Språkstörningstråden fortsätter
Som jag letat denna! Gör ett snabbt inlägg från tfn för att hitta igen den med datorn...
Som jag letat denna! Gör ett snabbt inlägg från tfn för att hitta igen den med datorn...
Jag ser ju att det är länge sedan det skrevs någonting i tråden. Finns ni kvar på FL eller hänger ni på Facebook eller någon annanstans?
Jag är gammal FL-räv som har sett titeln på den här tråden flasha förbi många gånger, men det var inte direkt det lättaste att hitta igen den.
För att göra en lång historia kort bad vi om logopedremiss till vår då 2,5-årige son för att han har få ord och inte pratade i tvåordsmeningar. Vi fick tid för bedömning i juni och logopeden bedömde honom som språkförsenad, både i förståelse (vilket förvånade oss) och tal. Vi har jobbat med TAKK över sommaren och sonen har tagit till sig det jättefint - logopeden säger att hon aldrig har träffat ett barn som anammat tecknen så fort och i sådan utsträckning. Hon är mycket positiv generellt, men vi får bedömningen av hans språk först nästa tillfälle.
Vill ibland bara bryta ihop och andra gånger känner jag mig mer hoppfull. Vi hoppades att det skulle lossna lite när han börjat på förskolan, men om det återstår att se (han skolades in för en månad sedan). Jag tycker att han är så otroligt tyst när jag hämtar honom och oroar mig lite för hur de kommunicerar med honom. Att de använder teckenstöd vet jag. Men hur står det till med exempelvis resurser? Vad har man rätt till? Något alls?
Min son gick redan hos logoped när han började förskolan, han var 2 år och 9 månader när han började. Så det har ju varit klart redan från början, och att de måste stödteckna. Sen har han ett hundratal tecknade ord och det underlättar väl också, det är väldigt konkret att han behöver det.
Jo, det är lättare att ta igen när språkinlagringen och förståelsen finns där, enligt sonens logoped. Vår son har "exploderat", men det är ju en bra bit kvar om man säger så. Mina svärföräldrar brukar säga att min man började prata när han var fyra, undrar verkligen hur det såg ut och hur han tog igen. Jag upplever ibland att han har somliga uttrycksproblem fortfarande. Det är jättemånga i hans släkt som har språkproblematik!
Tuffen, för det första blandar du ihop oss. min son har också expressiv språkstörning och jag ser det som oerhört positivt att han har förståelsen, att hans språk lagras in som det ska i hjärnan, att han förstår språkets pragmatik och samtalets sociala koder. Det är väl rätt självklart att en störning som involverar alla aspekter av språket är svårare än en störning som enbart involverar språkproduktionen? Därmed inte sagt att någon har det "värre" än den andra. Varför ens göra den jämförelsen?
Min son har litet talat ordförråd och inte speciellt utvecklad grammatik, men han har sina tecken, han förstår andra och han är oerhört sällan frustrerad numera. Det kanske förändras, men jag har i dagsläget bara tillförsikt för hans utveckling.