• Farfalla

    Använder ni eran ängels saker/kläder till syskonet?

    Vi förlorade våran lillprins Rasmus för ett och ett halvt år sedan. Och väntar nu hans lillasyster med bf den 4e februari..

    Jag funderar lite hur ni valt att göra med eran ängels saker/kläder till syskonet?
    Tänkte mest på er som förlorat barn som fick stanna en stund på jorden..

    Själv har vi tänkt att hon ska få använda hans vagnar, spjälsäng och endel kläder ev.

    Sen finns det självklart vissa plagg som är så starkt förknippade med Rasmus som hon inte kommer få använda..

    Vissa dagar känns tanken helt ok även om jag är inställd på att det kommer bli tungt. Och andra dagar känns det som att det inte alls kommer att fungera.. Det är så många blandade känslor med allt sådant.

    Någon som vill dela med sig?
    Kramar!

  • Svar på tråden Använder ni eran ängels saker/kläder till syskonet?
  • WilleViking

    Hej!

    Vi har inte kommit så långt som till ett + ännu.. Men förhoppningsvis kommer det ett syskon så småning om.

    Jag har funderat mycket på denna fråga under året som gått och kommit underfund med att om Wille hade levt idag så hade eventuella syskon självklart ärvt hans saker. Varför ska det vara anorlunda bara för att han inte lever längre? Men jag är medveten om att det är lätt att säga saker idag. Jag/ vi får känna efter vilka saker som det känns naturligt att återanvända. Men jag kan tänka mig att vissa leksaker, snuttefiltar och kläder kommer att vara för förknippade med Wille att de kommer att finnas i en minneslåda istället för att användas av syskon.

    Hur har det gått för er? För visst anmälde ni sjuksköterskan för felbehandling?
    Det är över ett år sedan Wille gick bort och vi har forfarande inte hört något från varken HSAN eller SoS vi väntar med spänning på hur de ska kunna bortförklara sig...

    Sköt om dig. Kram Anna

  • MY2004

    Om jag vore som dig, hade jag lagt undan grejerna och låtit det komma med tiden... vissa saker kanske aldrig kommer kännas okej att syskonet använder, och vissa grejer ok. Pressa inte dig själv med de tankarna nu, du kommer veta när tiden är dax, och det kommer finnas tid. Lycka till, februari är snart!!!!

  • Vilja 71

    Jag fick ju tyvärr inte behålla min son mer än 7 timmar i livet, men jag svarar ändå!

    Jag var helt inställd länge under graviditeten att Todds bror inte skulle få ärva och använda kläderna och sakerna vi köpt till Todd. Vagn, säng och bilstol var däremot en annan sak för mig. Sen i slutet på graviditeten betämde jag mig för att lillebror självklart skulle få ärva allt som var tänkt till Todd. För hade Todd funnits i livet hade det ju varit så.
    Så jag ändrade hur jag tänkte med tiden.

    Gör som du själv känner, låt det komma med tiden!

    Önskar er all lycka!

    Varm kram

  • Farfalla

    Rasmus saker såsom snuttar, nallar, vissa kläder osv kommer att sparas som "minnessaker".. Dvs det får inte syskonen ärva.

    Och visst hade Rasmus levt idag så skulle lillasyster självklart få ärva alla saker (utan några få saker som han isf skulle fått ha kvar).
    Men just nu är jag så rädd för att det skall kännas som att hon "ersätter" honom.. Jag vet ju att det inte är så och aldrig någonsin kommer bli så.

    I våran lgh kan vi tex bara ha spjälsängen på en plats, så den kommer vara vart Rasmus hade den. Men nu är det ju en lillasyster så då kommer vi kunna ändra på endel.. Så även om jag inte är så förtjust i rosa så kommer det ändå bli så, tom en rosa sänghimmel bara för att "förändra".

    Vi har fått av min syster tjejkläder och sen så har vi köpt endel till henne själva, så det är ingen press med att vi måste använda Rasmus saker om det inte kommer kännas ok sen..

    Tack för era svar! Kramar!

    WilleViking: vi fick svaret från HSAN, det stod typ att dom kunde se att vi hade helt olika åsikter om vad som hände den natten gentemot sjuksköterskans version.. Men inget händer :'-(... Känns fördjävligt.
    Hur kan dom bara avsluta det så, med att dom förstått att vi har olika uppfattningar om vad som hände och inget mer?!
    Det vi hade att förlora förlorade vi efter den natten, vårt allt, vår Rasmus. Vi har inget att vinna personligen iom anmälan, det vi hade kunnat bidra till världen var att fler barn ska slippa dö pga personal som inte lyssnar på föräldrarna.. Hon (ssk) hade väl isf allt att förlora..
    Det känns så otroligt tungt.. och jag vet inte hur jag ska hantera det.. Kram!

  • WilleViking

    Jag bävar för att vi ska få samma svar. Jag vet ju att sjukvården håller varandra om ryggen, men jag vill ju så gärna att vi ska få rätt. Inte för vår skull jag vet att jag inte kan få Wille tillbaka, utan för att det eventuellt kan hjälpa någon annan. Sköt om dig. Kram Anna

  • MinEmPsi

    Hej!

    Min emma fick inte stanna här på jorden utan dog i min mage men jag hann köpte en massa saker till henne innan hon dog. Mängder kläder,leksaker,barnvagen.ect

    Hennes levande lillasyster har fått andvända vissa saker men inte allt för vissa saker vill jag ska bara till emma, är ju trots allt minnessaker!

    Jag tänkte först att hon inte skulle få andvända något för emma kommer ju aldrig få kläder, som hennes lillasyster har fått och kommer få.. och hade ångest över att lillasyster skulle få göra det men då sa kuratorn till mig att syskon brukar ju dela på saker..syskon brukar ju få ärva av varandra och det tänkte jag väldigt länge på.. så en vecka innan lillasyster föddes sorterad jag ut de hon fick andvända och inte!

    Barnvagnen tillexempel, som vi valde till emma när hon låg i magen och sparakde..så tänker jag varje dag jag går ut med den att här ligger det två i vagnen.. även om ingen ser det! och det värmer!

  • Eternal Psycho

    Vår lilla pojke hann bli 2 månader, innan han togs ifrån oss.

    Nu väntar vi hans lillebror med bf 17e februari.

    Eftersom vår William inte var första barnet så har vi mängder med barnkläder från äldre syskon också och det kommer kommande att använda.

    Vagnen har vi inte kvar och sängen (där det fruktansvärda hände) kommer aldrig någonsin att användas igen, så vi har köpt en ny.
    De kläder jag köpte speciellt till William kommer inte heller att användas. Kan inte förmå mej att ta fram dom och veta att någon annan ska ha dom på sej, ens han egna lillebror. Nallar och snuttisar är också öronmärkta till endast William. Jag köper hellre nytt...

    Det enda vi är helt säkra på att använda är bilstol och babysitter. Kläderna ska vi gå igenom och se vad som känns bra...

  • ica003

    Är ju bara i början av nya graviditeten men är ganska säker på att den nya bebisen kommer få ärva kläder och annat (vagn, babysitter och leksaker)

    Vi har ju en son till sen tidigare och det mesta av kläderna vi har är egentligen "från honom" så det känns inte konstigt. De kläder som jag köpte till Zackarias som han åkte hem i från BB fick han begravas i för det kändes som att det bara var hans kläder...och hade vi behållt dom så hade jag nog lagt undan dom.

    Det finns enstaka grejer som jag inte kommer använda igen..som pyjamasen han hade på sig när jag hittade honom livlös i sängen och sängkläderna... får se längre fram...det kanske blir så att jag gör stora förändringar med just sängen, men det får vi se.

  • ELLABELLA

    Hej

    Jag svarar på det här inlägget även fast min son var lite större.
    För min del gick det bra att hans lillebror använde lite av hans kläder.
    Just efter Sebstian dog ville inte Andreas ha något annat än storbrors kläder.
    Han hade framför allt en collegetröja som var Sebastian favorit.
    Tror att det var ett sätt för honom att vara nära storbror.

    Känn efter var du känner, det finns som sagt inget rätt och fel

    Kram Elin

  • Farfalla

    Hejsan!

    Tack för alla svar !

    Nu har vi börjat förbereda lite mer här hemma för LaboLina.. Går in i v34 imorgon och kommer antagligen få igångsättning tidigare.

    Sängen är på plats, gjorde riktigt ont att se den dom första dagarna. Sist jag såg den ihopmonterad så levde Rasmus. Den var "borta" innan jag kom hem efteråt...
    Kändes ett tag som att vi förberedde att han skulle komma tillbaka, vaknade mitt i natten och kikade så han inte låg där i.....
    Men dom känslorna är borta nu. Det känns iaf bra att fått lite tid innan att vänja sig vid att ha den i sovrummet.

    Har istället köpt mkt i rosa till sängen bara för att få en stor förändring, och jag som inte är så förtjust i rosa bara för att det är en flicka. Men psykiskt känns det bäst så så då får det bli så!

    Håller nu på att gå igenom Rasmus garderob, ordnar men små-kläderna, dvs vilka som passar för en lillasyster oxå. Kommer inte kunna ta bort hans kläder helt från lägenheten, så jag ska förvara dom i lådor i skåpet ovanför garderoben så att det iaf känns nära..

    Ovanför hans säng hade vi 2 tavellister med hans gosedjur, Rasmus fick med sig ganska många i kistan.. så den ena tog vi bort. Men nu är den tillbaka så att LaboLina får ha sina på den ena. Men hon kommer inte få ta Rasmus gosisar dom får bara vara där..

    Vagnen är orörd i förrådet, den har bara ställts in där efter prinsen somnade in.. Såg den häromdagen och tom Rasmus lilla marackas ligger kvar i den m.m.

    Kramar!

  • MrsCharlotte

    Vi har lite kläder som bara ska vara Elliots, de ligger i hans egna speciella låda hemma. Men resten av kläderna och sakerna har vi tänkt att hans syskon ska få använda. Men vem vet, det kanske känns helt fel att använda "Elliots" kläder när bebisen väl kommer... tror inte man kan bestämma innan, får se hur det känns sen. Men sängen och skötbordet och alla "saker" ska vi iallafall använda. Det är väl kläderna som kanske kommer kännas lite konstigt.

Svar på tråden Använder ni eran ängels saker/kläder till syskonet?