• Ladyn

    gammal grädde? snabbt svar!

    Har lovat sonen pannkakor med grädde och sylt, pankkakorna är klar o jag skulle vispa den oöppnade grädden när jag ser att den gick ut den 1 nov, kan vi äta den nu?

    Jag är en sådan som tyvärr alltid slänger innan det ens hunnit bli gammalt nämligen...

    Sönerna är tyvärr sjuka så jag kan inte heller åka o köpa nu...

    HJÄLP!!!

  • Svar på tråden gammal grädde? snabbt svar!
  • After Forever

    Nej släng. Mjölkprodukter blir sura och oätbara snabbt.

  • Malindis

    Om den är oöppnad så är det inga problem att äta den. Men lukta på den för säkerhets skull.

  • AnnaVirrPanna

    lukta och smaka lite. du märker ju om den luktar eller smakar surt. det är garanterat inget fel på den.

  • BuoBä

    Om den stått i kylen oöppnad är den med allra största sannolikhet lika bra idag som den var 31 oktober. Öppna och lukta, som snövit sa. Är den sur känner du det garanterat på lukten. Luktar det ok är det bara att äta.

  • Cia o krabaten

    Mjölkprodukter är ok så länge de smakar ok.
    Öppna och smaka en pyttesmak så känner du.
    95% säker på att den är helt ok!

  • Fru Engman

    Ha det inte till det men du kan ju baka Lunsar/grova ringar senare... *mmm*


    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Saga&Sixten (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Stårschan
    Fru Engman skrev 2009-11-05 16:17:27 följande:
    Ha det inte till det men du kan ju baka Lunsar/grova ringar senare... *mmm*
    Varför skulle man inte ha den till pannkakor om den smakar bra?
    Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • Ladyn

    Tack alla för snabbt svar!

    Jag öppnade o luktade på den o den luktade ok så jag vispade iordning den men sen fegade jag ur, så jag fick en ARG sjuk 4åring som fick äta pannkakor med äppelmos istället

  • Stårschan
    Ladyn skrev 2009-11-05 17:00:44 följande:
    Tack alla för snabbt svar!Jag öppnade o luktade på den o den luktade ok så jag vispade iordning den men sen fegade jag ur, så jag fick en ARG sjuk 4åring som fick äta pannkakor med äppelmos istället
    Vilken elak mamma du var då! Hur i hela friden kan du fega ur när det LUKTAR OK?
    Vet gör blott den som vida far och färdas bland mycket folk
  • Ladyn

    Elak är väl ett litet hårt ord i sammanhanget va?!!

    Jag vågade inte riskera att vi och FRAMFÖRALLT inte min son åker på magsjuka bara pga lite grädde!

  • DonaAna

    Bättre att vara på den säkra sidan, Ladyn. Ett tips som jag lärde mig när jag jobbade på ett kafé är att hälla en skvätt av grädden i lite kaffe. Om det skär sig är den gammal, om inte så går det utmärkt att använda den. Funkar även med mjölk.

  • Ladyn
    DonaAna skrev 2009-11-05 17:35:10 följande:
    Bättre att vara på den säkra sidan, Ladyn. Ett tips som jag lärde mig när jag jobbade på ett kafé är att hälla en skvätt av grädden i lite kaffe. Om det skär sig är den gammal, om inte så går det utmärkt att använda den. Funkar även med mjölk.
    Å vilket bra tips, Tack!
  • drömhus

    grädde som börjar bli gammal blir besk först. Inte alls god alltså. Så gå på smak, inte lukt.

  • Lapplandspärlan
    DonaAna skrev 2009-11-05 17:35:10 följande:
    Bättre att vara på den säkra sidan, Ladyn. Ett tips som jag lärde mig när jag jobbade på ett kafé är att hälla en skvätt av grädden i lite kaffe. Om det skär sig är den gammal, om inte så går det utmärkt att använda den. Funkar även med mjölk.
    Så gör jag alltid oxå om jag blir osäker
  • Fru Engman
    Stårschan skrev 2009-11-05 16:31:54 följande:
    Varför skulle man inte ha den till pannkakor om den smakar bra?
    Jaha, smaka den bra? Det missa jag... Haha! Förlåt mig så hemskt mycket!!!
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Saga&Sixten (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • klyban
    Adam11 skrev 2017-12-05 00:57:12 följande:
    Datum på mejerivaror är sista försäljningsdag,inte bästföre

    Man får sälja en produkten även efter bästföredatumet.
    Det är sista förbrukningsdag man inte får sälja senare

    Det är få varor som idag har ett sista förbrukningsdag.


    Köpt många bra saker som gått över bästföredatumet och extremt billiga, och där det inte spelar någon roll.
    Som tex creme fraich, ketchup(köpte 14 flaskor, dessa räckte väl i 3år till tror jag innan de var slut).
    Fransyska är en fin som kan bli väldigt billig, men här måste man verkligen öga igenom bra, för det kan vara dåligt, men troligtvis inte.
    En som jag alltid undviker är fläskkött, det är alldeles för ofta mediokert/dåligt vid datumet.
    Och inte värt ens uppmärksamhet.


    hur många meter var det?
Svar på tråden gammal grädde? snabbt svar!