Behöver hjälp ang uttag av "lön" i enskild firma!
Min man startade eget för ett par månader sedan.
Jag har hand om bokföringen och allt administrativt men är inte anställd än men ska väl bli framöver..
Min man har starta eget bidrag nu ett tag framåt men han kommer snart behöva ta ut lön ur företaget.
För att inte åka på nånuperduper restskatt sen så vill vi betala in skatt o alla avgifter såfort han tar ut "lön" ur företaget alt föra över det på ett annat konto sålänge.
Det jag undrar över är hur mkt ska han betala i skatt o avgifter?
Och till vem?
Är det bara skatteverket eler är det andra man ska betala till med?
Låt säga för enkelhetens skull att han vill ta ut 10000:- i "lön" netto då.
Hur mkt ska han då betala i skatt och alla avgifter och VEM ska han betala det till?
Skulle behöva hjälp med detta på ren svenska då jag inte blir riktigt klok på skatteverkets "tabeller" osv.
Finns det nån vänlig själ som kan hjälpa mig?
Har ringt skv med men det är ju såååå långa köer jämt o med 2 små barn är det svårt o hinna med telefonköer så långa stunder... De har ju tyvärr inte öppet på natten.
Skulle bli jättetacksam om nån orkade ta sig tid att förklara för mig.
Tack på förhand!