Språkstörningstråden fortsätter
Vi har nästan precis tvärt om. BVC och logoped reagerar. Barnläkaren reagerar. Remiss till logoped och öronkontroll utan problem.
Förskolan däremot hävdar med en dåres envishet att allt är normalt....
Vi har nästan precis tvärt om. BVC och logoped reagerar. Barnläkaren reagerar. Remiss till logoped och öronkontroll utan problem.
Förskolan däremot hävdar med en dåres envishet att allt är normalt....
Ja, du låter uppgiven och ibland får man vara det.
Har ni någon diagnos som förklarar sambandet mellan avvikelserna eller är de tillsynes oberoende av varandra?
Jag har för mig att jag någon gång läst att barn som är blinda (vilket din son visserligen inte är) har senare språkutveckling för att det blir mindre saker de spontant ser som de vill kommentera. Kan det bero på något sådant?
Uttalsmässigt har vi fått övningar som tränar f och s-ljuden. Först testade logopeden att hon hör skillnad på ljuden med ord som sår/får vilket hon gjorde. Sen har vi fått välja enstaka ord hon ska träna på. Det har fungerat så tillvida att hon kan säga ordet separat under övning men uttalar fortfarande fel utanför enkla övningar.
Samt i lite olika roligare varianter med f-spel, säga stopp till lejon osv.
Uttalsmässigt är dock det inte enstaka ljud det egentliga problemet utan att hon kortar ner många ord till att bara innehålla slutet på dem. ply istället för paraply t.ex .
Gammatikt har vi arbetat mycket med att skilja på han och hon, att berätta utifrån bilder i böcker samt att berätta utifrån bilder med återkommande grammatiskt mönster.
Haren hoppar, kaninen hoppar, prinsessan hoppar osv.
Gällande språkstörning/språkförsening så säger nog många olika. Vår logoped säger att språkförsening är en beskrivning över nuläget medan språkstörning betyder att detta problem kommer följa individen för resten av livet i någon form.
Språkförsening är svårare att bli av med ju fler delar som är påverkade (förståelse, uttal, grammatik, ordförråd osv) och ju högre upp i åldrarna problemen kvarstår. För ju högre upp i åldrarna du kommer ju mer minskar chansen för att plötsligt komma ikapp.
Har man problem vid 7 års ålder har man ofta problem resten av livet i någon form.
Jag vet också ganska lite om dyslexi.
Jag vet att några av de tidiga varningssignalerna för dyslexi är innan man ens börjat läsa och skriva är:
-arv
-språkstörning
-svårighet att känna igen sitt namn
-svårighet med rim
-svårigheter att höra att ord börjar på samma ljud