• Hannajo

    Decemberbarn 2004 del 20

    20-trådsjubilem för oss decemberbarnsmammor!
    Och snart fyller de fem år!


    Länk till förra tråden:

    www.familjeliv.se/Forum-11-267/m46283292.html

    Vi som är aktiva i tråden:
    limmelime: Moa 011206, Emil 041202
    babylove: Elena 041202, Elektra 061022
    doddit: Anton 041203, Minja 071203
    Piffan:Emil 041208,Agnes 090213,Matilda,Johanna,Bonusar födda 02(tvillingar)
    Hannajo: Mathilda, Josefin, Kalle (tonårsbonusar) Elvira 041210, Oskar 080606
    delifi2: Felicia-91, Emily -93, Elliot 041210, William 090908
    Kaktusen: Sebastian 041212, Ludvig 090112
    Pixy: Felix 041213, My 061003, Alvin 090327
    Thats me: Agaton 041214
    sthlmstjejen: Ella 041225, Milo 061206 och Frida 080829.

  • Svar på tråden Decemberbarn 2004 del 20
  • Hannajo
    camas skrev 2010-01-06 14:04:36 följande:
    japp :DJag tycker det känns så läskigt nu när vi fått papper om att vi måste välja förskoleklass eller grundskola till hösten... jag tycker han är för liten... han har ju nyss fyllt 5 år ju...han kommer vara 6½ när han börjar grundskolan ju... Hur har ni andra gjort?Han kommer ju alltid vara minst (yngst) i klassen. "får" man vänta tills han är 7½ och börja grundskolan eller är det försent då?många frågor och känns som om att man verkligen måste göra ett perfekt val nu... :S
    Vi har skrivit lite om det tidigare, jag resonerar som så att så länge som förskolepersonalen tycker att hon hänger med de övriga i gruppen så får hon börja skolan med de andra. Skulle förskolepersonalen tycka (vilket de inte gör) att hon behöver ett år till på förskolan/i förskoleklass, så skulle jag lita på dem.
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • delifi2
    camas skrev 2010-01-06 14:04:36 följande:
    japp :D Jag tycker det känns så läskigt nu när vi fått papper om att vi måste välja förskoleklass eller grundskola till hösten... jag tycker han är för liten... han har ju nyss fyllt 5 år ju... han kommer vara 6½ när han börjar grundskolan ju... Hur har ni andra gjort? Han kommer ju alltid vara minst (yngst) i klassen. "får" man vänta tills han är 7½ och börja grundskolan eller är det försent då? många frågor och känns som om att man verkligen måste göra ett perfekt val nu... :S
    å det känns läskigt

    tycker Elliot är för liten oxå, dels är han vldigt kortvuxen och dels så pratar han inte så bra och dels gillar han inte stora grupper eller när nåt är nytt.
    nu har han visserligen utvecklas bra de senaste halvåret men jag är fortfarande mella kvalet och valet hur jag ska göra.
    har tvekat fram å tbx jättelänge nu som ni andra säkert känner till

    Man kan vänta 1 år, men den frågan jag har ställt mig är mest om hur kompisläget är, Elliot kommer inte ha några kompsiar som börjar samtidigt som honom utan de är 1 månad yngre typ än vad han är.

    När du skriver grundskolan så menar du 6-års verksamheten väl? bara undrar.

    Kolla upp iaf om man kan gå om 1 klass om det skulel stöta på problem senare.
    om vi nu säger att han börjar 1 år senare men man märker i 2:an att han int ehänger med utan måste gå så får de inte göra det i våran kommun eftersom han har "hoppat" över 1 år och började 1 år senare.
  • camas
    delifi2 skrev 2010-01-07 23:43:46 följande:
    å det känns läskigt tycker Elliot är för liten oxå, dels är han vldigt kortvuxen och dels så pratar han inte så bra och dels gillar han inte stora grupper eller när nåt är nytt.nu har han visserligen utvecklas bra de senaste halvåret men jag är fortfarande mella kvalet och valet hur jag ska göra.har tvekat fram å tbx jättelänge nu som ni andra säkert känner till Man kan vänta 1 år, men den frågan jag har ställt mig är mest om hur kompisläget är, Elliot kommer inte ha några kompsiar som börjar samtidigt som honom utan de är 1 månad yngre typ än vad han är.När du skriver grundskolan så menar du 6-års verksamheten väl? bara undrar.Kolla upp iaf om man kan gå om 1 klass om det skulel stöta på problem senare.om vi nu säger att han börjar 1 år senare men man märker i 2:an att han int ehänger med utan måste gå så får de inte göra det i våran kommun eftersom han har "hoppat" över 1 år och började 1 år senare.
    Filip min son kommer vara 5 år och 8 mån när han börjar 6-års verksamheten (förskolan)... och han kommer vara 6 år och 8 månader när han börjar grundskolan (alltså första klass)...
    Filip 041227 och Tea 080401
  • Kaktusen

    Sebastian kommer att börja i höst. Detta trots att han är huvudet kortare än alla andra i samma ålder (han väger bara 15,5 kilo!) och trots att jag tycker att min son fortfarande är min lilla kille som inte ska börja tampas med skola än!


    Skämt åsido, han är smart och duktig och han pratar hela tiden och uttrycker sig mycket bättre än andra vi känner som är lika gamla så det går nog bra. Wow, som jag skryter! Haha!

  • Hannajo
    Kaktusen skrev 2010-01-09 20:13:21 följande:
    Sebastian kommer att börja i höst. Detta trots att han är huvudet kortare än alla andra i samma ålder (han väger bara 15,5 kilo!) och trots att jag tycker att min son fortfarande är min lilla kille som inte ska börja tampas med skola än! Skämt åsido, han är smart och duktig och han pratar hela tiden och uttrycker sig mycket bättre än andra vi känner som är lika gamla så det går nog bra. Wow, som jag skryter! Haha!
    Man får skryta om sina barn
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • sthlmstjejen

    Kaktusen: Han väger lika mkt som min 3 åring Hur lång är han då?

    Eftersom både jag o mannen är långa så är barnen ganska långa också. Ella tillhör iaf mitten gällande längden och då är hon yngst av alla, de flesta är minst ett halvår äldre på dagis.

    I februari ska vi ansöka om skola, ska bli spännande, jag tror ändå att hon är mogen för det då hon hänger med på allt de gör på dagis (hon går ju i en 04-grupp).

  • babylove

    Hej allihopa och god fortsättning!
    Hoppas 2010 blir ett bra år med 0 sjukdomar ! Det enda jag önskar mig plus en skön semester o värme:) Snart är det dags att välja skola för våra 5-åringar, vi ska på öppet hus på de 2 skolorna som finns i vårt område. Superspännande ! Barnen leker så fint nu ibland är det som om jag ej finns i huset, de har så härliga lekar, ena gången ska de åka till Grekland och packar allt de ska ha med sig, andra gången är de i skolan! Fasen vad tiden går fort, snart vill de väl bara vara med kompisar..snyft.
    Hur väljer ni skola? Tänker ni på att barnens kompisar eller bästa pedagogerna? Jag funderar mkt på detta då jag är lärare själv och vet att det finns både bra o dåliga skolor. Skolgång är såå viktigt !

  • Hannajo
    babylove skrev 2010-01-11 15:17:32 följande:
    Hej allihopa och god fortsättning!Hoppas 2010 blir ett bra år med 0 sjukdomar ! Det enda jag önskar mig plus en skön semester o värme:) Snart är det dags att välja skola för våra 5-åringar, vi ska på öppet hus på de 2 skolorna som finns i vårt område. Superspännande ! Barnen leker så fint nu ibland är det som om jag ej finns i huset, de har så härliga lekar, ena gången ska de åka till Grekland och packar allt de ska ha med sig, andra gången är de i skolan! Fasen vad tiden går fort, snart vill de väl bara vara med kompisar..snyft.Hur väljer ni skola? Tänker ni på att barnens kompisar eller bästa pedagogerna? Jag funderar mkt på detta då jag är lärare själv och vet att det finns både bra o dåliga skolor. Skolgång är såå viktigt !
    Elvira kommer att fortsätta med sin 5-årsgrupp och en av pedagogerna därifrån även i förskoleklassen, det känns tryggt och bra och pedagogerna är suveräna. De är redan i samma hus som skolan. Det är den skola där jag jobbade innan föräldraledigheten med Oskar, den skolan som jag tycker är bäst i kommunen! Så om nu inte kommunen får för sig att göra fler omorganisationer för att spara pengar så kommer det nog att bli bra!
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Pixy
    babylove skrev 2010-01-11 15:17:32 följande:
    Hej allihopa och god fortsättning! Hoppas 2010 blir ett bra år med 0 sjukdomar ! Det enda jag önskar mig plus en skön semester o värme:) Snart är det dags att välja skola för våra 5-åringar, vi ska på öppet hus på de 2 skolorna som finns i vårt område. Superspännande ! Barnen leker så fint nu ibland är det som om jag ej finns i huset, de har så härliga lekar, ena gången ska de åka till Grekland och packar allt de ska ha med sig, andra gången är de i skolan! Fasen vad tiden går fort, snart vill de väl bara vara med kompisar..snyft. Hur väljer ni skola? Tänker ni på att barnens kompisar eller bästa pedagogerna? Jag funderar mkt på detta då jag är lärare själv och vet att det finns både bra o dåliga skolor. Skolgång är såå viktigt !
    Är också lärare och vill också ha bra pedagoger, gilla deras arbetssätt och att han får gå med sina vänner. Tyvärr har vi inget alternativ vad gäller förskoleklass då det f.o.m i år är "en skola under två tak" i vårt område. Förskoleklasserna håller till på den ena skolan så det är bara till att välja den. Det positiva är att han redan känner personalen och barnen eftersom han går förskola som håller till på den skolan och de samarbetar väldigt mycket med skolan, vilket är skönt. MEN jag har själv jobbat där en sväng och är inget större fan av själva skolan men nu är läget som det är.... Tur är att barnen går 2:an till 9:an på den andra skolan så personalen blir iaf bättre:)
Svar på tråden Decemberbarn 2004 del 20