• Nintendo

    Vi som vill föda hemma

    Här samlas vi som har funderingar eller planerar att föda hemma.

    Människor som är emot hemmafödslar eller bara vill komma med negativa kommentarer undanbedes.

  • Svar på tråden Vi som vill föda hemma
  • Blgebo

    Hej! Kul att du startade en tråd för oss
    Jag har tänkt föda hemma i februari, har kontaktat en barnmorska som ställer upp

  • Nintendo

    Åh vad roligt! {#lang_emotions_smile}
    Vet du hur man går till väga med att ansöka om pengarna till hemmafödseln?

    Jag har inte ens fått tummarna loss med att kontakta en barnmorska men det är väl hög tid nu.

  • annixen

    vågar ni det? höll på att förlora min kille under förlossning.. hade vi inte vart på sjukan hade han dött... men ta det inte som en neg kommentar, det varkar mysigt att göra det hemma, men jag skulle aldrig våga!

  • Ullis 10

    Samma här, min förste hade fått syrebrist o kanske ej klarat sig/fått men för livet o jag fick akut operation. I de lägena handlar det ju om minutrar. Sen kan jag verkligen förstå att man ej trivs på sjukhus, men jag hade aldrig vågat utsätta mina barn för risken..Men,lycka till!

  • moeder

    Jag har fött hemma, men det var inte planerat. Så här i efterhand var det skönt att vara hemma hela tiden - jag har alltid velat vara hemma så länge som möjligt (och andra gången blev det då lite för länge...)

    Har man barnmorska och hyfsat nära till sjukhus så borde det ju inte vara några problem! I Holland föder de flesta hemma.

    Hoppas det blir bra för er!

  • lokisse
    moeder skrev 2009-11-25 12:00:36 följande:
    Jag har fött hemma, men det var inte planerat. Så här i efterhand var det skönt att vara hemma hela tiden - jag har alltid velat vara hemma så länge som möjligt (och andra gången blev det då lite för länge...) Har man barnmorska och hyfsat nära till sjukhus så borde det ju inte vara några problem! I Holland föder de flesta hemma.Hoppas det blir bra för er!
    nja i holland föder ca 30% hemma.
    här i tyskland är det inte heller ovanligt med hemma födslar. känner flera som gjort en.
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • moeder
    lokisse skrev 2009-11-25 13:46:59 följande:
    nja i holland föder ca 30% hemma. här i tyskland är det inte heller ovanligt med hemma födslar. känner flera som gjort en.
    OK. Har inte koll på hur många % som föder hemma i Holland, min uppgift fick jag från min värdmamma när jag var utbytesstudent i Nederländerna 1988-89. Så min källa är ju inte helt tillförlitlig och dessutom kan det ju ha ändrats på 20 år! (oj, är jag så gammal att det var 20 år sedan jag var utbytesstudent där...)
  • LillTussa

    Tänk va skönt det är med en värld där man kan få bestämma själv hur man vill ha det! Lycka till med era förlossningar och bäsisar!

  • Nintendo
    Ullis 10 skrev 2009-11-25 10:05:59 följande:
    Samma här, min förste hade fått syrebrist o kanske ej klarat sig/fått men för livet o jag fick akut operation. I de lägena handlar det ju om minutrar. Sen kan jag verkligen förstå att man ej trivs på sjukhus, men jag hade aldrig vågat utsätta mina barn för risken..Men,lycka till!
    Men jag är övertygad om att man så gott som alltid ser tecken innan på att förlossningen inte förlöper normalt innan dom kritiska minuterna kommer. Jag tror att det sällan händer att allt går jättebra och det sen vänder helt på bara någon minut.
    Om det finns tecken på att förlossningen inte går som planerat åker man direkt till sjukhuset. Bara för att man har sagt att man vill föda hemma betyder inte det att man ignorerar riskerna.
  • Blgebo

    Jag får betala ur egen ficka eftersom mitt landsting inte sponsrar hemförlossningar.
    Har två förlossningar i bagaget med normalt-snabbt förlopp, kanonvärkar, mkt korta krystskeden, små blödningar, inga bristningar och pigga, sugvilliga barn.
    Känner man sig trygg minskar risken för värksvaghet mm. Värkstimulerande dropp som ofta sätts på sjukhus i samband med ryggbedövning är en faktor som kan ge dåliga barn med syrebrist, eftersom man kan skapa värkar som är för täta så att barnet inte hinner återhämta sig ordentligt mellan. Ibland är det förlossningsvården som orsakar komplikationerna när man stör det naturliga förloppet. Bara en sån sak som att det är lätt hänt att man lägger sig på en säng och "väntar" när man kommer till förlossningen kan påverka förloppet negativt, det kan göra så barnet roterar ner sämre i bäckenkanalen.
    Om antalet hemförlossningar ligger kvar på den här nivån, så innebär det att ett barn extra dör vart tionde år mot om alla födde på sjukhus.
    Visst är det skönt med valfrihet
    Jag upplever att när jag fött på sjukhus, så blir man styrd in i en mall, det ska vara enligt PM på avdelningen för alla, annars är man lite "besvärlig" . Har man egna, avvikande önskemål så gäller det att stå på sig och argumentera, vilket jag inte har lust att göra igen under en förlossning. Jag har liksom fullt upp med att föda barn då

Svar på tråden Vi som vill föda hemma