• sarsparis

    Hur viktigt är det att barn dricker just mjölk egentligen?

    Min 20 mån vägrar dricka mjölk, det går helt enkelt inte, vi har provat olika sätt. Nu har vi gett upp helt och hållet och han dricker vatten. Men nu säger förskolan att de tär så viktigt att han dricker mjölk för att han ska få i sig tillräckligt med kalk och de tycker att vi ska kontakta bvc då han kanske behöver kalktabletter.

    Hur ligger det till egentligen? Han äter fil till frukost varje dag. Räcker det? då han inte äter välling på kvällen får han lite fil eller yoghurt även till kvällen.

  • Svar på tråden Hur viktigt är det att barn dricker just mjölk egentligen?
  • Blue Bear

    Undrar det samma.. Min som hatar enbart mjölk - han vill helt enkelt inte dricka det och blir skitarg om jag erbjuder honom det.. men han älskarandra mjölkprodukter som ost, keso, fil, yoghurt, creme fraiche osv.

  • Juppepuppe

    Samma här. Vår dotter är snart 2,5 och dricker aldrig mjölk. Vi har till och med lockat med o´boy, men hon vill inte ha.
    Jag har tagit upp det med bvc men de tyckte inte jag behövde oroa mig eftersom hon äter smör, ost och yoghurt.

  • UmeåElin

    Alltså, det är nog bäst att fråga BVC, men jag vet att jag redan som tvååring bojkottade mjölk som dryck och att mina oroliga föräldrar fick till svar (på 80-talet) att det är okej så länge man ser till att barnet äter fil, ost och andra mjölkprodukter istället.

  • sarsparis

    Har nu tagit reda på att barn ska ha ca 600 mg kalcium/dag, filen innehåller 129 mg/ 1 dl, så via filen får han i sig ca 250 mg om inte mer, sen är det ju ofta mjölkprodukter i mat, han äter smör.....men fråga är om det verkligen räcker???

    Nån mer som har kunskap om detta?

  • Leora

    Enligt SLV så behöver små barn få i sig ca ½ liter mjölk/mejeriprodukter per dag. Om man räknar i ren mjölk så motsvarar det 600 mg kalcium/dag, så det kan ju vara en riktlinje. Barn som äter både fil, yoghurt, ost, mejeri i mat (typ sås etc.) får i regel i sig det som behövs ändå. Vår 1-åring är inte så överdrivet förtjust i att dricka mjölk heller, men han äter ju ost och fil (och välling) istället.

  • Majsan70

    Finns massa annan mat som innehåller kalcium. Det är ju oerhört många barn som inte dricker mjölk av en eller annan anledning.

  • UpsyDaisy

    Jag har fått höra att det svenska samhället grovt överdriver behovet av mjölk. Det är tvärtom inte särskilt naturligt att dricka ko-mjölk...inget annan djur i naturen dricker mjölk efter bebis-tiden.

    Själv avskydde jag mjölk som barn men tvingades dricka det i skolan och på dagis. Fick ont i magen och mådde dåligt....visade sig nu i vuxen ålder att jag faktiskt är laktosintolerant.

    Det finns många andra sätt att få i sig fett och kalcium. Man behöver inte dricka mjölk.

  • sarsparis
    UpsyDaisy skrev 2009-11-08 12:29:26 följande:
    Jag har fått höra att det svenska samhället grovt överdriver behovet av mjölk. Det är tvärtom inte särskilt naturligt att dricka ko-mjölk...inget annan djur i naturen dricker mjölk efter bebis-tiden.Själv avskydde jag mjölk som barn men tvingades dricka det i skolan och på dagis. Fick ont i magen och mådde dåligt....visade sig nu i vuxen ålder att jag faktiskt är laktosintolerant.Det finns många andra sätt att få i sig fett och kalcium. Man behöver inte dricka mjölk.
    Då undrar jag på vilka andra sätt man kan få i sig kalcim?? Jag är inte så hemma i köket ;)
  • lovelylocks

    detta är en debatt som helt och hållet saknar relevans, eller int ehelt och hållet iom att barn BEHÖVER få i sig kalcium, men inte via mjölk.

    Mjölken lägger sig som en hinnai magen o tarmarna vilken förhindrar kroppen att hundraprocentigt ta upp den näring från den övriga födan som kroppen behöver. Mjölken fäller bla krokben för sig självt iom att denna gummiliknande hinna gör att kroppen har svårt att tillgodogöra sig näringen som finns i mjölken.

    Håller med talaren ovan, att "dia" ett annat barns mamma, som inte ens kommer från samma art, det är inte varken natuligt eller normalt. Den enda mjölken barnen behöver är den som barnets egna mor producerar!

    Barn under 1 år rekommenderas inte att dricka mjölk och vuxna avråds från att dricka mjölk, varför ska min 4åring då hysteri-tvingas till mjölkdrickande?

    "Nyligen publicerades en undersökning gjord vid Barn och ungdomscentrum i Malmö/Lund
    Som visat att 10% av våra tvååringar lider av järnbrist. Pga att de dricker för mycket mjölk.
    Järnbrist hos barn ger symtom som Hyperaktivitet, Inlärningssvårigheter, Minnesproblem,
    Balansproblem, = ett typiskt DAMP barn.
    Kanske har vi en del av våra DAMP barn i den gruppen ?
    Mjölkintag i samband med mat hämmar järnupptaget med 50-60 % . Om du istället dricker ett glas juice ökar du järnupptaget med lika mycket."

    WHO har för mer än 3 år sedan gått ut med rekommendationer om att barn under 1 år inte bör dricka mjölk pga att forskningen funnit ett samband med Diabetes och för tidigt mjölkintag.
    Mjölk är en av de vanligaste orsakerna till allergier hos barn.
    Varför får småbarnsföräldrar inte veta detta ?
    På TV säger reklamen att mjölk ger friska barn. Många föräldrar tvingar sina barn att dricka mjölk i tron att det är nyttigt.

    helt galet ju.

  • lovelylocks

    det finns kalciumtilskott att köpa på naturapoteket, pullverform är bättre än tablett då det har ett snababre upptag i kroppen.


    sarsparis skrev 2009-11-08 12:30:42 följande:
    Då undrar jag på vilka andra sätt man kan få i sig kalcim?? Jag är inte så hemma i köket ;)
  • Kålrabbin

    100g mjölk ger 116 mg kalcium.

    100g hårdost (fetthalt på 23%) ger 810 mg kalcium.
    100g broccoli ger 62 mg kalcium.
    100g grönkål ger 157 mg kalcium.

    Livsmedelsverket har en sökmotor där du kan se hur mycket kalcium olika råvaror/produkter innehåller.

    Vår BVC rekommenderar att inte dricka mjölk till maten(pga. järnupptag och att det fyller ut och mättar så pass). Utan ha mjölkprodukter till mellanmål/frukost.

  • sarsparis
    Kålrabbin skrev 2009-11-08 13:17:25 följande:
    100g mjölk ger 116 mg kalcium.100g hårdost (fetthalt på 23%) ger 810 mg kalcium. 100g broccoli ger 62 mg kalcium. 100g grönkål ger 157 mg kalcium. Livsmedelsverket har en sökmotor där du kan se hur mycket kalcium olika råvaror/produkter innehåller.Vår BVC rekommenderar att inte dricka mjölk till maten(pga. järnupptag och att det fyller ut och mättar så pass). Utan ha mjölkprodukter till mellanmål/frukost.
    Tack blir till att äta broccoli och grönkål då, han äter inte ost....tack för länken, ska kika in den!
  • Idaberghman

    Hej min son var mjölkprotein allergiker ända tills han var 5 år.... han har aldrig druckit eller ätit mejeriprodukter produkter. Han gillar inte att dricla mjölk heller nu när han får det... han aldrig gett gett honom tillskott. Dock har havremjölken kalicum och är vitamin D berikad. Han växer aom vanligt och har inga problem.vi började införa mjölkprodukter in i maten efter bvc och allergiförbundets rekomendation men han verkar dock fortfarande vara känslig mot mjölk då han är dålig i magen varannan vecka. Aå bu har jag beslutat att ta bort mjölke helt igen för att se om han blir bättre... jag äter samma mat som honom så. Men det finns så himla mycket bra harvreprodukter nu för tiden... så det är inga problem.

  • 2barnsmorsan

    Det är inte viktigt alls. Både bvc och tandvården rekommenderar vatten som dryck. Både för tänderna och för att man inte ska dricka mat- eftersom mjölk är rätt energirikt.

    Kalciumbehovet täcks av några skivor ost per dag. Äter din som dessutom yoghurt så får han definitivt i sig tillräckligt med kalcium.

Svar på tråden Hur viktigt är det att barn dricker just mjölk egentligen?