• Koloraturell

    Ni som har barn i Adolf Fredriks musikklasser

    Vad tycker ni? Fördelar? Nackdelar? Hur upplevde ni att "antagningen" gick till? Några speciella förväntningar på föräldrar till barn på Adolf Fredrik? Berätta och säg gott folk!

  • Svar på tråden Ni som har barn i Adolf Fredriks musikklasser
  • Ssoli

    Hej
    Jag har en tio årig son som går på AF i stan.
    Skolan i sig är en bra skola. Min son har bra lärare inte alla men dom flesta är bra. Dock är min son före i dom flesta skolämnen då hans förra skolan i den kommun vi bor i har jobbat med de jättebra tycker jag.
    Inte så mycket läxor
    En musiklektion per dag.
    Barnen bor för det mesta inom tullarna inte alla men dom flesta.
    Mer åt en traditionell skola.
    Musik har en stark påverkan på allt tycker jag. T.ex i hans förra skola så var nobeldagen något man firade och pratade mycket om men här är det mer fokus på Lucia vid den tiden.
    Fantastiska kör.
    Klasskamraterna är bra och brukar ha välutbildade föräldrar som bryr sig om sina barn.
    Inte så mycket mångfald om det är något man tänker på.
    Men det som jag blev lite chockad i var nivån på studierna. Att skolan gör inget speciell för barn som är starkare och är mycket före sin klass. I min sons förra skolan så kartlade lärarna eleverna och delade upp dom till tre olika nivåer och de fick olika läxor och olika stöd men det ser jag inte här. Det är mer en traditionell skola och digitalisering är inte så stark. efter en hel termin har 4orna precis fått sina datorer, vet inte om det är med flit eller så ska det vara. 

    Eller så det är en tjej i klassen som brukar vara lite mindre snäll mot min son (och antagligen mot andra killar) och det tog vi upp, lärare pratade med sonen och tjejen och lät de prata om problemet med varandra. men det hjälpte inte och ingen uppföljning från lärarens sida heller. Min son har kunnat hantera det genom att hålla avstånd från tjejen och jag har gett tips att försöka inte prata med henne. Så jag undrar hur skolans policy är kring att bearbeta mot mobbning och liknande. Jag är helt ny och kan inte dra någon slutsats redan nu. Det går bra så länger allt går bra kan jag säga sen får vi se.

    Stora nackdelen kan vara skolans bra rykte i allmänhet som kan stoppa skolan att försöka förbättra sig i det dom behöver blir bättre på. Det är en jättestor skola iofs och svårt att ha koll på allt och annats.

    Överlag är det en skola som ett barn kan stormtrivas och ett annat inte. 
    Gillar ditt barn musik och att sjunga, så är AF ett bra alternativ.

Svar på tråden Ni som har barn i Adolf Fredriks musikklasser