• BimBim o Knorrans Mamma

    Behöver hjälp ang uttag av "lön" i enskild firma!

    Min man startade eget för ett par månader sedan.
    Jag har hand om bokföringen och allt administrativt men är inte anställd än men ska väl bli framöver..
    Min man har starta eget bidrag nu ett tag framåt men han kommer snart behöva ta ut lön ur företaget.

    För att inte åka på nånuperduper restskatt sen så vill vi betala in skatt o alla avgifter såfort han tar ut "lön" ur företaget alt föra över det på ett annat konto sålänge.

    Det jag undrar över är hur mkt ska han betala i skatt o avgifter?
    Och till vem?
    Är det bara skatteverket eler är det andra man ska betala till med?

    Låt säga för enkelhetens skull att han vill ta ut 10000:- i "lön" netto då.
    Hur mkt ska han då betala i skatt och alla avgifter och VEM ska han betala det till?
    Skulle behöva hjälp med detta på ren svenska då jag inte blir riktigt klok på skatteverkets "tabeller" osv.
    Finns det nån vänlig själ som kan hjälpa mig?
    Har ringt skv med men det är ju såååå långa köer jämt o med 2 små barn är det svårt o hinna med telefonköer så långa stunder... De har ju tyvärr inte öppet på natten.

    Skulle bli jättetacksam om nån orkade ta sig tid att förklara för mig.
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Behöver hjälp ang uttag av "lön" i enskild firma!
  • Lithe

    Ni betalar skatt och arbetsgivaravgifter till skatteverket. Ingen annan.
    Hur mycket ni ska betala står på blanketten ni ska fylla i och skicka in varje månad.

  • BimBim o Knorrans Mamma
    Lithe skrev 2009-11-21 16:43:49 följande:
    Ni betalar skatt och arbetsgivaravgifter till skatteverket. Ingen annan.Hur mycket ni ska betala står på blanketten ni ska fylla i och skicka in varje månad.
    Ja eller egenavgifter heter det väl när man inte har anställd utan bara sig själv eller vad man ska säga. Vilken blankett menar du?
    Momsdeklarationen?
    Nån annan blankett har vi inte.
    Har bara inbetalningskort till skatteverket oxå.
    Men inget annat.
    O det kan man ju inte veta i förväg hur mkt som ska betalas in när man inte bestämt hur mkt man ska ta ut än väl?
    Tycker det är en djungel...

    Tack för ditt svar.
  • Bolaget

    Egna uttag i en enskild firma är just bara egna uttag, inte lön. Du har ingen lön från en enskild frima utan firmans resultat är din inkomst. Inte heller kan din man anställ dig i firman utan du får helt enkelt dela på resultatet med honom. Nu kan ju om jag förstår det rätt inte du utför själva verksamhetsjobbet vilket gör att du inte kan vara del i en gemnsamt driven verksamhet utan istället blir medhjälpande make. Rent skattemässigt innebär det att han inte får föra över ett större resultat till dig än vad du fått i lön för motsvarande jobb, ni kan alltså inte dela intäkten rakt av.
    Tillbaka till lön/egna uttag och skatter. Det är alltså inte på uttaget man betalar skatter och egenavgifter utan på resultatet och hur stort det är exakt vet ni inte förrän året är slut och ni gjort bokslut och deklarerat. Vad ni tror att resultatet ska bli är vad ni anger i F-skatteansökan och om resultatet blir vad ni trodde så ska in betalningarna för F-skatt täcka de skatter ni ska betala. Om man ser att resultatet blir högre eller mindre så kan man skicka in nya preliminära deklarationer så ändras beloppet på F-skatten.
    Att ni inte har några blanketter att redovisa på annat än momsen är just för att ni inte har några löner att redovisa då ni inte är anställda. Det finns ju inget som hindrar att ni frivilligt betalar in extra summor till skattekontot om ni är rädda för restskatter.

  • Ulf Harrys Farsa

    Ulf Harrys Farsa skrev 2009-11-21 18:39:26 följande:


    Man kan ha anställda i en enskild firma.
    missade lite... klickade för fort
    Fast man kan inte anställa: fru, sambo, barn, vid nära släktskap delas vinsten (resultatet)
  • BimBim o Knorrans Mamma
    inze skrev 2009-11-21 16:54:07 följande:
    Finns mycket info här:www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/foret...Är det där du läst?Har ni F-skatt eller ansökt om det?
    Ja vi har f-skatt och momsplikt.
    Just det. har läst där + på lite andra ställen.
    Men vissa begrepp är lite krångliga ändå tycker jag...

    Det står ju såhär.
    "Egenavgiften är tillsammans med allmän löneavgift 30,71 procent. Den särskilda löneskatten på förvärvsinkomster är 24,26 procent."

    Ska jag då betala in ca 55% av det jag tar ut i lön?
    Alltså tar jag ut 10000 så ska 5500 av de 10000 in i skatt o egenavgifter?

    När vi startade företaget trodde vi inte det skulle gå så bra som det nu gör. Så vi trodde inte vi skulle ta ut nån lön alls typ första året. men nu kommer vi göra det ändå. De har ju beräknat preliminärskatten till 0 kr/mån första året. Men man kan ju ändra det står det ju. Men han kommer ju ta ut det som behövs varje månad = vi vet ju inte säkert hur mkt månad för månad och då kan vi ju inte lämna in nån preliminärskatt heller.
    Skulle ju bara vilja betala in för det man tar ut varje månad istället för att halka efter eller betala för mkt...
    Men så enkelt är det inte va?

    Tack för svar!
  • inze

    Gör en ny preliminär deklaration så att ni får betala in "skatt". Mitt ex gjorde bara en preliminärdeklaration och enligt den som inte räknade med så mycket vinst var det inte så mycket som skulle betalas in varje gång. Det resulterade sedan i en kvarskatt på 70 000 kr.

    Om du ska hjälpa till i firman och ha "inkomst" av det tänk i så fall på om det ev skulle kunna bli så att du skulle riskera att bli arbetslös och behöva stämpla. Jag hamnade i den situationen och fick då inte stämpla alls. Hade bara fått göra det om maken la ner företaget. Jag hade då fått för motsvarande 5-10 % sysselsättning i hans företag då jag även jobbade heltid som anställd. Men som sagt jag fick inte stämpla trots att jag blev uppsagd från mitt heltidsjobb.

Svar på tråden Behöver hjälp ang uttag av "lön" i enskild firma!