt för er som är sjukskrivna. Förstår att ni lägger tiden på shopping :). Jag har än så länge inte börjat shoppa loss till den nya familjemedlemmen, är lite skrockfull av mig. Tror jag väntar ett tag till, även om det kliar i shoppingfingrarna!!!!

  • Akvamarin

    I och med att jag kommer att förlösas med snitt dennas gång så hoppa nog över de vanliga förlossningsböckerna. Skulle dock gärna ta emot tips på böcker som mer ingående tar upp kejsarsnitt.

    Angående att orka jobba så kan jag ju tillägga att jag oxå har ett stilla ttand jobb med bra flexmöjligheter osv. För mig finns det, så länge man är frisk så klart, ingen ankledning att inte jobba. Tänker nog vara ledig 2 veckor innan bf för att få ta det lite lugnt. Med en snart treårig kille hemma så finns det inte stort utrymme för att vila...

  • Akvamarin

    Jag hade knappt några sammandragningar alls förra gången jag var gravid, men nu känner jag av det mycket mer när jag skyndar mig till bussen ellerstressar. Även om jag mår bra så känner jag mig mycket mer gravid denna gång jämfört med första gången. Är dessutom mycket mer känslig för tryck mot magen. För mig känns sammandragningar som att magen blir stenhård och spänd.

    Känner era män/sambos/pojkvänner/partners tydliga rörelser från bebisen? Jag är ju i vecka 23 och det är egentligen bara en gång som min man känt ordentligt. Jag känner ju av Mini hela tiden. men tydligen är det fortfarande ganska så lätta rörelser.

    Jag har gått upp knappt tre kilo än så länge. Gick upp väldigt mycket med sonen förra gången och är ärligt talat väldigt rädd för att gå upp lika mycket igen. Det vore ju en sak om det rann av när bebisen väl är född, men det verkar inte riktigt ligga för mig. Här är det stenhårt kämpande som gäller för att bli av med kilon. Det komiska är att jag precis hade nått min målvikt i somras när jag blev gravid igen... Denna gång vill jag inte behöva kämpa i två års tid för att komma i form igen. Trivs helt enkelt inte med mig själv då.

  • Akvamarin

    Jag är överhuvudtaget mycket sämre på att fotografera magen den här gången. Stackars bebisen, inet kommer vara lika väl dokumenterat som när storebror kom... Måste se till att skärpa mig, kommer ju ångra mig. Roligt att få se på era magar dock. Jämföra ska man ju inte göra, men det är rätt så kul :).

  • Akvamarin

    Nennegumman och 1up: Jag pratade med vårdguiden senast i torsdags och frågade om dos två (fick dos ett för ett par veckor sedan). Hon rekommenderade mig då att ta dos nr två. Idag när jag ringde till MVC så sa de att de precis hade fått nya direktiv. Gravida som är tidigare friska behöver bara en dos vaccin. Lite snurrigt är det med alla dessa olika direktiv... Ska fråga för säkerhets skull när jag ändå ska till MVC i nästa vecka.

  • Akvamarin

    Ja, det är klart att du ska gå. Vem vet alla MVC kanske inte ens har fått samma direktiv. Jag går i Liljeholmen... Ska som sagt fråga ännu en gång när jag ändå ska dit i nästa vecka.

  • Akvamarin

    Då är det alltså flera än jag som oroar sig för viktuppgång... Samtidigt som jag kan tycka att det är bra att jag är mer viktmedveten denna gång så blir jag lite irriterad över att man aldrig någonsin kan få släppa på hämningarna och bara äta det man vill. Jaja, det är bara att inse att man alltid kommer att behöva tänka på vad man stoppar i sig (på gott och ont). Jag har än så länge bara varit på mitt inskrivningssamtal på MVC, men ska på nästa besök i nästa vecka. Även om jag väger mig hemma så ska det bli spännande att se vad vågen hos dem säger. Hoppas på max 4-5 kilo upp.

    Har varit rätt så stressad på jobbet idag och genast säger magen ifrån med sammandragningar. Känns ändå rätt bra att kroppen reagerar, då måste man ju slå av på takten helt enkelt. Jobbar ju heltid och hoppas på att kunna göra det ända till slutet av graviditeten men då är det nog bäst att jag lyssnar på kroppen...

    Jag kan drömma lite konstigt, men än så länge inga mardrömmar tack å lov.

  • Akvamarin

    Yasuragi låter ju himmelskt! Har aldrig varit där, men blir inte mindre sugen på att testa nu :).

    Har ni förresten bestämt er för vagn ännu? Vi hade en bugaboo till sonen, men den sålde vi i vintras. Var otroligt nöjd med vagnen, men den är ju så otroligt vanlig nu så det känns lite trist att köpa en sån nu. Men är ju ute efter ungefär samma egenskaper. Har någon tips?

  • Akvamarin

    Yasuragi låter ju himmelskt! Har aldrig varit där, men blir inte mindre sugen på att testa nu :).

    Har ni förresten bestämt er för vagn ännu? Vi hade en bugaboo till sonen, men den sålde vi i vintras. Var otroligt nöjd med vagnen, men den är ju så otroligt vanlig nu så det känns lite trist att köpa en sån nu. Men är ju ute efter ungefär samma egenskaper. Har någon tips?

  • Akvamarin

    Jag tycker oxå Kronan är väldigt snygg och skulle jag vilja ha en vagn med fyra fasta stora hjul skulle jag utan tvekan välja den. Nu vill jag ju dock ha en lite mindre och smidigare van så svängbara framhjul är ett måste. Har kikat lite på Crescent Diva som på pappret ser ut att ha flera av de egenskaper jag söker.

    Angående förlossningsbrev som tidigare varit uppe i tråden så kommer jag väl inte behöva skriva något denna gång (antar jag) ska ju förlösas med planerat snitt och då är det väl knappast något man kan säga till om vad det gäller smärtlindring osv. Skrev dock ett förlossningsbrev vid förra graviditeten. Kan väl säga att i princip inget blev som jag hade tänkt mig, förutom att jag ville ha och fick barnmorskans hjälp med vägledning av smärtlindring. Allt om att förebygga sprickor osv kom liksom på kant när det blev superbråttom och sonen förlöstes med sugklocka. Sugklocka var en av de saker som jag i mitt brev hade skrivit upp som ett absolut no-no. Well, allt går helt enkelt inte att planera...

  • Akvamarin

    LillaStollan: Jag är van vid att man måste ta av liggdelen när man ska fälla ihop vagnen från min förra vagn. På Divan tror jag dock att man kan fälla ihop vagnen med sittdelen på? Har oxå hört det där om tröga knappar, men kanske de blir lite smidigare efter att man har använt den ett tag? Ska kika på den igen och överväga för- och nackdelarna... Tack för häjlpen!

  • Akvamarin

    LillaStollan - Stort tack för tipset. Kanske ska slå butiken en signal och kolla om de har några kvar och i vilka färger. Färgstark som jag är (not) så slår jag nog till på en grå... Hade en knallgrön bugaboo förra gången vilket jag iofs gillade, men nu blir det nog färgglad åkpåse istället.

  • Akvamarin

    Hoppar in på viktdiskussionen (även om det var ett tag sen ni hade den...). Jag håller stenkoll på vågen hela tiden och känner igen mig att känna det som att varje kilo man går upp är ett misslyckande, även om jag vet att det finns en mycket bra anledning till att jag går upp i vikt. Har haft ett gäng kilos övervikt lite då och då de senaste åren, men innan min son föddes var jag normalviktig och vältränad. Gick upp mellan 25-30 kilo med sonen och det tog mig drygt två år innan jag var nere i matchvikt igen. Å självklart dök då ett nytt plus upp, vilket ju såklart var jätteroligt, men rädslan för att behöva kämpa så hårt i två år för att gå ner alla kilon finns ändå där.

    Jag försöker att tänka på vad jag äter och vardagarna håller jag mig hyfsat så strikt, men disciplinen är helt klart väldigt sänkt och motivationen till att hålla sig smal infinner sig inte riktigt när man vet att man ändå ska vara rund om magen nu. Har inte gått upp så jättemycket ännu (drygt 4,5 kilo i v. 26), men jag vet ju att det blir allt svårare och svårare att behålla disciplinen. Jag älska allt som har med god mat, godis och choklad att göra så jag måste verkligen stålsätta mig...

    Lycka till förrsten ni som kämpar på med HP. Jag har den stora turen att ha ett jobb som är både flexibelt, stillasittande och inte alltför stressigt (arbetar på domstol), dessutom mår jag ju prima så jag kan förhoppningsvis jobba fram tills två veckor innan bf. Skulle verkligen inte palla med ett väldigt fysiskt arbete, så jag hoppas verkligen ni får igenom det.

    Är det förresten någon som är gravid med nr två som känner sig mycket mer gravid denna gången jämfört med förra? tycker helt klart att jag känns tyngre (även om jag gått upp mindre nu än vid samma tid med sonen) och lite mer orörlig. Har oxå mer sammandragningar denna gång.

    Oups, väldigt långt inlägg, men har inte varit inne på länge och då måste man ju skriva av sig :).

  • Akvamarin

    Stackare, hoppas verkligen magen är lite snällare mot dig framöver.

  • Akvamarin

    Ami G- grattis, vad skönt att det löste sig för dig. Måste vara skönt att kunna släppa den oron och få njuta lite.

    1up- läskigt, men vilken tur att du kollade upp det. Nu får du koncentrera dig på att ta det lugnt och få bebisen att stanna inne där tills det är dags. vad har du fått för förhållningsregler? är det sängläge som gäller, eller leva på som vanligt?

    Lilla Stollan- skönt att höra att det är någon annan än jag som känner likadant. är verkligen supergravid, trots att jag inte är speciellt tung eller har ont någonstans. Denna bebis verkar också vara mycket mer livlig än sonen, för honom fick jag lov att buffa till om dagarna för att få gensvar. Här behövs dock ingen buffning, det sparkar och buffas och har sig mest hela tiden. I och för sig rätt så skönt, för då vet man ju att det lever där inne.

    Känns helt otroligt att jag snart går in i vecka 27, tiden går så fort!!!!

  • Akvamarin

    Ändrar lite i bf-listan. Har nu fått datum för det planerade snittet som blir den 4 mars. Känns väldigt märkligt att ha fått ett datum när man vet att man ska få barn. Spännnade!!!!

    Vad kul att ni hade trevligt på fikadejten. Själv har jag väldigt svårt att komma ifrån då jag jobbar heltid och i princip hämtar sonen varje dag. Får se om jag hinner med något längre fram.

    2/3 elzilen, hagsätra, första barnet.
    4/3 Akvamarin, Segeltorp, andra barnet
    6/3 LirreT, Solna, första barnet
    8/3 Morrflis, Bromma, första barnet (fjärde grav)
    10/3 Jela86, Älvsjö, första barnet.
    10/3 JooCee, sollentuna, andra barnet
    10/3 Harmoni, södertälje, sjunde barnet
    11/3 Chanteuse, Trångsund, 6:e barnet, flicka
    11/3 DanneBromma och Solblomman 26, första barnet
    11/3 annaps, första barnet
    11/3 HelenaOlivia , första barnet
    12/3 1up, Råsunda. Första barnet (fjärde grav.).
    12/3 Kimso, Sundbyberg, Första barnet
    12/3 Queenofice, Upplands Väsby, Första barnet.
    13/3 LillaStollan, Bromma. Andra barnet.
    13/3 Alfalfafrö, Bromma, andra barnet.
    14/3 Nennegumman, Märsta, andra barnet
    16/3 Mollywood, Åkersberga, Första barnet.
    18/3 MiahMaria, Hammarbyhöjden. Första barnet
    18/3 Angelica 87, Kungsängen. Första barnet.
    19/3 kajomarepa, Bagarmossen, första barnet.
    20/3 catlin, Tyresö, Första barnet!
    21/3 Ulrika22, sundbyberg, 3:e barnet
    22/3 Sophia84, sundbyberg, första barnet.
    22/3 Peepey, Hägersten. Första barnet.
    23/3 Smulison, Första barnet.
    23/3 Honeypie81, Vällingby, andra barnet
    23/3 Sibirien, Stockholm, första barnet
    25/3 Trettioplussaren, Årsta. Första barnet.
    29/3 Lovi, Årsta. Första barnet
    29/3 Aulisa, Hägersten, första barnet
    31/3 Ami G, Östermalm, 1a barnet

Svar på tråden Bebis i Stockholm i mars 2010, del 2