Inlägg från: Zodic |Visa alla inlägg
  • Zodic

    inneboende, är det värt?

    Vi har fått erbjudande om att byta vår nuvarande trea på 68kvm (med besvärande insyn men annars allmänt bra), till en 5a på 135kvm, som är helt fantastisk...två våningar, panoramafönster, två balkonger (varav en är terass med grillmöjlighet) med både morgon- och kvällssol, havsutsikt.. ja ni kan tänka er, den är allt jag kan tänka mig känns det som :)

    Men prisskillnaden på 4400:- kommer ju definitivt kännas i plånboken om min revisor inte kan hjälpa till att få hyresavdrag för mitt företag som jag skulle kunna flytta hem.

    Så nu är frågan... Ska vi ha en inneboende? Är det konstigt att ha en inneboende när man är barnfamilj? Vi är ju unga och moderna människor så borde väl gå att hitta någon som vill bo hos oss, studenter har ju en tendens att vara rätt desperata haha. Är det dumt att välja en vän som inneboende??

    Är det någon med erfarenhet som kan berätta lite, vad tycker ni kan bli problem tex? Allt är ju beroende på hur personen i fråga är såklart..

    Det är ju inte samma sak som att bo i kollektiv med andra ungdomar, då delar man ju lägenheten på ett annat sätt..

    Vad skulle du gjort om du fått erbjudandet? Det lär inte komma igen liksom..
    Vi är bara 3 i familjen än så länge, men vi vill ha i alla fall 3 barn och sen får vi väl se, och mycket yta är ju aldrig fel.

  • Svar på tråden inneboende, är det värt?
  • Zodic
    WhiskeyRiver skrev 2009-11-30 00:29:54 följande:
    Finns det en avskild "uthyrningsdel" eller skulle ev inneboende gå genom er ytterdörr, använda ert kök, vardagsrum och badrum? Bor ni i en studentstad? När jag studerade var många inneboende, men hade alltid en "egen del" i hushållet. Dvs egen ytterdörr, köksvrå och badrum. Vet faktiskt ingen som så att säga bara bodde i ett rum hos en familj. Men, nämnas bör att detta är många år sedan och bostadsmarknaden kanske har ändrats radikalt sedan jag lämnade både Sverige och studentlivet. Hur skulle NI känna ang att ha en inneboende? Det tror jag ni måste utgå ifrån och sedan ta det därifrån. Lycka till med nya bostaden, den låter helt fantastisk! *Avis*
    Nejnej det skulle bara gälla ett rum i lägenheten, vilket är ett vanligt sätt för ja främst studenter att bo. Vi bor i Göteborg och här är det ständigt bostadsbrist, så intresserade lär inte vara svårt att hitta. Men vanligtvis är det kanske ett par eller en person man delar med, inte en familj :)

    Alltså jag tror det är få som skulle välja en inneboende om dom inte behövde det, så frågan är såklart hur stor uppoffring är det, och är det värt det. Men det kan det nog vara :)
  • Zodic
    tjej87 skrev 2009-11-30 01:13:31 följande:
    Jag hade nog tagit lägenheten om det finns rum att flytt ahem ditt företag så du kan ta en del av hyran på företaget. Om ni sedan skulle upptäcka att ni behöver lite extrapengar så är det nog lätt att hitta inneboende. Bor själv i Gbg men hyr ut min lägenhet för att jag pluggar utomlands nu i höst och jag fick jättemånga svar, över 100, när jag annonserade ut den på blocket... Fick både svar från studenter och personer som behövde övernattningslägenhet så det kan ju finnas möjlighet att välja någon som bara behöver övernattning några nätter i veckan isf. Var i Gbg ligger lägenheten? Ju närmare den ligger Chalmers, Lindholmen eller centrum där GUs lokaler är så blir det ju lättare att hyra ut ett rum.
    Ja det är det jag också tänker, en veckopendlare hade varit perfekt :)
    Ja den ligger i högsbo, inte ens 10 minuter från chalmers med 16bussen så det är ju värt för en student också!
Svar på tråden inneboende, är det värt?