• Söta Nasse

    Stockholmare med sommarbebisar -08 babblar vidare

    Stockholmare med sommarbebisar
    Här finns vi som fick våra underbara småttingar sommaren 08!

    Tidigare trådar
    Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-263/m25802882.html
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-229/m28556946.html
    Tredje tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-229/m31592379.html
    Fjärde tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-271/m40328439.html
    femte tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-285/m45395560.html

  • Svar på tråden Stockholmare med sommarbebisar -08 babblar vidare
  • Nettan1

    Tack för att du orkade ta dig tid
    Tänkte igår att jag skulle fixa en ny tråd men har bara startat kanske 1 tråd och det var väl 2 år sedan. Kom inte på hur man gjorde.
    Jag så sjuk dålig på allt som har med datorer och teknik att göra.

    Hur är det med er allihopa?
    Var så länge sen man hörde något.

    Snart dags för Hampus 18 månaders koll
    Får uppdatera lite efter det.

    Idag känner jag mig jätte duktig, gick upp 7.45, precis innan Magnus och barnen gick. Jag hade lätt kunnat somna till och sovit ett par timmar till.
    Nu sitter jag och äter frukost och ska snart göra mig iordning för att gå till gymmet.
    Förutsättningen för att jag skulle hinna träna idag var att göra det innan allt annat jag inplanerat idag. måste vara färdig på gymmet kl.10 och jag tror nog att jag ska fixa det.

  • Lejån

    tack för länken!

    Får väl se om det är några som hittar hit.


    längtar efter sommar & sol
  • Mamma till Cleo och Abbe

    Halloj!

    Kikar in i Idolpausen. Här är vi:) Vi mår bra och livet leker faktiskt! Hoppas ni mår bra alla. Ska verkligen bli bättre på att skriva, är ju nyfiken på hur ni har det allihop. Kanske kan försöka få ihop en fika någon helg???

  • Söta Nasse

    Här känns det lite trögt just nu. söker jobb som bara den för att kunna få mer i lån och flytta tillbaka till sthlm någon gång, men vi vill gärna ha villa, radhus7kedjehus eller liknande då.

    Oskar går sina 25timmar på dagis och trivs väldigt bra. Han har gråtit 2 ggr vid lämning och det förvånar mig. Fröknarna säger att han är ett riktigt dagisbarn haha.
    Mitt lilla monster har dessutom lärt sig att klättra över spjälsängen så i lördags var vi och köpte barnsäng åt honom.

    här hemma fortsätter jag med min renovering för att få så mycket som möjligt i vinst när vi säljer. Bör få några hundra tusen i vinst och det behövs ju i insats till dyrare lya. Har kvar att sätta in en dörrkarm, lite målning för hand i barnens rum och sedan bygga en låda för vattenrören i hallen och även lägga golv där. Sedan ska jag inte göra så mycket mer än att byta badrumsskåpet som jag slog sönder också.

    Men mitt arga humör är borta med vinden, det försvann med värken.
    Jag har gått hos en naprapat. tänkte att eftersom att läkarna inte kan göra något kanske det kan vara värt ett försök. Naprapaten rättade till hela kroppen och efter det började hela bäckenet hoppa till och det bara blixtrade till av smärta. Jag har nämligen gått med hela bäckenet snett och det är det som orsakat denna hemska smärta. och när han rättade tillbaka det ville det tillbaka till fel ställe eftersom att muskler och allt har påverkats. Inte konstigt att man har ont om man felbelastar hela kroppen.
    Nu får jag vrida tillbaka bäckenet typ minst 10ggr per dag,då det är så ostabilt, men jag har knappt ont längre. Bara när jag anstränger mig fel eller bär barnen för mycket eller liknande.
    jag är bara såå glad. De jäkla läkarna har jag lusta att anmäla

  • jenn79

    tack nasse för länken.

    Jag är som sagt garvid igen i vecka 13 och har kräkts sen vecka 4 Livet suger rejält med andra ord.

    Och mitt i det har vi flyttat och renoverat.

    Men nu ska jag förhoppningsvis har lite mer tid och ork att sitta vid datorn

    Kram på er alla.

  • Nettan1
    jenn79 skrev 2009-11-17 08:21:03 följande:
    tack nasse för länken.Jag är som sagt garvid igen i vecka 13 och har kräkts sen vecka 4 Livet suger rejält med andra ord.Och mitt i det har vi flyttat och renoverat. Men nu ska jag förhoppningsvis har lite mer tid och ork att sitta vid datornKram på er alla.
    GRATTIS
    Vad roligt med en till liten.
    Så ni har flyttat nu, var bor ni nu?

    Cleos mamma skrev 2009-11-06 20:47:30 följande:
    Halloj!Kikar in i Idolpausen. Här är vi:) Vi mår bra och livet leker faktiskt! Hoppas ni mår bra alla. Ska verkligen bli bättre på att skriva, är ju nyfiken på hur ni har det allihop. Kanske kan försöka få ihop en fika någon helg???
    En fika låter trevligt

    Nu har vi varit på 18 månaders koll och det var verkligen inte Hampus dag.
    Han var så arg för att han inte fick vara i vänt/lek rummet och gunga på gung häst och åka rutschkana. Och så verkade han ha sovit dåligt både under natten och vilan precis innan. Han bara skrek och kastade sig runt på golvet, inget var bra. Och helt plötsligt så kunde han hamna under skrivbordet och så skrattade han några sekunder för att sedan återgå till att vara arg.
    Han visade verkligen att han har ett ordentilgt humör och egen vilja.
    Annars så brukar han alltid vara så glad.
    Vi fick väga han med kläder på, men det var ändå svårt att få han på vågen, mäta gick lite bättre.
    Ingen vaccinering idag, vi avvaktar då vi ska till barnläkarmottagningen om knapt 2 veckor. Blir förmodligen vaccin mot nya influensan då istället, han har ju förkylnings astma så det skulle vara skönt att vaccinera han nu om de nu har beslutat sig för att göra det på barn mellan 6mån - 3år.

    Nu väger iallfall Hampus 11.1kg (ca. vi fick dra av lite för kläderna) och är 83cm lång, 48 cm runt huvudet.
  • Söta Nasse

    En fika låter kul, men man kanske ska träffas på ett lekland eller så nu när barnen blivit så stora.

    Hur gör ni med vaccinering? Vi har bokat tid på lördag så då får hela familjen en varsin spruta.

    Någon mer som har öronbarn? Vi har haft 6öroninflammationer sen i juli, 3 på lucas och 3 på oskar på bara 2mån. Har tid i dec för att diskutera rör i öronen.

    Oskar är fortfarande liten 77cm och 10,2kg. min lilla gosegris.

    jenn79
    'usch, jag lider med dig. sa inte du att ni inte skulle ha fler?

    Vi är båda sugna på en till nu när jag inte har så ont längre, men då lär jag väl bli heltids sjukskriven så fort hormonerna börjar mjuka upp bäckenet ännu mer. sen har jag verkligen ingen lust att börja om med allt, inte få sova, blöjbarn, föräldraledighet mm.

    Jag vill ju satsa lite på mig själv nu. göra min bröstförstoring för en gångs skull. Ska ta gubbens julbonus tilldet. hoppas bara att han får ut mycket så att det täcker operationen.

    nu sitter jag och väntar på att min bror ska komma och hjälpa mig att handal på bauhaus och sedan bygga en låda för vattenrören i hallen.
    sen är det bara lite takmålning, sätta in en dörrkarm och lägga golv i hallen kvar.
    Sen kan vi börja planera försäljning.

  • Nettan1

    Vi var på bvc och vaccinerade oss (inte Hampus) förra veckan.
    De vaccinerade barn och medföljande förälder så det var perfekt.
    Vi hade inte tänkt att vaccinera oss, ev. Hampus då vi trode att han var i riskgruppen.
    Han har förkylnings astma och blir jämt jätte sjuk av minsta lilla förkylning. Han var ju nära att få lunginflammation flera gånger förra vintern och fick falsk krupp flera gånger.
    Men tydligen så räknas inte förkylnings astma till riskgrupperna då det inte är kroniskt. Jag tycker det är lite konstigt då vi och hans äkare vet hur dålig han blir.
    Dom verkar ju iallfall ha ändrat reglerna nu så den 30 nov. ska vi till barnläkaren så får vi se vad dom säger. Behöver iallfall ha den tiden för att gå igenom astma medicinerna igen. Han behövde inga mediciner under sommaren så nu har man ju nästan glömt bort hur man skulle göra. Dessutom väger han mer nu så nu är det väl andra doceringar.
    Vi vaccinerade oss iallfall för nu känns det som om vi har gjort vad vi kan för att försöka hålla Hampus frisk. Självklart kan han bli smittad av andra men det känns lite säkrare att vi inte behöver smitta honom.
    Vi passade på med en gång då vi bestämt oss, kan ju tydligen ta ett par veckor innan vaccinet börjar värka.

  • Lejån

    Nettan1;
    Har ni frågat igen angående riskgrupp för honom? Tidigare fick vi info att Anton inte tillhörde riskgrupp just precis av den anledning du säger, att det inte är kroniskt men sedan så ändrade de till att han tillhörde riskgrupp iaf. Fast det kanske beror på att han kör kombinationen förkylningsastma och krupp samtidigt.

    Fast storasyster blev kallad när riskgrupperna fick, och hon har bara förkylningsastma.

    vi har alltså vaccinerat båda barnen. Jag skulle INTE vilja att A blev sjuk i det där eländet med tanke på att han blev inlagd sist av en vanlig förkylning...


    längtar efter sommar & sol
  • Nettan1
    Lejån skrev 2009-11-19 19:42:14 följande:
    Nettan1; Har ni frågat igen angående riskgrupp för honom? Tidigare fick vi info att Anton inte tillhörde riskgrupp just precis av den anledning du säger, att det inte är kroniskt men sedan så ändrade de till att han tillhörde riskgrupp iaf. Fast det kanske beror på att han kör kombinationen förkylningsastma och krupp samtidigt. Fast storasyster blev kallad när riskgrupperna fick, och hon har bara förkylningsastma. vi har alltså vaccinerat båda barnen. Jag skulle INTE vilja att A blev sjuk i det där eländet med tanke på att han blev inlagd sist av en vanlig förkylning...
    Hampus har ju också haft kombinationen förkylningsastma/krupp.
    Pratade med bvc och se att vi skulle kontakta barnläkarmottagningen då bvc ej vaccinerar barn under 3 år i riskgrupper. Gick till barnläkarmottagningen och fick ett snabt svar att Nej förkylningsastma är inte kroniskt så de ligger inte inom riskgrupperna. Bokade då in en tid ho läkaren så då får vi ta den diskutionen då.
    Men om jag inte fattat det fel så vaccineras väl små barn nu iallfall.
  • Lejån
    Nettan1 skrev 2009-11-19 19:53:08 följande:
    Hampus har ju också haft kombinationen förkylningsastma/krupp.Pratade med bvc och se att vi skulle kontakta barnläkarmottagningen då bvc ej vaccinerar barn under 3 år i riskgrupper. Gick till barnläkarmottagningen och fick ett snabt svar att Nej förkylningsastma är inte kroniskt så de ligger inte inom riskgrupperna. Bokade då in en tid ho läkaren så då får vi ta den diskutionen då.Men om jag inte fattat det fel så vaccineras väl små barn nu iallfall.
    Konstigt det är att de gör så olika! Mickis blev kallad till barnläkarmottagningen då det är dit hon gått för sin astmamedicin/fd allergi. Anton fick vaccin av sin husläkare som även är läkare på bvc.

    Men ja, nu får man ju vaccinera i vilket fall som helst.
    längtar efter sommar & sol
  • Söta Nasse

    nettan
    vet du något om runby? vi tänkte åka på visning där. håller på och säljer vårat nu och lär gå med ordentlig vinst till skillnad från förra gången. Det tråkiga är bara att det nu är färdigrenoverat och vi inte får njuta av det.

    sök på kummingatan 15a i uppsala så kan ni se våra bilder

  • Nettan1

    Söta Nasse skrev 2009-12-07 11:27:14 följande:


    nettanvet du något om runby? vi tänkte åka på visning där. håller på och säljer vårat nu och lär gå med ordentlig vinst till skillnad från förra gången. Det tråkiga är bara att det nu är färdigrenoverat och vi inte får njuta av det.sök på kummingatan 15a i uppsala så kan ni se våra bilder
    Jag har ju lärt mig sen jag flyttade till väsby att runby är fle sida av väsby.
    Sen beror det väl lite på var i runby ni tittar.
    Är det i närheten av station så är det ju helt okej men ligger det en bit bort så är det nog ganska så dåligt med komunikationer och långt ifrån affärer.
    Men det känns iallfall som ett ganska så lugnt område.
  • Smillis

    Hej alla i tråden!
    Söta Nasse: Var precis inne och tittade på din lägenhet, jättefint kök ni gjort! Var bor ni nu om man får fråga? Ni hade ju så lite möbler. Vi ska också gå igång med renovering av vårt kök efter julhelgen.. ska bli spännande. Läste också om din ryggvärk som försvann, helt fantastiskt, vad skönt!

    Grattis också Jenn till nya bebisen! Kan ju samtidigt meddela att Smilla ska bli storasyster i juni. Är nu i vecka 13 och har, jämfört mot förra gången, mått uselt. Konstant illamående och sjukligt trött men det beror väl på att man stressar, jobbar heltid och är totalt otränad?

    En fikaträff snart vore trevligt! Kanske vi kan få till efter julhelgen. Vore så kul att se er och de små trollen.

    Kram och ha det bra!

  • Söta Nasse

    smillis
    vi bor i uppsala
    mäklaren ville ha det kalt, så att det såg stort och luftigt ut. fast vi tycker om det strikt och sparsmakat, så vi har ju inte överdrivet mycket mer än på bilderna.

    vi har däremot beslutat oss för att lägga ner försäljningen eftersom att vi bara får låna till ett riktigt renoveringsobjekt, då jag inte får några pengar alls.
    Nu när vi blevc klara med det sista inför visningarna så vill vi verkligen få njuta av det också. tror att vi är lyckligare av att min man får pendla än att köpa en liten lägenhet med mega renoveringsbehov. Vill ju njuta lite nu när jag inte har ont heller.

    det enda vi har var att renovera här är ju att lägga nytt golv i vardagsrummet, bygga altan och sen någon gång även renovera badrummet, men det håller några år till. badrummet får man ju se till att ta innan rotavdraget försvinner i alla fall.

    får pröjsa mäklaren lite nu när han har jobbat i onödan,men det kan det vara värt.

  • Nettan1

    Söta Nasse: Synd att ni inte kan låna så mycket som ni vill men det måste ju också vara skönt att få njuta lite av det ni gjort i er lägenhet nu.
    Hoppas på att få börja jobba så småningom så vi också kan få ett bra lån och flytta till radhus.
    Jag kommer förmodligen börja arbetsträna i januari och sedan tar det väl 6-10 månader innan jag förhoppningsvis kan gå över på en anställning. Sen tar det ju ytterligare 6 månader innan jag kanske kan få en fast anställning, så det blir inget radhus närmaste året.
    Vi ska iallfall flytta ur vår lägenhet i april, de håller på med stammbyte/förnyelsearbete nu. Vi kikar runt lite på väsby hem, signalisten och sigtuna hem. Om något lockande dyker upp med inflytt i april/maj så tar vi nog det. Annars så måste vi bo i en möblerad evakueringslägenhet i 4-5 månader innan vi får flytta in i vår gamla lägenhet igen. Men då kommer allt vara nytt, så det är ju något att se fram emot men vi ser inte fram emot den sjukt höga hyran vi kommer få när allt är färdigt.

    Nu ska jag ta hand om julgodiset jag bakat ikväll, blev en hel del
    Sen borde jag nog komma i säng, Hampus har varit lite dålig så det finns väl risk för att han inte kommer sova helt bra i natt.

  • Nettan1

    Var tog ni vägen????

    Hoppas alla har haft en härlig Jul och en bra start på det nya året.

Svar på tråden Stockholmare med sommarbebisar -08 babblar vidare